Onderwijs van nu op Delftse Montessorischool

Algemeen

Editie: Week 2, Jaargang 23 |

DELFT - Sommigen zijn wat huiverig voor Montessorionderwijs. Het zou zweverig zijn of kinderen mogen daar helemaal zelf weten wat ze doen… Maar ook Montessorischolen moeten gewoon aan de kerndoelen van het basisonderwijs voldoen. En de Delftse Montessorischool biedt zelfs extra.

In het regulier onderwijs bestaat een groep uit leerlingen die geboren zijn in hetzelfde schooljaar. Leerlingen in Montessorigroepen zitten bij elkaar in heterogene groepen.  Kinderen die beginnen als de jongste in de klas, zijn na twee jaar de oudste. Dit zorgt ervoor dat kinderen verschillende rollen krijgen en kunnen leren van elkaar en niet alleen van de leerkracht. Er is constante interactie en socialisatie. Kinderen worden uitgedaagd op basis van hun vermogen.

Onze school is speciaal ontworpen voor het Montessorionderwijs, wat kinderen meer bewegingsvrijheid biedt. Er is een verscheidenheid aan werkgebieden, waaronder een leeshoek, individuele werkplekken, aparte ruimtes voor samenwerken, kleedjes om werkjes op de grond te doen en de gangen.

Waar toetsen en hun resultaten in het regulier onderwijs overheersen, staat bij ons het leren centraal. De inspanning en het werk van iedere leerling wordt gewaardeerd en gerespecteerd. De leerkracht - die daar een extra opleiding voor heeft gevolgd - houdt de vorderingen van alle leerlingen bij, plant samen met hen hun werk en observeert en registreert wat de volgende stap wordt voor hun ontwikkeling. Dit betekent niet dat er op de Delftse Montessorischool niet wordt getoetst; we gaan er slechts anders mee om. Kortom; onderwijs van nu!
Meer weten? Kom eens langs of bezoek de website www.montessoridelft.nl.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12