Afbeelding
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft 10/9

Algemeen Dubbel Delft

DELFT – De Kethelstraat dankt de naam aan de Kethelpoort, een klein poortje naast de grotere Schiedamse Poort. Via de Kethelpoort kwam je buiten de stadsmuur en op een weggetje terecht dat langs de Schie richting Kethel voerde. Nu is Kethel onderdeel van buurgemeente Schiedam. Je zou het nu niet direct geloven, maar achter het huizenblok links bevond zich ooit een zeer populair poppodium. De Kethelstraat was in de jaren zestig de plek waar de Delftse ‘beat generatie’ bijeen placht te komen. Daar, in Clubhuis De Haven, werd de muzikale basis gelegd voor allerlei Delftse bandjes, zowel beginnend als gevorderd. Een voorbeeld van zo’n Delftse band is ‘The Kwyet’. Naast gitarist Cees Vlottes bestond de band uit zanger Tom Middelkoop, zijn broer Frans Middelkoop die bas speelde en drummer Toni Righarts, die later vervangen werd door Roland Nieuwpoort. ‘The Kwyet wint de finale van het beat-concours in de Kethelstraat’ kopte de Delfsche Courant in 1965. En ook: ‘De fundering van clubhuis De Haven in de Kethelstraat heeft het afgelopen zaterdagavond zwaar te verduren gekregen. Dat kwam op de eerste plaats door het oorverdovende geweld van een aantal beat-bandjes, die meespeelden in de finale van een wedstrijd voor Delftse beatgroepen. Op de tweede plaats kwam het echter door het geweld van een groot aantal jeugdige Delftenaren, die massaal aan het ‘shaken’ sloegen’. In 1966 brak The Kwyet landelijk door met de hitsingle ‘No time for tears’. Die tranen kwamen er in 1967, toen de Kethelstraat in de vaart der volkeren moest wijken voor verbreding van de Zuidwal, van en naar de Sebastiaansbrug en de Irenetunnel. Niet alleen clubhuis ‘De Haven’ verdween, maar ook ‘Hotel Bellevue’, te zien op de linker foto, waar je lekker kon zitten turen naar voorbijvarende schepen. Nadat het vreselijke plan om de afrit van de Sebastiaansbrug dwars door de stad te leggen van tafel was, kwam er een bochtig traject, om de gashouder van het gasbedrijf heen, richting Zuidwal. De nieuwe foto laat duidelijk zien vanaf waar de bijl in de bebouwing ging. De ‘beatmuziek’ verplaatste zich naar buurthuizen en de binnenstad waar ook de horeca begreep dat dit iets is waar een breed publiek, en dus klanten op afkomen.

Afbeelding