Kim Timmermans werd uitgeroepen tot Havenmeester van het jaar 2019.

Jaaroverzicht 2019: vierde kwartaal

OKTOBER
Er is een speciale uitgave verschenen in de kinderboekenserie Gouden Boekjes ter gelegenheid van de Pieter de Hooch-tentoonstelling. Op 11 oktober werd het boekje Isabella Boem en de schilder Pieter de Hooch gelanceerd. Het boekje is geschreven door Sjoerd en Margje Kuyper en geïllustreerd door Martijn van der Linden. 30 leerlingen van groep 3 van de Freinetschool waren erbij N Op 5 oktober bestond de vereniging van postduivenliefhebbers PV De Snelvlieger 120 jaar N Full Speed won met 4-0 van ODB. De topscoorder was Lesley Dijksman. Hij maakte maar liefst twee goals N Buurthuis Het Voorhof heeft een nieuw bestuur: Marianne Brounné (secretaris), Iris Plukkaard (penningmeester), Jorn van Katwijk (beheer en verhuur) en Reinier Parengkuan (voorzitter) N Oliveo klom naar de top door een 0-4 overwinning bij HMSH. Invaller Niels Bentvelsen was de topscorer en zorgde voor de winst N De boeren legden bijna heel Nederland plat toen zij met hun trekkers naar het Malieveld in Den Haag reden. Zij deden dit omdat de agrarische sector vindt dat ze onevenredig vaak moeten boeten voor de 'vergroening en verduurzaming N Kim Timmermans is ter erkenning van haar goede werk, uitgeroepen tot Havenmeester van het jaar 2019. Zij ontving deze titel tijdens het congres van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland, omdat zij al 10 jaar, samen met haar team, verantwoordelijk is voor het beheer van het openbare water in Delft N Museum Prinsenhof heeft er weer een kunstwerk bij: Binnenplaats van een huis in Delft (1658), het beroemde schilderij van kunstenaar Pieter de Hooch, werd in de week van 6 oktober toegevoegd aan de tentoonstelling Pieter de Hooch in Delft. Het schilderij is in bruikleen van The National Gallery in Londen en was vanaf 11 oktober te zien in het Museum Prinsenhof N Op 22 oktober speelden Kees Posthumus en Henk van Glabbeek hun voorstelling 'Esther, een Perzisch sprookje' in de Vierhovenkerk N Op zaterdag 5 en zondag 6 oktober, vond het jaarlijkse weekend van de wetenschap plaats. Dit jaar was het thema: Licht, met onder andere een pop-up holografie tentoonstelling. Verschillende technische instellingen openden hun deuren in het Science Centre. Het was een succes N In het kader van techniek: Op zaterdag 27 oktober vond de Science Day en Mini Maker Faire plaats. Het Science Centre Delft presenteerde de wondere wereld van de wetenschap, uitvindingen en technische hoogstandjes. Er waren ook allerlei activiteiten, zoals een escape room, een Mad Science show en een interactieve Velo Electro met 3D gaming N Op 12 oktober vond er een benefietavond met de naam 'Sparta aan de mat' plaats bij de Delftse Gymnastiek Vereniging Sparta. Het doel was om zoveel mogelijk geld op te halen voor nieuwe gym attributen. De benefietavond bestond uit verschillende voorstellingen, activiteiten en optredens N Gemeente Midden-Delfland moet flink bezuinigen, meldde het gemeentebestuur in de begroting 2020-2023. De bibliotheek en het welzijnswerk in de gemeente worden zwaar getroffen N Op 13 oktober vond de vierde aflevering van 'De Stoel' plaats in Het PrinsenkwartierN Op donderdag 17 oktober vond de traditionele Heerenavond bij Concordia plaats. De avond begon om 21.00 uur en het Lustrumjaar werd ingeluid N Op donderdag 31 oktober startte het bijzondere bouwproject Huis van Delft, naast station Delft.

