Afbeelding

Werkstress te lijf met psychologisch inzicht

Algemeen

Editie: Week 44, Jaargang 22 |

Marleen Van Ooijen: “Een behandeling tegen werkstress kan vaak worden vergoed vanuit uw werkgever.”

DELFT – Stress is een ‘killer’ op de werkvloer. Ruim dertigduizend mensen komen elk jaar met psychische klachten in de WAO. Dat is psychologe Marleen van Ooijen een doorn in het oog. In haar Delftse praktijk helpt zij mensen om te leren omgaan met stress door het overzicht te behouden en de lat voor henzelf niet te hoog te leggen.

Psychologe Marleen van Ooijen wordt vaak geraadpleegd door bedrijfsartsen en krijgt zodoende regelmatig mensen in haar praktijk die te maken hebben met lichamelijke en geestelijke klachten vanwege werkstress. “Als je het uittekent op een tijdlijn, gaat het van werkstress via overspannenheid naar een burn-out. De spanning die stress opwekt, leidt tot lichamelijke spierspanning. Bij langer durende spanning ontstaan vervolgens fysieke, mentale en/of sociale klachten. Daarbij gaat het vaak op het sociale vlak ook niet goed: mensen zijn bijvoorbeeld cynisch, kortaf, snel geïrriteerd en kunnen moeilijker samenwerken met anderen.”

Schuldgevoelens
Hoe behandel je mensen die last hebben van werkstress? Van Ooijen: “Vaak gaat het om mensen die perfectionistisch of kritisch zijn ingesteld en die alles goed willen doen. Op zich mooie eigenschappen, maar als iets niet lukt, ontwikkelen ze daar schuldgevoelens of frustratie over. Het is belangrijk om samen met deze cliënten het overzicht te herstellen, wat betreft het werk, het thuisfront en hun persoonlijkheid. De draaglast die iemand op zich neemt, moet in overeenstemming zijn met zijn draagkracht.” Daar horen ook omgaan met kritiek en inzicht krijgen in wat spanning veroorzaakt bij jezelf bij.


Vicieuze cirkel
Belangrijkste oorzaken van werkstress zijn hoge werkdruk, gebrek aan zeggenschap en regelmogelijkheden, slechte werksfeer en intimidatie met name door de manager of collega's. Maar liefst 30 procent van de stressklachten wordt veroorzaakt door arbeidsconflicten. “Veel werknemers hebben een tijdelijk contract bij hun werkgevers. Dat is voor veel huishoudens ook een reden tot zorg, met als gevolg dat werknemers niet optimaal functioneren – en voor je het weet, zit je in een vicieuze cirkel”, constateert Van Ooijen. In een reeks van tien tot vijftien sessies analyseert zij met haar cliënten hun problemen en stelt ze richtlijnen met hen op voor een betere aanpak. “Het is belangrijk om te kijken waar je plezier uit haalt. Jezelf te pletter werken, daar heeft niemand wat aan. En meteen kijken naar ander werk? Het is beter om eerst te herstellen van je klachten, anders trap je straks weer in dezelfde valkuil.”

Stappenplan
Het is wel belangrijk dat bedrijven oog hebben voor mensen met werkstress. “Twee maanden thuiszitten en geen contact met de werkgever is geen oplossing, maar juist schadelijk. Rust geven misschien, maar niet met rust laten. Er moet een stappenplan komen om weer terug te kunnen keren op de werkvloer. Werkgevers en werknemers moeten met elkaar in gesprek blijven”, vindt de psychologe. Tijdens de sessies die Van Ooijen verzorgt is de werkgever indien gewenst aanwezig bij een tussengesprek en het eindgesprek. Daarnaast stelt Van Ooijen met de cliënt een terugvalpreventieplan op om te voorkomen dat men weer in de oude valkuilen trapt. Meer informatie: www.psycholoog-delft.com.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12