Afbeelding
Foto: Willem de Bie

Dubbel Delft 28/5

Algemeen

DELFT – Het is op een koude winterse dag in de jaren tachtig dat Willem de Bie het klapraam van de door Jan Lievaart bestuurde Cessna 172 opent om foto’s te maken. Het is een paar graden onder nul, waardoor het met het open raam lijkt alsof je in een open cabriolet met 200 km per uur op de Noordpool rijdt. Het weer heeft toch nog een voordeel: de overal aanwezig sneeuw zorgt voor een mooi oplichten van de gebouwen. Anders zou het een somber grijs geheel zijn geworden. Onderwerp van de fotosessie was onder andere de Irenetunnel, waarvan links de ingang onder het spoor te zien is. Voor het doortrekken van tramlijn 1 en een betere doorgang voor fietsers en wandelaars, waren enige tijd daarvoor extra tunnelbuizen gegraven. Midden onder is nog net een stukje van de Hooikade te zien met aan de kade twee vrachtschepen. Rechtsboven zien we de fraaie oude huizen van de van Leeuwenhoeksingel met aan de andere kant van de straat de gebouwen waar ooit onderdelen voor kanonnen werden gesmeed, vele jaren later de Politie Technische Dienst, bedrijfsgebouwen voor kleine startende ondernemingen en als laatste Retielenzoo Serpo. Achter het spoor zijn de gebouwen te zien waar jarenlang de vuilniswagens hun inhoud in een grote betonnen bak stortten om van daaruit te worden vervoerd naar plekken naar verbrandingsovens. Op de recente foto is zo ongeveer niets te vinden van de oude situatie. De plannen voor de Spoorzone dateren van ver voor 2009. Het in de jaren zestig met veel tromgeroffel geopende spoorwegviaduct voldoet eind jaren tachtig niet meer. Het tracé bij Delft is een flessenhals met maar twee sporen. De NS wil er het dubbele aantal treinen laten rijden, over vier sporen. De Delftse gemeenteraad beslist in 1990: het spoor en het station moeten ondergronds. Dat helpt tegen lawaaioverlast en levert meteen extra bouwgrond op. Bewoners van de Van Leeuwenhoeksingel en de Houttuinen zien diverse plannen voorbijkomen. Of hun woningen kunnen blijven staan, is telkens weer de vraag. Pas in 2009 is de kogel door de kerk: het project Spoorzone start en alles wordt klaargemaakt om over een lengte van 2,3 kilometer de treintunnel aan te leggen. De Stationsbuurt gaat tegen de vlakte, op één gebouw na: het oude NS-station.

Afbeelding