Afbeelding

Ruim 1 miljard kilo stenen moeten geluid en trillingen in nieuwe spoortunnel voorkomen

Algemeen

Editie: Week 50, Jaargang 21 |

De stationshal is al in een vergevorderd stadium, maar tegelijkertijd nog lang niet klaar.

DELFT – Delftenaren krijgen er weinig van mee, maar de bouw van de spoortunnel en het nieuwe station schiet al op. Afgelopen donderdag mocht de pers een kijkje nemen.
Deze week werden de eerste ballaststenen de tunnel in gereden. In totaal gaat het om ruim 1 miljard kilo aan stenen. Woensdagavond zijn die stenen per schip via de Schie gearriveerd. In kleine vrachtwagens, dumpers genaamd, worden die stenen de 2,4 kilometer lange tunnel in gereden. Daar mogen we vandaag getuige van zijn.
Maar niet voordat Piet Elings van Strukton Rail veiligheidsinstructies heeft gegeven, want officieel moet iedereen die de tunnel in gaat over een veiligheidsdiploma beschikken. Dat hebben we niet, dus doen we het met de uitleg van Piet. Projectleider André Geuze van Strukton Rail, het bedrijf dat in opdracht van ProRail zorgt voor de aanleg van het spoor en de tunnel, geeft nog mee dat het straks smal is in de tunnel. “Dus we gaan als een treintje de tunnel in. Een mooie symboliek.”
De tocht begint over de gloednieuwe ballaststenen. Die worden, om stofvorming te voorkomen, nat gehouden. Als het gezelschap zowel van voor als van achter wordt benaderd door piepende dumpers, is het tijd om de stenen looprand op te klauteren. Enkele oudere journalisten gaat dit niet heel makkelijk af. “Sorry hoor, Hans”, verontschuldigt Spoorzone Delft-woordvoerster Jennifer Swaak zich tegenover een van de verslaggevers. Ook Hans weet, voordat de voertuigen voorbij rijden, een veiliger heenkomen te bereiken.
De ballaststenen zorgen ervoor dat de rails stabiel ligt, trillingen worden voorkomen en het geluid van de treinen wordt gedempt, legt ProRail-woordvoerder Huub Veeneman uit. “Dit materiaal ligt vrijwel overal over de rails en werkt prima”, weet hij. “Een trein die over een ijzeren brug rijdt maakt zoveel herrie omdat hier geen stenen kunnen liggen.”
Het werk in de tunnel blijkt inderdaad vergevorderd. De lichten branden, de brandblusinstallaties zijn bevestigd, ventilatoren hangen aan de tunnelwanden en het eerste deel is sinds deze week dus voorzien van ballaststenen. Die worden, op het laatste stuk, door een lasergestuurde shovel, glad gestreken. Als plots een oorverdovend gekletter klinkt, gevolgd door geflits, blijkt een dumper weer een nieuwe lading stenen gedumpt te hebben. Het geluid doet niet vermoeden dat deze stenen een geluidsdempende werking hebben.

Nieuw station
Na dit oorverdovende spektakel gaat het gezelschap de andere tunnelbuis in, richting het nieuwe station. Links op het pad liggen honderden dwarsliggers, de balken waar de rails later op worden gelegd, al klaar. Rechts is een tunnelwand en daartussen 40 centimeter om je voort te bewegen. Gelukkig heeft Marc van der Linden van RTL Boulevard deze bijeenkomst aan zich voorbij laten gaan. Het nieuwe station dient zich echter al snel aan. Zo krap als het net was, zo ruimtelijk is het hier. André Geuze neemt weer het woord. Hij vertelt dat ‘puur voor het spoorsysteem al honderd kilometer kabel in de tunnel’ is verwerkt. Dat Strukton nu bezig is met de afbouw van het perron en dat het spoor later nog wordt afgebouwd ‘met alle toeters en bellen van dien’. Daar wordt dagelijks hard aan gewerkt door tientallen mannen. Zij werken nu nog van 7 uur ’s morgens tot half vier ’s middags. Vanaf januari tot en met april wordt in dubbele shifts gewerkt. “We liggen momenteel goed op schema. Ik ben heel tevreden met de voortgang”, zegt Geuze. Ook zijn er de afgelopen maanden geen bedrijfsongevallen voorgevallen. “We werken hier ook op een veilige manier en met strikte protocollen”, voegt Geuze er aan toe. Ongevallen blijven ook vandaag uit. “Iedereen heeft zich netjes aan de regels gehouden”, vindt Piet. “Maar daar zie ik ook op toe.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12