Het weer valt dan wel tegen, met het toerisme zit het in Delft wel goed

Algemeen

DELFT – Na een jaar lang hard werken mogen velen van ons genieten van de zo welverdiende vakantie. Maar het betekent ook dat het historische centrum van Delft veel buitenlandse toeristen trekt. Of gooien de matige weersomstandigheden roet in het eten?

Sanne Bakker, marketingmedewerkster bij Delft Marketing, merkt wel een verschil in vergelijking met de zomer van vorig jaar. “Dit jaar is het zo dat er minder bezoekers uit Nederland en onze directe buurlanden komen. Het weer speelt hierin ongetwijfeld een belangrijke rol. Wel merken we dat de bezoeken van Zuid-Europeanen ongeveer gelijk zijn aan het afgelopen jaar. Dat komt waarschijnlijk doordat mensen uit deze landen al ruim van tevoren een reis boeken.” 

Volgens Pim Meijkamp, van recreatiecentrum Delftse Hout, valt het allemaal wel mee met de dip. “We hebben een prachtig voorjaar gehad. Bij ons is het zo dat de caravans die we verhuren al een tijd geleden volgeboekt zaten. Wel merk je dat veel mensen die met hun tentje gaan kamperen pas laat beslissen waar ze heen gaan. Omdat het weer nu wat beter wordt, merk je dat dit soort staplaatsen nu ook sneller vollopen. En dat betere weer is gunstig, want pas rond deze tijd beginnen in het buitenland de vakanties. Ook merken we dat er meer aanloop is van Nederlandse mensen, omdat die het door de crisis niet meer zo ver weg zoeken. We merken uit enquêtes die we onder de gasten houden dat de stad Delft erg gewaardeerd wordt.”
“Wij mogen ook niet klagen,” stelt Janine Hoogwerf van Hotel Delft Centre tevreden vast. “Het is onze tweede zomer hier en qua boekingen loopt het beter dan vorig jaar. Dat zal onder meer te maken hebben met de naamsbekendheid die we nu hebben. Ook voor de komende weken zijn er al voldoende boekingen binnen. Al met al zijn we dus best tevreden, al kan het altijd beter. Wel hebben we een voordeel bij het mindere weer, want ons restaurant wordt ontzettend goed bezocht. Als het weer wat beter is zullen mensen waarschijnlijk toch eerder een terrasje pakken.” 

Sanne Bakker kan zich wel vinden in de constatering dat de boekingen bij de hotels goed verlopen. “Dat komt ook doordat het websitebezoek van de site www.delft.nl goed verloopt en steeds meer mensen gewend raken aan het online boeken. Dit fenomeen is voor de hoteliers ook fijn, want dat scheelt een hoop administratie. Verder is het zo dat je in de stad nog steeds wel groepen toeristen ziet rondlopen. En wij hebben nog steeds wel genoeg bezoekers bij het Toeristen Informatie Punt. En als binnenkort het weer wat beter wordt, zal het aantal toeristen ook wel weer stijgen.”

Voor Lee Oosterbaan van Delfts City Hostel Jorplace zijn de komende weken spannend: “Onze bar is al even open, maar het hostel opent pas komende week z'n deuren. We zijn benieuwd hoe het gaat lopen, maar we hebben alle vertrouwen in het concept. Dat bestaat uit het binnenhalen van jonge, buitenlandse mensen. Dat kunnen studenten zijn, maar ook toeristen. Het is de bedoeling dat deze mensen hier een kamer boeken en aan de bar kennis maken met de Delftenaar. Hoe het komende weken gaat lopen is voor ons vooral spannend.” 

Volgens Ed Hoogendijk, vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland en eigenaar van restaurant Le Mariage, The Bounce en Bistro de Pijpenla, plukt de Delftse horeca momenteel de vruchten van een pr-offensief dat afgelopen voorjaar werd ingezet. “Vanaf het moment dat de tulpen uit de grond schoten, zaten de terrassen ook al snel vol. Wat dat aangaat hebben we qua weer een prima voorseizoen gehad. Tijdens Ontdek Culinair Delft hebben de horeca-ondernemers in samenwerking met de Gemeente en het Toeristen Informatie Punt ruim duizend mensen kennis laten maken met de Delftse horeca. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van de landelijke media en daardoor kwam 65 procent van de bezoekers van buiten Delft. Dat betekent dat zo’n 650 mensen met de stad kennis gemaakt hebben en die komen nu weer terug. Dat is niet zo gek, want we hebben in Delft een fantastische horeca. Daarbij heb ik ook het idee dat we profiteren van het slechte weer. Mensen zullen als het weer goed is sneller naar de kust trekken of in de tuin gaan barbecueën. Nu kiezen ze ervoor om in een restaurant te gaan eten en daarna een terrasje te pakken.” Van het opgebroken stuk stad heeft de toerist nauwelijks last: “Want we leiden ze gewoon via de Koepoortbrug de stad binnen. Zo maken ze kennis met een mooi stuk van Delft waar ze anders misschien niet zo snel zouden komen.” Hoogendijk is blij dat er via de Delftse vleugel van Koninklijke Horeca Nederland goed samengewerkt wordt. “We hebben er de laatste tijd met elkaar aan gewerkt om de Delftse horeca landelijk op de kaart te zetten en daar plukken we ook met z'n allen de vruchten van.” 

De slotconclusie mag dus luiden dat de Delftse horeca helemaal niet zo veel last heeft van het slechte weer en dat ook toeristen nog steeds de weg naar de Prinsenstad weten te vinden. (AdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12