Afbeelding

RegioTaxi rijdt steeds meer op tijd, maar het kan nog stukken beter, vinden passagiers

Algemeen

Editie: Week 19, Jaargang 22 |

De RegioTaxi rijdt volgens Connexxion steeds beter op tijd, alleen met Koninginnedag ging het niet goed.

DELFT – Het RegioTaxi-vervoer in deze regio werd bijna twee maanden geleden overgenomen door Connexxion, die vervolgens wat opstartproblemen kende. Inmiddels gaat het iets beter, maar veel gaat nog altijd niet goed, laten gebruikers van de RegioTaxi ons weten.

Zoals de 67-jarige RegioTaxi-gebruikster mevrouw Burton. Volgens haar gaat het iets beter dan in het begin, vlak na de overname. “Maar omdat de chauffeurs de weg niet weten zijn ze regelmatig te laat”, geeft ze aan. De chauffeurs zijn volgens haar vriendelijk en negen van de tien stapt uit om te helpen. “Alleen kennen ze Delft niet. In Londen moeten taxichauffeurs een opleiding van twee jaar doen om de stad te leren kennen. Zo streng hoeft het niet, maar het is flauw om – als je te laat komt – te zeggen dat dit komt omdat je de weg niet weet.” De gebrekkige wegenkennis van sommigen leidt er volgens Burton toe dat enkele ouderen daar misbruik van maken. Dan maken ze de chauffeur wijs dat hun adres het eerst op de route ligt. “De chauffeurs zijn echt geen slechte mensen, maar ze worden ook gek van het gezeik van hun passagiers om dingen waar ze niks aan kunnen doen.”


Theodora Bratvogel heeft daar wel een voorbeeld bij. “Ik heb al twee keer meegemaakt dat een chauffeur drie of vier verschillende adressen doorkreeg, waar hij op hetzelfde tijdstip moest zijn”, vertelt de 81-jarige Delftse. “En die lagen nog een end uit elkaar ook. De planning is helemaal verkeerd, chauffeurs kunnen daar weinig aan doen.”Mevrouw Bratvogel heeft, zegt ze, al drie keer meegemaakt dat de haar bestelde RegioTaxi helemaal niet kwam. “Toen heb ik maar een normale taxi genomen. De bon hiervan heb ik naar Connexxion gestuurd, want ik wil schadeloos worden gesteld. Wat denk je trouwens dat al die telefoontjes kosten? Plus de zenuwen die je ervan hebt. Het is elke keer weer spannend als ik met de RegioTaxi ga.” De ritjes verlopen soms probleemloos. “Vooral als ik naar Pijnacker ga.” Ze vond het niet beter gaan toen Deltax het RegioTaxi-vervoer deed. “Er is niks veranderd.” Bovendien: “Ik merk de laatste tijd geen verbetering.”
Een 53-jarige Delftenaar, die regelmatig met RegioTaxi rijdt, is moedeloos geworden, vertelt hij. “Maar ik wil er niet over klagen, want het heeft toch geen zin”, zegt de man, die niet met naam in de krant wil. “De laatste tijd gaat het wel iets beter, zes of zeven van de tien keer zijn ze op tijd. Het vergt voor de chauffeurs, die veelal uit Den Haag komen, wat tijd om Delft te leren kennen.”

‘Steeds beter’
Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman geeft aan dat het steeds beter gaat met het RegioTaxi-vervoer en dat steeds meer ritten op tijd zijn. “Met Koninginnedag is het niet goed gelopen, dat was heel lullig. De binnenstad was afgesloten en daar was, omdat we er geen weet van hadden, onvoldoende rekening mee gehouden. Dat was niet goed.” Verder, benadrukt Beltman, zat Connexxion de laatste drie weken van april op hetzelfde niveau als de vorige vervoerder en afgelopen week zelfs boven dat niveau. Dat het beter gaat, komt volgens hem onder meer doordat nu in kaart is gebracht wat voor indicatie de verschillende passagiers hebben. “De één mag bijvoorbeeld alleen voorin zitten, de ander heeft een lage instap nodig en weer een ander heeft een rolstoel. Die indicaties hadden we nooit doorgekregen, maar dat probleem is nu getackeld.” Het is volgens hem onmogelijk dat één chauffeur op vier verschillende adressen tegelijk zou moeten zijn. “Misschien heeft een chauffeur gelegd dat ‘ie in korte tijd op vier verschillende plekken moet zijn, maar een zelfde tijd voor vier plekken is technisch niet mogelijk.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12