Wat ik zeggen wil...

Algemeen

De ingezonden brieven uit de krant van zondag 2 maart.

Vuilnis
DELFT - Dit is met grote regelmaat het uitzicht van bewoners van de Markt. De foto is gemaakt op maandag 25 februari om 16.45 uur en zondagavond lagen de eerste zakken alweer naast de ondergrondse containers. Ik heb geen goed woord over voor de horeca op de Markt. Doen ze dit thuis ook?! Als er slechts één zak naast staat gebruiken ze dit meteen als vrijbrief om hun zakken er ook zo bij te zetten. Ze proberen niet eens of de ondergrondse containers het wel of niet doen. Nee, pleur ze maar neer, ik ben er vanaf. De zakken die de horeca gebruikt zijn veel te groot voor deze kleine containers en ik heb ook met regelmaat aan de Gemeente doorgegeven dat ze vaak met bruut geweld deze zakken erin staan te trappen, vandaar dat ze ook met grote regelmaat stuk gescheurd zijn. Voordat de ondergrondse containers geleegd worden, gooit de vuilophaaldienst gewoon alle zakken die erop staan ernaast, leegt de containers en rijdt dan gewoon weg en laat de zakken zoals op de foto gewoon liggen op de Markt. De Gemeente Delft laat dit maar gebeuren, ze doen echt het minimale als het om het schoon houden van de binnenstad gaat, laat staan dat ze controleren van wie de zakken zijn die er naast staan. Als je er een opzichter over aanspreekt, zegt deze ijskoud: ‘Laat het eerst maar een grote klerezooi worden’. En morgen is het natuurlijk nog erger met het vuilnis wat gewoon op straat neergegooid wordt en waar blijkbaar ook de Gemeente Delft niets meer aan doet of wil doen. Ze worden bedankt voor een mooie Markt waar om even over achten in de morgen de eerste toeristen al worden losgelaten, een schitterende reclame voor het Delft van Vermeer. 

K. G. Spiero, Delft


Binnenstad
DELFT - Graag wil ik reageren op het artikel ‘Sint Sebastiaansbrug misschien wel ruim een jaar dicht’ in Delft op Zondag van 24 februari. In de plannen die over de burger uitgestort worden lijkt samenhang te ontbreken en het ene plan staat haaks op het andere plan. Delft lijkt soms meer de speelbal te zijn van bouwend Nederland dan een stad die er is voor zijn inwoners. Terwijl er nu al een schreeuwend gebrek aan parkeerplaatsen is in het oude centrum wil het plan de verkeersdruk nog eens verhogen. ‘Hoeveel bouwputten en bouwterreinen kan een stad verdragen wil het geen ongeschonden indruk maken?’, vroeg Raadslid Bianca van der Werf van Onafhankelijk Delft zich af in de Delftse Post van 20 februari. Terecht maakt zij zich zorgen over de toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van een stad die op steeds meer plaatsen in een bouwput verandert. De leefbaarheid van Delft is een discussie die door menigeen wordt gevoerd. Het toerisme en de middenstand zullen zware tijden tegemoet gaan tijdens de realisatie van de Spoorzone en andere plannen. De tijd staat niet stil en werken aan de toekomst is een goede zaak. Maar werken aan de toekomst doe je in overleg met alle betrokkenen en je doet het verantwoord. Het is onthutsend om te zien hoe gemakkelijk er in Delft met plannen ingestemd wordt die geen rekening houden met de Delftse burger en ondernemer. Vanuit vele delen van Delft klinken er protesten uit allerlei lagen van de bevolking. Burgers lijken te vechten voor iedere boom die dreigt te sneuvelen omdat ze een leefbaarder Delft willen. Overal in de stad zie je Delft verworden tot een betonmassa en overal is er onvrede. Onvrede met van alles en nog wat, van dagopvang tot de trap in de bibliotheek. De politiek loopt tot nu toe vrolijk achter de rattenvanger van Hamelen aan en lijkt niet te beseffen dat die weg wel eens naar de financiële afgrond kan leiden. Een nieuwe tramlijm of een nieuwe brug is naar mijn mening pas aan de orde als de ondernemers daar zo min mogelijk schade door oplopen en er meer dan voldoende parkeerplaatsen zijn. Anders zouden veel Delftenaren wel eens kunnen gaan besluiten om hun boodschappen te kopen in een stad waar het beter is geregeld.

J. M. T. van der Linden, Delft



Sebastiaansbrug
DELFT – Ik heb het artikel gelezen over de afsluiting van de Sebastiaansbrug voor een jaar. Ook heb ik gelezen over de alternatieve route via de Papsouwselaan richting de Westlandseweg. Dat zal wat worden als binnenkort de Papsouwselaan van twee naar één baan terug wordt gebracht. Nu staan er dankzij het kleine stukje éénbaansweg soms al files, laat staan als het waanzinnige plan -waar omwonenden en bedrijven niet blij mee waren- doorgaat om van de Papsouwselaan helemaal een éénbaansweg te maken. Kun je raden wat hiervan de gevolgen zullen zijn: een file tot aan de Kruithuisweg. Dan kom je helemaal de Voorhofdreef niet meer op vanuit de zijstraten. Dus laat die ‘plannenmakers’ zich eerst even bezinnen voor ze beginnen om een verkeersinfarct binnen Delft te voorkomen. Autoluw is verstandig, maar doe het wel met verstand.

H. G. van Haaster, Delft

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12