Je wagen parkeren en dan even stad in? Dat wordt aan de Voorstraat steeds lastiger

Algemeen

Eén van de runshopplaatsen aan de Voorstraat moet in de zomer tijdelijk wijken voor een terrasboot van Café de V. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Aan de Voorstraat zijn steeds minder runshopplaatsen; parkeerplekken waar bezoekers van de binnenstad maximaal één uur kunnen parkeren. Dit tot ongenoegen van Anton Prins van de nabijgelegen Kantoorvakhandel A.J. Prins.

Toen de Gemeente besloot de binnenstad autoluw te maken, werd bepaald dat er aan de randen van het autoluwe gebied parkeerplaatsen zouden komen waar binnenstadbezoekers kort konden parkeren, zodat ze in de stad snel even wat boodschappen kunnen doen. Aan de Voorstraat kwamen uiteindelijk negen van zulke runshopplekken. “Terwijl er eigenlijk tien moesten komen”, herinnert Anton Prins zich. “Op twee van die negen plekken staan nu fietsnietjes. Toen kwam er een café met een boot, waardoor er wéér één verdween. Onlangs zijn er weer runshopplaatsen voor de Max Havelaarschool verdwenen omdat de directeur van de school had geklaagd dat deze plek niet werd gebruikt. Dit zijn nu twee invalidenparkeerplekken geworden.” Prins vindt het niet kunnen dat er van de negen gerealiseerde runshopplaatsen aan de Voorstraat nog maar vier plekken over zijn waar kort kan worden geparkeerd. Volgens Gemeentewoordvoerder Jan Langstraat is er echter sprake van een misverstand. “Op de Voorstraat zijn momenteel geen vier, maar zeven runshopplaatsen”, reageert hij. “Het is overigens juist dat één van de zeven runshopplaatsen in het zomerseizoen niet benut kan worden omdat er ter hoogte van Café de V. een terrasboot ligt, waardoor één parkeerplaats tijdelijk niet beschikbaar is.” Langstraat bevestigt dat twee runshopplaatsen recentelijk zijn weggehaald in verband met de aanleg van \gehandicaptenparkeerplaatsen. Langstraat: “Ook deze doelgroep heeft baat bij korte loopafstanden naar winkels in het autoluwplusgebied.” Ter compensatie van het verlies aan runshopplaatsen zijn volgens de woordvoerder andere parkeermogelijkheden voor betalende bezoekers in het noordelijke deel van de binnenstad gecreëerd. Bezoekers die boodschappen doen bij winkels in de Voorstraat, de Choorstraat en de Hippolytusbuurt kunnen ook gebruik maken van de mixparkeerplaatsen voor de Max Havelaarschool. Dit parkeerterreintje, op 125 meter van de Choorstraat, is onlangs met drie parkeerplaatsen uitgebreid tot twaalf plaatsen. De Gemeente heeft volgens Langstraat de stellige indruk dat in de loop van de jaren de vraag naar betaalparkeerplaatsen voor een deel is verschoven met het aanbod: van het centrum naar de rand van de binnenstad. “Deze indruk is overigens gebaseerd op regelmatige waarnemingen en niet op officiële metingen: op runshopplaatsen zijn sinds 2006 geen tellingen gehouden.” Mogelijk gaat het aantal runshopplaatsen ook de komende jaren weer veranderen. “Het nieuwe College heeft in het coalitieakkoord aangegeven dat ze het parkeerbeleid in de binnenstad de komende vier jaar willen heroverwegen. Daarbij zal ook het aantal en de locatie van runshopplaatsen de nodige aandacht krijgen”, aldus Langstraat. De parkeersituatie in de binnenstad van Delft is volgens hem erg dynamisch. “De vraag naar parkeerplaatsen door verschillende doelgroepen is niet meer dezelfde als enkele jaren geleden. De Gemeente probeert daarom actief op deze steeds veranderende parkeervraag in te spelen, waarbij we alle doelgroepen zo goed mogelijk willen bedienen. Desondanks is het volstrekt duidelijk dat er altijd momenten zullen zijn waarbij de vraag naar parkeerplaatsen groter is dan het aanbod.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12