Casper en Patrick hebben een oplossing tegen eenzaamheid: de WeSocially-beldienst (foto: Casper Hiemstra)
Casper en Patrick hebben een oplossing tegen eenzaamheid: de WeSocially-beldienst (foto: Casper Hiemstra)

Weg met sociale eenzaamheid

Algemeen

DELFT - Steeds meer bijzondere initiatieven worden gelanceerd om elkaar een hart onder de riem te steken in deze tijden van het coronavirus. Ook Casper Hiemstra en Patrick Sengalrayan dragen op bijzondere wijze een steentje bij met een gratis beldienst genaamd 'WeSocially' om sociale eenzaamheid tegen te gaan.

Door Svjetlana Zivkovic

"Er zijn een aantal momenten geweest waarop ik mij eenzaam voelde", vertelt Casper, het brein achter WeSocially. "Tijdens mijn solo wereldreis bijvoorbeeld. Ik zat een tijdje in Australië, maar ik had verder geen sociale contacten. Ook niet gedurende het reizen. Hierdoor voelde ik mij vaak alleen. Ook voelde ik mij alleen tijdens een avondmaal dat ik deelde met daklozen. Hier vertelden de mensen veel over hun leven en over hoe alleen zij zich eigenlijk ook voelden. Op dat moment besefte ik dat eenzaamheid eigenlijk een heel serieus, wereldwijd en maatschappelijk probleem is dat vaak voorkomt. Dat was voor mij reden genoeg om in actie te komen."

Het idee
"Teruggekeerd van mijn wereldreis, kwamen Patrick en ik elkaar na lange tijd weer tegen", vertelt Casper. "Patrick en ik zijn goede vrienden en oud-huisgenoten. Ik deelde mijn gedachten met hem en hij wilde zich ook inzetten tegen sociale eenzaamheid. We begonnen samen met een LEAN aanpak om het initiële idee al testend te bouwen, toen plots COVID-19 ook Nederland platlegde. Op het idee waaraan wij werkten had dit grote impact. We besloten om zo snel als we met z’n tweeën konden, een laagdrempelige, gemakkelijke en leuke manier te bouwen, waarmee individuen worden bediend om sociale eenzaamheid voor zichzelf en anderen te doorbreken."

WeSocially
"WeSocially is een sociale startup in de vorm van een platform", gaat Casper verder. "Op dit platform stellen we laagdrempelige, leuke diensten beschikbaar waarmee iedereen zich gemakkelijk inzet tegen de eigen en/of andermans sociale eenzaamheid. De dienst die we nu aanbieden is de WeSocially-beldienst. Je meldt je gemakkelijk aan via het formulier op WeSocially.nl/beldienst. Aan de ene kant van de lijn zit jij, aan de andere kant van de lijn zit een ander die zich ook heeft aangemeld voor een gezellig belletje. Het maakt ook niet uit of jij meedoet omdat je eenzaam bent, of omdat je meedoet uit maatschappelijke overwegingen en dat hoeft ook geen onderwerp van gesprek te zijn. Door mee te doen verbreek je andermans of je eigen stilte en stijgt het bewustzijn in de maatschappij, wat noodzakelijk is om dit maatschappelijke probleem de baas te worden. Met ons corona initiatief, de “WeSocially-beldienst”, maken we het mogelijk voor mensen om vanuit eigen huis nieuwe mensen te ontmoeten, van alle leeftijden. Via een ouderwets gezellig gesprek over de telefoon. Gratis!"

Toekomst
"We hebben al veel leuke reacties ontvangen van de gebruikers en mensen delen en like het massaal. Met WeSocially hebben we flinke ambities om met creatieve, laagdrempelige, leuke oplossingen heel veel mensen te activeren om zich gemakkelijk in te zetten tegen sociale eenzaamheid van een ander en/of zichzelf. We willen het dan ook zeker niet houden bij wat we nu hebben. Zo zijn we nu bijvoorbeeld bezig om de WeSocially-beldienst ook in het Engels aan te bieden. WeSocially is dé oplossing voor sociale eenzaamheid. Meld je nu aan voor de gratis WeSocially Beldienst!" Aldus Casper Hiemstra.