NOVEMBER
Op 6 november voerde het lerarenkorps actie voor verhoging van salaris, verlaging van werkdruk en aanpak van het lerarentekort N In het weekend van 2 en 3 november werden de nieuwe brugdelen van de Sint Sebastiaansbrug geplaatst. De brugdelen kwamen helemaal uit Friesland N Nerds Like Us! en The Readshop Kempers organiseerden op zaterdag 30 november een evenement in Delft voor alle liefhebbers van onder andere Marvel, DC Comics, Anime, Gaming en meer N The Irish pub festival vond plaats op 8 november. Maar liefst acht horecagelegenheden kleurden in Delft weer groen N Vanaf november start er een proef op de Burgwal, Markt, Beestenmarkt en Broerhuisstraat waarmee afval op een andere manier wordt opgehaald. De samenwerking vindt plaats met InzamelHelden. Op drie momenten in de week wordt gft, papier, restafval en PMD opgehaald met een elektrische bakfiets. Wethouder Martina Huismans gaf maandag 4 november op de Markt het startsein voor de pilot N Tot en met zaterdag 16 november was de collectie 'Figuratieve Beelden' te zien in Galerie Terra Delft. De collectie bestaat uit kunstwerken die een interpretatie zijn van de zichtbare werkelijkheid N Van donderdag 7 t/m vrijdag 15 november werden in Dubai de Wereldkampioenschappen Para Atletiek gehouden. Maar liefst 15 atleten uit Nederland waren erbij. Bijzonder is dat er een Delftenaar bij zat: Olvier Hendriks. Hij kwam uit op de 400 meter N Ilse Warringa en Rop Verheijen schitterden op de bühne van Theater de Veste. Op zaterdag 16 november speelden zij in de muzikale familievoorstelling 'Zwijnenstal' N Joris Melkert is verkozen tot de beste docent van de TU Delft 2019. Dit werd tijdens de Education Day op 7 november bekend gemaakt. Joris is universitair docent bij de faculteit luchtvaart- en ruimtevaarttechnologie N Het Reinier de Graaf Gasthuis heeft dit jaar de twaalfde plek behaald in de ziekenhuis top 100. Daarmee is het Delftse ziekenhuis acht plekken gedaald ten opzichte van vorig jaar N Tijdens de landelijke bakkerswedstrijd in Drachten, viel patissier Roy van Etten in de prijzen. Hij werd tweede in de categorie banketbakken. Roy is al tien jaar in dienst bij Banketbakkerij Stoffer N Leden van de stichting Lichen Sclerosus hebben de Roosevelt kliniek op zaterdag 9 november uitgeroepen tot beste vulvapoli van Nederland N Op zondag 24 november vond het NK-onderwatervoetbal 2019 plaats. De Delftse duikvereniging Aqua Delfia was de gastheer. Het evenement vond plaats in zwembad Kerkpolder N Chris en Jolanda de Berk vieren het 20-jarige jubileum van Berk Parketvloeren N Op zaterdag 2 november kon je na sluitingstijd met een kleine groep mensen de topstukken van Pieter de Hooch bekijken in Museum Prinsenhof. Het museum opende exclusief de deuren voor klanten van de Vrije Academie N Tim van den Eijk, één van de organisatoren van het Knapsack Festival, schoof op zondag 3 november aan bij de nieuwe editie van de Tafel van Delft N Op woensdag 6 november presenteerde het Delfts straattheaterfestival Mooi Weer Spelen haar plannen voor volgens jaar. De belangrijkste mededelingen waren dat het evenement komend jaar niet meer geheel gratis zal zijn en het festival zal ook niet meer alleen op en rond de Markt plaatsvinden N Kinderarts Nico van der Lely ontving op 28 november de Reinier de Graaf Penning uit handen van directrice Carina Hilders voor het uitzonderlijk presteren in patiëntenzorg.

DECEMBER
Bewoners van de Vermeerstraat waren teleurgesteld in Woonbron, omdat de woningbouwcorporatie enkele jaren geleden beterschap in de aanpak van ernstige onderhoudsachterstanden beloofde, maar daar tot op heden nog niets van heeft waargemaakt N De medische staf van het Reinier de Graaf ziekenhuis heeft in de week van 1 december per brief het vertrouwen in de Raad van Toezicht van de Reinier Haga Groep (RHG), opgezegd N De Plusklas van de Delftse Daltonschool bracht een bezoek aan de redactie van de Delft op Zondag, in het kader van het project media, om inspiratie op te doen N Op zondag 1 december schoof raadslid en fractievoorzitter SP Delft, Lieke van Rossum, aan bij de Tafel van Delft van Tijn Noordenbos N Sociëteit Standvastigheid vierde haar 238e verjaardag, de Dies Natalis. Traditioneel werden de van de kampioenen van diverse spelvormen bekendgemaakt die binnen de Sociëteit worden beoefend N DSVP bezette een prachtige tweede plek in de derde klasse door een 3-0 zege op Ariston '80 N Delft staat op de tweede plek op de ranking van beste studentenstad van Nederland. Leiden gaat ervandoor met de eerste plaats N Stichting Present Delft en Pieter van Foreest slaan de handen ineen om in 2020 ten minste vijftien vrijwilligersprojecten te realiseren bij de Delftse locaties van Pieter van Foreest N Hudito heeft Hajé de Vriend benoemd tot erelid. Ook nam Hajé op een goedbezochte Algemene Ledenvergadering afscheid van het bestuur N De stichting Perspektief scoorde onvoldoende na een quickscan van de GGD Haaglanden over meldingen in de periode januari 2018 tot en met juni 2019. De stichting kreeg tot 1 april 2020 te tijd om verbeteringen door te voeren N Op woensdag 11 december organiseerden bewonersvereniging Buren van De Bras en Creakids De Yp, de traditionele kerstknutselactiviteit. Het was een succes N Een speciale aflevering van 'De Stoel' vond plaats op zondag 15 december. De zesde aflevering had het voormalig Hoofdkantoor van de Gist als decor N Het wijkteam van woningcorporatie Woonbron bracht de huurders van de Wintertuin en de Ricardishof in Delft een onverwacht bezoek. Het was een blije dank van de verhuurder voor het begrip dat alle bewoners hebben getoond toen zij de enige lift van hun woongebouw noodgedwongen een week niet konden gebruiken N De tweede dinsdag van december stond in het teken van Lichtjesavond in de Delftse binnenstad. In Die Buytenweye was de Lichtjesavond dit jaar een groot succes N Na 17 jaar heeft Tatjana Kostelic van café Phoenix besloten per 21 december te stoppen N Oud-bestuurslid Frits Lamens van voetbalclub SV Nootdorp is uitgeroepen tot Nootdorpse vrijwilliger van het jaar N Op 11 december kregen de deelnemers van de jeugdvoetbaltrainer-coachopleiding, hun diploma uitgereikt door scheidend KNVB-voorzitter Michael van Praag. Dit alles vond plaats bij SV Den Hoorn N Station Delft Zuid heeft een nieuwe naam gekregen: Delft Campus. Niet iedereen was het hier mee eens N Kinderen van de Delftse Gabriëlschool liepen met zelfgemaakte lampionnen en sponsorkaarten door de wijk om geld op te halen voor het Sophia Kinderziekenhuis N In de kerstvakantie vonden wederom de Saturnus Indoor Toernooien plaats. 93 teams uit Nederland en België deden mee, afkomstig van 45 verschillende clubs. Daarmee is Saturnus Indoor Toernooien het grootste zaalhockeytoernooi van Europa.