Foto: Koos Bommelé
Foto: Koos Bommelé

Hemd van het Lijf: René Jacobs

Algemeen Hemd van het lijf

René Jacobs is kunstenaar en heeft zijn eigen galerie: ART Jacobs. Op 1 juli vond zijn nieuwe expositie ‘Another Scale’ plaats.

Waarom hier op de foto?
De galerie is sowieso een belangrijke plek in mijn leven, maar dit specifieke kunstwerk is erg belangrijk voor mij geweest.

Wat zien we hier?
De titel van het kunstwerk is ‘We are the world’, en het bestaat uit 25.000 poppetjes die allemaal één voor één handmatig gekleurd en geplakt zijn, tot ze samen een enorme wereldbol vormen. Het idee erachter is dat ieder van ons de verantwoordelijkheid draagt voor een betere, gezonde en vreedzame planeet, hoe klein je ook bent. Sommige mensen ontlopen die verantwoordelijkheid door te zeggen: “Ja maar, als ik iets verander, verandert dat toch niets aan de wereld?” Daar geloof ik niet in. Een betere wereld begint echt bij jezelf, en dat probeert dit kunstwerk uit te stralen. Het is een vrolijk werk over een somber onderwerp. Dat is het soort werk dat ik altijd maak: tragisch realisme.

Er is wel sprake van een ontwikkeling…
Ja, absoluut. Wat voor mij de grote drive achter mijn kunstenaarschap is, is dat ik wil weten wat er achter de horizon ligt. Ik raak op een gegeven moment uitgekeken op stijlen, en ontwikkel weer nieuwe stijlen. Die vooruitgang zie je ook in de thema’s. Ik merk dat wat ik maak steeds meer sociaal bewogen is. Ik heb twee dochters van 17, die mij inpeperen dat ik een verantwoordelijkheid heb in de wereld en dat ik iets aan hen doorgeef. Ik raak steeds meer betrokken bij maatschappelijke thema’s. Dat inspireert me steeds vaker tot het maken van kunstwerken.

Was dat ook het thema van je laatste expositie?
Eigenlijk wel. ‘Another Scale’ sloeg vooral op het feit dat ik steeds ambitieuzere kunstwerken maak, steeds groter en ook duurder helaas, maar waarbij ik ook steeds grotere onderwerpen aansnijd. Die onderwerpen vergen nu eenmaal meer investering, om impact te kunnen maken. Grote thema’s vragen om grote kunstwerken.

Is dat een risico?
Ja, een risico dat ik niet wil nemen maar wel moet nemen. Wat je maakt wordt steeds moeilijker om te verkopen. Je kunt veel makkelijker tien schilderijen van 1000 euro verkopen, dan één van 10.000 euro. En je wilt wel dat het werk ergens terechtkomt waar het de juiste impact heeft. Het werk is voor mij ook pas af als het een bestemming heeft.

Als ik burgemeester van Delft was…
…zou ik me meer concentreren op de toekomst en minder op het verleden. Delft lijkt bijna geobsedeerd met haar verleden, maar we hebben ook de toekomst in handen hier. We moeten het verleden eens loslaten.