Taptoe Delft na 46 jaar weer te zien op de landelijke televisie

Algemeen

Eduard Schoon Huis in ’t Veld van MAX (links), Taptoe-secretaris Gert-Jan Schram (tweede van links), een lachende Dick van Witteloostuijn en rechts Jan Slagter, die zijn ogen niet van de Nieuwe Kerk kan afhouden.

DELFT – Omroep MAX gaat de Delftse Taptoe uitzenden op tv. In een tweedelige uitzending gaat de omroep voor 50-plussers het typisch Delftse evenement uitgebreid in beeld brengen.

Maandagmorgen was omroepvoorzitter Jan Slagter in Delft om op het terras van het Koningshuys op de Markt met het bestuur van de Taptoe Delft te praten over de voorbereidingen. “Het is geen straf om hier te zitten”, roept Slagter richting de anderen van MAX die door files iets later komen. Ze hebben het al gauw over de uitzending van de Nationale Taptoe in Rotterdam, die vorige week vrijdag door MAX werd uitgezonden. “Die is goed bekeken. Maar dat wisten we wel”, geeft Slagter aan. Dan komen ze al snel ter zake over vergunningen, waar de regiewagen komt te staan en hoelang het programma van de Taptoe dit jaar duurt. 

Wim de Jong van Stichting Taptoe Delft praat Slagter daarna bij over de geschiedenis van de Taptoe. “In 1974 was hier voor het laatst een militaire Taptoe, daarna niet meer. In 1996, toen Delft 750 jaar stadsrechten vierde, hebben wij het weer opgepakt”, leert De Jong hem. Jan Slagter schrijft mee, maar is ondertussen óók alvast met de toekomst bezig. Het lijkt hem wel wat als dit jaar ook een artiest van formaat tijdens de Taptoe optreedt. “Om de attractiewaarde te vergroten.” Snel wordt duidelijk dat Jan Slagter niet alleen het evenement zelf in beeld wil brengen. “We willen niet alleen de muziek, maar bijvoorbeeld ook de reactie van iemand. Dat maakt het voor ons leuk om te onderbreken. We moeten ook oude beelden uit het polygoonjournaal halen.” 

Eduard Huis in ’t Veld is regisseur en producer bij Omroep MAX. Hij heeft een plattegrond van de Markt voor zich en is druk in gesprek over alle cameraposities. Hij wordt steeds enthousiaster. “Dit wordt een mooi spektakel, jongens”, zegt hij. Jan Slagter kijkt om zich heen en zoekt naar ramen van waaruit straks kan worden gefilmd. Hij is benieuwd of die mooie historische panden aan de Markt ook kunnen worden verlicht. “Dat nemen we volgende keer door, dan is de man van het licht erbij”, antwoordt Dick van Witteloostuijn, de penningmeester van Stichting Taptoe Delft, tevens verantwoordelijk voor de regie. De mannen en vrouw van MAX willen nog weten of de Taptoe altijd doorgaat. Dat is het geval, weten de Delftse gesprekspartners. “Alleen moeten de bezoekers bij windkracht 8 van de tribunes”, weet Van Witteloostuijn. 

Jan Slagter is nog wel benieuwd naar hoe het evenement aan elkaar wordt gepraat. “Want als de muziek begint en een speaker zegt op dat moment nog ‘Daar komen ze!’, dat kunnen we niet hebben hoor. Dat is killing voor een uitzending. Dan heb ik liever dat het 15 seconde stil is.” De omroepbaas is ook benieuwd naar de kaartverkoop. Hij is blij te horen dat in de eerste week al 700 kaarten zijn verkocht. “Leuk, we hebben er zin in!”, zegt Slagter.

Niet de eerste keer
Dan pakt hij zijn nieuwe camera, loopt van tafel en gaat foto’s van de Markt en de Nieuwe Kerk maken. Het is overigens niet de eerste keer dat hij hier komt. Integendeel. “Als kind kwam ik hier al veel. Toen ik tien, elf of twaalf jaar oud was ben ik al eens met m’n ouders naar de Taptoe gegaan”, vertelt hij. 

Slagter komt oorspronkelijk uit Den Haag, maar woont momenteel in Zoetermeer. “Als ik gasten heb is Delft voor mij een must om te zien. De binnenstad is bekend terrein voor me. Ik kom er graag. Elke keer als ik hier ben ik iets van: Dit is mooi, prachtig. Al die historische panden… Wetende wat zich hier heeft afgespeeld is dit een hele belangrijke plek in Nederland. Ik vind het leuk om deze historische plek straks met de Taptoe nieuw leven in te blazen.” 

Hij vertelt verder over evenementen als carnaval en het Bloemencorso, die ook door Max in beeld zijn gebracht. “En nu gaan we dit in Delft doen, waar de Taptoe ook hoort. Ik vind het fantastisch dat dit wordt opgepakt en we zijn bereid hierin te investeren. We kunnen hier straks prachtige opnames maken.” MAX gaat met de Taptoe groots uitpakken, kan Slagter alvast verklappen. “We hopen veel kijkers te bereiken.” 

De omroep voor 50-plussers heeft juist voor de Delftse Taptoe gekozen, legt Slagter uit, omdat Delft met het organiseren van Taptoes ‘altijd voorop heeft gelopen’. “Wij schaffen in Nederland, vind ik, te gemakkelijk dingen af die van historisch belang zijn geweest. We moeten terug naar tradities. Ruim 4500 mensen gaan naar de Delftse Taptoe en honderdduizenden mensen zullen het bij ons op tv zien. Een Taptoe is typisch Nederlands en dat horen we tot in de lengte der dagen te koesteren. We moeten zuinig zijn op wat we hebben.” 

Dus vond hij het ‘geweldig’ toen de Delftse Taptoe-organisatie zijn omroep benaderde. “Ik heb het initiatief meteen omarmd. Dit is typisch iets voor de publieke omroep. Veel mensen zijn vroeger wel met een Taptoe in aanraking geweest en er zijn altijd enorm veel mensen bij zo’n deelnemend orkest betrokken. Het is altijd leuk om een band door de stad te zien marcheren. Ik weet zeker dat onze kijkers graag naar de Taptoe kijken. Dat bleek ook wel uit de kijkcijfers van de Rotterdamse Taptoe, want hier keken zo’n 500.000 mensen naar.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12