Petra Veenswijk op de plek waar ze het liefst is: achter het imposante Maarschalkerweerdorgel.
Petra Veenswijk op de plek waar ze het liefst is: achter het imposante Maarschalkerweerdorgel.

Organisten gaan het beste uit Maarschalkerweerdorgel naar boven halen

cultuur

DELFT – Het Maarschalkerweerdorgel in de Maria van Jessekerk blijft dit jaar allesbehalve onbenut. Organiste Petra Veenswijk blikt graag vooruit op de orgelconcertenserie, die volgende week begint.

Met Petra Veenswijk praten over haar passie, is vermakelijk. Hoewel er geen orgel in de buurt is, duurt het niet lang voor ze met handen, voeten en zang stukjes voordoet en demonstraties geeft. Het liefst zit ze dan ook achter haar trots: het Maarschalkerweerdorgel. Dit instrument deelt ze dit jaar weer graag met vakgenoten.

"Dit is één van de grootste orgels die Maarschalkerweerd heeft gebouwd", weet Veenswijk. "Hij liet zich inspireren door de orgels die hij in Parijs had gezien en gehoord." Waaronder die in de Kathedrale basiliek bij St. Denis. De vaste organist van deze kerk, Pierre Pincemaille, komt 2 oktober in Delft een improvisatieconcert geven. En er komt meer buitenlands bezoek… Op 7 augustus komt gastorganist Tobias Horn vanuit Stuttgart naar Delft om in de Maria van Jessekerk een orgelconcert te geven. Op 4 september is het de beurt aan de Belgische Peter Van de Velde. "Verder komen ook de topspelers uit Nederland hier spelen. Niet zomaar vakgenoten, maar echt goede spelers, met een voorliefde voor het Frans-romantische repertoire waar ons orgel zich zo goed voor leent."

Petra Veenswijk heeft zelf de eer de serie dit jaar te openen, op zondag 3 april. Dit concert is opgebouwd uit vijf delen. Ze begint met een feestelijke openingsstuk van Alexandre Guilmant. "Een beroemdheid in zijn tijd. Daarna volgt een mooi en vrolijk stuk van Charles Marie Widor. Op het gebied van Frans-symfonische muziek zijn er drie grote componisten en hij is er één van." Het derde stuk is van Franz Liszt en gaat over Franciscus van Assisi die praat tot de vogels. "Die vogels doe ik op het orgel na met trillers en tremolo's. Bij het zware deel dat hij preekt trek ik alle registers op." Deel vier is van de hand van Jean Langlais, van wie Veenswijk nog les heeft gehad. "Dan zaten we daar met zijn vrouw en hond erbij in zijn flat in Parijs, rond het huispijporgel. Later kreeg ik vooral les van zijn vrouw, omdat hij toen al erg ziek was en vooral op bed lag. In zijn tijd was hij één van de voornaamste componisten. Het stuk dat ik van hem speel schreef hij tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Marseillaise zit erin verwerkt. Ik sluit af met muziek van Thierry Escaich, die nog altijd leeft. Het is een heel flitsend en ritmisch stuk. Erg 21ste eeuws. Ingewikkeld om te spelen, mooi om te horen."

Het concert op 3 april is een soort reis voor de tijd, waarbij Veenswijk probeert het beste uit haar orgel naar boven te laten komen. "Dat vraagt voor mij het uiterste, dus ben ik al tijden druk aan het repeteren. Als organist moet je alles goed in je hoofd hebben. Je speelt drie muzieklijnen tegelijk, en dat een uur lang." De gratis toegankelijke concerten worden doorgaans prima bezocht. "Orgelliefhebbers komen ervoor uit het hele land." Benieuwd? Kijk dan op www.veenswijkorgel.nl voor een overzicht van alle orgelconcerten in de Maria van Jessekerk.