Foto: Willem de Bie
Foto: Willem de Bie

Dubbel Delft 2/10

Algemeen

DELFT – Facebook is eigenlijk een soort stamtafel waar allerlei zaken soms kort, soms uitvoerig besproken worden. Wat meestal de temperatuur doet stijgen zijn meningen over Delft. Bijvoorbeeld een luchtfoto van de Spoorzone rond het oude NS-station kan de gemoederen flink bezig houden, zo merkte Willem de Bie: ‘Delftenaren zijn erg gehecht aan hun stad en dat uit zich ook in de discussies. Het ‘studenthotel’ staat vooraan op de bewuste luchtfoto, en daar heeft niemand eigenlijk wat mee. Zowel het uiterlijk, ‘architectonische miskleun’, ‘Toren van Babel’, als de nogal pittige prijzen worden genoemd. Ook de koppeling tussen de matige financiële positie van de gemeente Delft wordt vaak in relatie met de nieuwbouw op de Spoorzone gemaakt. Dat de Spoorzone zoveel geld heeft gekost en dat dat onder andere ten koste is gegaan van diverse kunst- en cultuurvoorzieningen. Meer groen is een wens, evenals sociale woningbouw. In de posts op Facebook kwam ook de oude situatie, met het treinviaduct ter sprake. Dat zorgde bij mij voor een duik in de luchtfoto’s die ik door de jaren heen van onder andere dit gebied heb gemaakt’. Op de foto het oude station nog met de twee sporen en de perrons, evenals de erachter gelegen rangeersporen. Links de van Leeuwenhoeksingel met daarvoor de gebouwen waar ooit artillerie-onderdelen werden gemaakt en de laatste jaren van het bestaan onderdak gaven aan veel kleine bedrijven. Rechts daarvan het Stationsplein met de bushaltes en bomen, nog meer naar rechts de bebouwing van onder andere de snackbar annex fietsenstalling en op de hoek café het Koetsiertje. Het oude stationsgebouw is een fraai bouwwerk dat Posthumus Meyes in 1885 ontworp, goed passend in het stadsbeeld en in de loop der jaren netjes gerestaureerd en onderhouden. Het plein voor het stationsgebouw was onderdeel van de van Leeuwenhoeksingel; het station had nummer vier. Pas in 1992 ging de gemeenteraad overstag en werd de naam ‘Stationsplein’ officieel. In het begin van der jaren zestig werd een aantal bedrijven tegenover het station gesloopt en het Stationsplein uitgebreid. Eind van de vorige eeuw gebeurde dat nog een keer en werd het plein opnieuw ingericht als pleisterplaats voor een flink aantal buslijnen. En natuurlijk veel fietsen...

Afbeelding