Jonge ondernemers lanceren innovatief concept in duurzaam-doe-het-zelf producten

Algemeen

Erwin Wijnen (links) en Gijs Leppink brengen met hun unieke bedrijfsconcept Weco|Save duurzame gebruikstoepassingen op de markt.

DELFT – Duurzaamheid is tegenwoordig een veelgehoorde kreet. Iedereen is inmiddels wel doordrongen van het belang zorgvuldig met het milieu om te gaan.

Het gevaar bestaat echter dat duurzaamheid ook een loze kreet wordt als ondernemers en particulieren er ondanks die wetenschap niet toe overgaan duurzame producten te gebruiken. 

Als het belang van duurzaamheid wordt erkend, waarom wordt daar dan nog niet voldoende naar gehandeld? Gijs Leppink en Erwin Wijnen weten daar het antwoord op. Aan het begin van het jaar zijn de jonge ondernemers in Delft begonnen met hun bedrijf INMEXC, dat staat voor Innovative Mode of Exchange. Wijnen: “Wij specialiseren ons in de ontwikkeling van product- en dienstinnovaties en de implementatie hiervan door middel van marketingondersteuning.” Het is een omschrijving die toegelicht moet worden. Veel organisaties hebben de eerste stappen gezet om duurzaamheid toe te passen binnen de bedrijfsvoering. De implementatie van duurzaamheid is echter vaak een te grote financiële drempel om grootschalig toe te passen. INMEXC en haar partners maken eenvoudig, laagdrempelig en kostenefficiënt nieuwe en verbeterde gebruikstoepassingen mogelijk.

Duurzame gemaksproducten
Een uitstekend voorbeeld hiervan vormen de nieuwe innovatieve en duurzame gebruikstoepassingen op het gebied van waterbesparing en hygiëne. “Momenteel zijn we bezig om een duurzame productlijn op te zetten voor organisaties en bedrijven”, zegt Leppink. “Tijdens mijn studieperiode in Shanghai, in China, heb ik veel productiebedrijven bezocht die kwalitatieve producten produceren om deze aan te bieden op de Westerse markt, met name Amerika. Hierbij was ook een aantal fabrieken gespecialiseerd in gemaksproducten met als gezamenlijk kenmerk duurzaamheid. Toegankelijke producten die voor iedere eindgebruiker, bedrijf of consument eenvoudig toe te passen zijn. Voor ruimtes als het toilet, de badkamer en de keuken. De verschillende elementen zijn uitgevoerd in verchroomde materialen en fungeren hierdoor als blikvanger.” 

Wijnen constateert dat hiermee een oplossing wordt geboden voor het probleem dat de implementatie van duurzame producten nog te stroef gaat. “Wij zien in de Nederlandse markt een behoefte ten aanzien van duurzaamheid”, zegt Wijnen, die dat ook heeft opgemerkt in de vastgoedsector waarin hij een tijdje actief is geweest. “Het probleem is dat veel bedrijven en consumenten het wel willen en de noodzaak inzien, maar dat ze de investering te hoog vinden. Het kan ook dat ze de terugverdientijd te lang vinden.” 

INMEXC brengt dan ook een innovatief, kostenefficiënt en designvol (sanitair) productassortiment op de Nederlandse markt onder de naam Weco|Save, bestaande uit sensorgestuurde (meng)kranen, toilet- en douchesystemen. Bedrijven kunnen hiervoor terecht op www.wecosave.com en eindgebruikers op www.duurzaamdoehetzelf.nl. “Een gemiddeld persoon verbruikt 160 liter water per dag”, zegt Leppink. “Met deze producten kan een besparing van maximaal 70 procent worden bereikt. De prijzen liggen tussen de 40 en 185 euro, dus op het niveau van gewone kranen die in Nederland verkrijgbaar zijn. We zijn ervan overtuigd dat we met onze lijn waarde kunnen creëren in de markten retail, bouw en vastgoed, de gezondheidssector en toerisme en recreatie.”

Delft is prima startbasis
De jonge ondernemers Leppink en Wijnen studeerden respectievelijk Commerciële en Bedrijfseconomie. Ze komen oorspronkelijk uit Enschede, waren daar vrienden en hebben elkaar na hun studie weer gevonden in een eigen bedrijf. Met Weco|Save en Duurzaamdoehetzelf.nl willen ze een toegankelijk concept neerzetten voor bedrijf en eindgebruiker, zodat deze gezamenlijk leiden tot een structurele besparing in energie en waterbronnen. Nu wordt op het gebied van promotie voornamelijk veel met internet gewerkt. Ze zijn echter druk doende met het opzetten van showrooms in Nederland en Duitsland, waarbij gemikt wordt op een totaalaantal van negentig. Ze sluiten niet uit straks ook via een webshop rechtstreeks aan particulieren te gaan leveren. “Als het aan ons ligt blijft het natuurlijk niet bij deze producten”, zegt Wijnen. “We onderzoeken nu ook de mogelijkheden voor een nieuw concept zonnepanelen. Hierbij moet je denken aan een klein zonnepaneeltje waar je kleinschalige apparaten op kunt aansluiten, zoals een laptop, een lampje, een wekker of een nachtlamp. Zoiets zou goed te gebruiken zijn in bijvoorbeeld een hotel.” 

Delft is voor Leppink en Wijnen een ideale locatie. “Het is een prima startbasis voor innovatieve en technologische ontwikkeling”, zegt Leppink. “We hopen dan ook op samenwerking met bedrijven en de Gemeente Delft.” 

Met INMEXC zelf willen ze een vooraanstaande, klantgerichte, innovatieve dienstverlener zijn in markten waarvan zij denken waarde te kunnen creëren. Behalve deze activiteiten, geschaard onder het onderdeel Brand Connect, zijn er namelijk ook nog de onderdelen Brand Focus (assisteren in tijdelijke uitbesteding van bedrijfsactiviteiten) en Brand Support (ondersteuning bij verbetering en/of vernieuwing van marketingconcepten en -strategieën). Kijk op www.inmexc.nl voor meer informatie.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12