Afbeelding

Hemd van het lijf - Tien vragen aan Luitgard van der Heijden

vaste rubrieken

Editie: Week 35, Jaargang 20 |

Luitgard van der Heijden (60) is één van de coördinatoren van Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg Delft, een organisatie die binnenkort haar vijfentwintigste verjaardag viert.

1. Waarom wilde je hier, in het hospice in Delft, worden gefotografeerd?
“Ten eerste is het hospice de voornaamste werkplek van onze vrijwilligers. Daarnaast staan hier op de muur een aantal kernwaarden die we belangrijk vinden. ‘Er zijn’ klinkt misschien wat zweverig, maar het dekt wel de lading als het gaat om wat vrijwilligers voor onze cliënten en hun mantelzorgers doen.”

2. Wat doet Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg allemaal?
“Wij zetten vrijwilligers in bij mensen die in de laatste fase van hun leven verkeren. Dat kan bij de mensen thuis, in het hospice of bij de palliatieve afdeling van Pieter van Foreest. Onze vrijwilligers zijn er ter ondersteuning van de cliënten, maar vooral ook van de mantelzorgers. Samen met Margreet van Velzen coördineer ik de inzet van de vrijwilligers bij de cliënten. Verder verzorgen we ook cursussen voor vrijwilligers.”

3. Hoe zien die cursussen eruit?
“We verzorgen een introductiecursus van acht dagdelen voor nieuwe vrijwilligers. Hierbij behandelen we bijvoorbeeld thema’s als communicatie, ethische dilemma’s, maar ook praktische zaken, zoals tiltechniek. Het is een intensieve cursus. Als mensen cliënten in de thuissituatie willen helpen, is er geen inwerkperiode. Voor vrijwilligers die in het hospice willen werken wel. Verder nodigen wij gedurende het jaar een aantal maal gastsprekers uit die een thema bespreken dat vaak door vrijwilligers is aangedragen.”

4. Is het moeilijk om aan vrijwilligers te komen?
“Gelukkig valt dat bij ons wel mee, want we zitten in een luxepositie waarin mensen zichzelf aanmelden. Tijdens onze open dagen werven we ook actief vrijwilligers. Over het algemeen nemen mensen uit zichzelf contact op, waarna een intakegesprek volgt. Als dat aan beide kanten bevalt en er voldoende mensen zijn, organiseren we een introductiecursus. Hierbij maken we de groepen niet al te groot, want we willen de vrijwilligers wel echt leren kennen.”

5. Waarom is dat belangrijk?
“Omdat we ervoor willen zorgen dat de vrijwilligers goed gemotiveerd zijn en uit het juiste hout gesneden. Ook bij de cliënten voeren we intakegesprekken. Na deze gesprekken gaan we kijken welke vrijwilligers het best bij de cliënten passen. Dat is belangrijk, want de laatste fase van een leven kun je nooit meer overdoen. Om zulke verbanden goed te kunnen leggen, is het belangrijk dat je zowel de cliënten als de vrijwilligers goed kent.”

6. Hoe financieren jullie de werkzaamheden?
“In de basis gebeurt dat door een landelijke subsidie. Het probleem is echter dat de het te verdelen budget gelijk blijft, terwijl er steeds meer spelers op de markt komen. Daarom gaan we ook gericht op zoek naar sponsoring en is het mogelijk om vriend van ons te worden. Voor cliënten die thuis geholpen worden, brengen we geen kosten in rekening, want onze diensten moeten voor iedereen beschikbaar zijn. Mogelijkheden om te sponsoren zijn terug te vinden op onze website www.vptz-delft.nl.”

7. Als ik burgemeester van Delft was, dan…
“… zou ik ervoor zorgen dat er meer oog is voor vrijwilligers in de breedste zin van het woord. Dat kan zijn in de vorm van een Delftpas of gewoon een beetje waardering. Tijdens ons vijfentwintigjarig jubileum komt wethouder De Prez ons een keurmerk uitreiken en dat is erg leuk. Zulk soort dingen moeten meer gebeuren, want vrijwilligers vormen toch de kurk waar de Delftse samenleving op drijft.”

8. Wat voor keurmerk krijgen jullie dan?
“We krijgen het kwaliteitskeurmerk van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk. Onze vrijwilligers merken hier in principe niets van, want de werkzaamheden blijven hetzelfde. We hebben hard gewerkt om dit keurmerk binnen te slepen. Het geeft aan dat onze organisatie de zaken goed op orde heeft. Dit is naar de huisartsen en organisaties die cliënten naar ons doorverwijzen een teken dat de cliënten bij ons in goede handen zijn.”

9. Wat is het verschil tussen Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg en het hospice?
“Het zijn twee op zichzelf staande organisaties. Het hospice is het gebouw waar de cliënten van het hospice kunnen verblijven om verzorgd te worden. VPTZ is de organisatie die zorgt voor de coördinatie van de vrijwilligers, zowel in het hospice als in thuissituaties. Onze organisatie doet dat alleen voor Delft, maar in totaal zijn er in Nederland zo’n tweehonderd organisaties van de VPTZ.”

10. Waarom bestaan jullie over vijfentwintig jaar nog?
“Omdat er altijd mensen zullen blijven zijn die thuis of in een bijna-thuishuis willen sterven en er altijd vrijwilligers zullen zijn die dit werk willen doen. Thuis sterven met alleen professionele ondersteuning is veel te kostbaar en daarnaast hebben vrijwilligers genoeg tijd om in alle bescheidenheid op de achtergrond van waarde te zijn.” (AdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12