Afbeelding
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft: 12/3

Algemeen

DELFT – Als je anno 2022 een bedrijf zoekt dat bouwmaterialen kan vervoeren dan kijk je op internet bij ‘bouwmaterialen, Delft, vervoer’, en grote kans de je bij Zwatra, de nieuwe naam van onder andere Den Hoed terecht komt. Jaren terug gingen er vertegenwoordigers op pad met een goede babbel en een boek met foto’s om klanten te overtuigen van hun kennis en kunde. En vooral die foto’s, die zeggen vaak meer dan duizend woorden. Van alle bedrijfsauto’s die ze hadden lieten ze foto’s maken terwijl ze aan het werk waren. Zodat een potentiële klant aan de hand van foto’s kon zien wat deze bedrijfsauto’s allemaal konden. Geen internet, geen YouTube of andere moderne middelen, maar een doelgerichte manier om de essentie van het bedrijf bij mogelijke klanten voor het voetlicht te brengen. Deze foto laat zien wat de ‘PB-43-24’ kan: een vlakke laadvloer en een handige kraan die bijvoorbeeld stoepbanden op de gewenste locatie kan brengen en kan aftakelen. Die kraan lost hier rond 1959 betonnen drempels ter hoogte van de Houttuinen, waar gewerkt wordt aan het spoorzone-traject in de jaren zestig. Het treinspoor ging van de begane grond naar een nieuw aan te leggen spoorviaduct. En daarvoor moest ook het nodige gebeuren voor het verkeer; zowel de auto, de fiets en de voetganger. De auto van Den Hoed is bezig vanaf de Coenderstraat; rechts zien we Dansschool Wesseling, en wat meer naar het midden het pand van de huidige Vrije Academie. De situatie anno 2022 is een heel andere. Het spoorviaduct is ter ziele en de panden aan de Houttuinen zijn eveneens met de grond gelijkgemaakt. De Houttuinen was sinds de 17e eeuw de Delftse houtmarkt, of, om in de taal van die tijd te blijven, de ‘houttuinen’. Vooral grenen en dennenhout lag hier in die tijd opgeslagen om te worden gebruikt voor de bouw van huizen, molens en ‘andere zaken dienende’. Later werd de naam ‘Houttuinen’ gebruikt voor de hele westelijke kade van de Westsingel tussen de Buitenwatersloot en de Constructiebrug. Het zuidelijke deel, waar de eigenlijke houttuinen waren, is de voormalige doodlopende weg naar het pand waar Serpo was gehuisvest. Nadat het spoorviaduct in 1965 was geopend, werd ook de nieuwe verbindingsweg met de Coenderstraat ‘Houttuinen’ genoemd.

Afbeelding