Binnenwatersloot op slot, Anton Prins waarschuwde er vijf jaar geleden al voor

Algemeen

Wie volgend jaar met de auto richting de Binnenwatersloot wil, moet ter hoogte van de Kapelsbrug de binnenstad in. Hier moet je als verkeersdeelnemer óf erg langzaam rijden óf hele goede ogen hebben om ze alle verkeersborden te kunnen zien.

DELFT – De Binnenwatersloot gaat een klein half jaar op slot voor gemotoriseerd verkeer. Anton Prins, ondernemer-in-ruste, nou ja, ruste, zag de ellende vijf jaar geleden al aankomen.

Het is 2005. Anton Prins maakt alle leden van de Delftse Gemeenteraad deelgenoot van zijn oprechte zorgen. Zorgen over hoe het moet met de bereikbaarheid van Delfts centrum als de werkzaamheden voor de Spoorzone losbarsten. De aanleiding is het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan van de Gemeente. Hij waarschuwt voor wat dat teweeg zal brengen. Zoals hij, vele jaren eerder, al waarschuwde toen 'In de Veste' uit de grond werd gestampt. Hij heeft het recht zich ermee te bemoeien, vond (en vindt) hij. "Ik kom uit een ondernemersgeslacht dat heel veel voor Delft heeft betekend". Maar helaas, aan veel punten van kritiek op het plan wordt geen aandacht besteed. Hij is toch heel duidelijk tegenover de Raadsleden: "Heel kort door de bocht: het Lokaal Verkeers- en Vervoersplan is geschreven vanaf de fiets en niet vanuit het economisch goed functioneren van de stad". 

Het is 2010. De Binnenwatersloot, de toegangspoort tot het centrum van Delft, gaat zeker vijf maanden dicht voor gemotoriseerd verkeer. Prins maakt zich opnieuw zorgen. En van z'n hart geen moordkuil. 

-Waarop baseerde u in 2005 dat de binnenstad slecht bereikbaar zou worden door de bouw van de spoortunnel?
"De Gemeente heeft de regie over de Spoorzone uit handen gegeven. Daardoor kunnen ze de bouwer niet corrigeren. Ondernemers hebben voorgesteld om de stop voor de Oude Kerk weg te halen, zodat bewoners uit de wijken Hof van Delft en de Indische Buurt naar de Binnenwatersloot kunnen. Dat kon niet. Straks moeten ze omrijden via de Kapelsbrug, de Breestraat en de Oude Delft. Dat doet geen hond. De Gemeente zegt dat ze het zo goed voor heeft met ondernemers. Ze praat ook met ze, maar ze doet in principe niks". 

-Wat zijn de gevolgen?
"Voor de consument wordt het moeilijker om de Binnenwatersloot te bereiken Welke consequenties dat heeft, zal de tijd leren. De zwakke zaken zullen als eerste gaan, de sterkere zaken houden het wel langer vol. De Binnenwatersloot is al eeuwen de toegangspoort naar het oude centrum. Het is niet handig om die straat af te sluiten. De route die je straks moet rijden, iedereen weet hoe gammel die is. Vrachtwagens kunnen bovendien nauwelijks de bocht tussen de Breestraat en de Oude Delft maken". 

-Vijf jaar geleden hebt u al adviezen gegeven. Daar is niet naar geluisterd. Wat vindt u daarvan?
"Dat is zonde. Toen er plannen werden gemaakt voor een spoorwegviaduct lag er naast het huidige viaduct een soort singel of gracht. Precies op de plek waar nu het wegdek is en waar de tram rijdt. We hebben toen al gezegd: Bouw in die gracht een tunnel. Dat is niet gebeurd. Nu zitten we met de gebakken peren. De spoortunnel had toen al aangelegd moeten worden. Dan hadden de Molen en het torentje van de vroegere stadspoort kunnen blijven staan. De tweede buis had later op de plek van het spoorwegviaduct aangelegd kunnen worden".
 
-En nu?
"De Gemeente moet beseffen dat het de middenstanders zijn die in het oude centrum de stad onderhouden. Als het met die ondernemers niet goed gaat, zal de stad in verval raken. Als de ondernemers om financiële redenen hun panden niet meer kunnen onderhouden, wie doet dat dan? Ze willen straks de Oude Delft, het Vrouwenregt, het Vrouwjuttenland en de Verwersdijk bij het autoluw-plus-gebied betrekken. Dan krijgt de binnenstad na een douw van de Spoorzone daar ook nog een douw van. Je ziet nu al dat ondernemers, zoals IJzerhandel Zwaard, naar gebieden buiten het centrum trekken. Op de Binnenwatersloot staan nu al acht panden leeg. Vroeger had je nog veel winkels aan de Verwersdijk en de Voorstraat. Die zijn bijna allemaal weg. Het ziet er niet appetijtelijk meer uit. En neem maar de Peperstraat. Dat was ooit een bloeiende straat. Wat is daar nou nog van over?"
Waarom, vraagt hij zich af, wordt er niet meer geluisterd naar wat de ondernemers ervan vinden? "Een ondernemer weet wat er moet gebeuren. Het is zijn broodwinning. Als daar niet naar wordt geluisterd, krijg je problemen".

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12