Afbeelding

Drie geheel nieuwe hot hatches in het B-segment

autonieuws

Editie: Week 32, Jaargang 20 |

Met een basis die al zo goed rijdt als de huidige Fiesta moet de Ford Fiesta ST tot de top van de hete hatchbacks in dit segment gaan behoren.

Hot hatches in het B-segment leven als nooit tevoren en het aanbod van snelle karretjes is dan ook aanzienlijk. Binnenkort worden de GTI’s, Abarths en OPC’s van deze wereld uitgedaagd door drie hete nieuwkomers.

Binnen niet al te lange tijd gaan drie geheel nieuwe hot hatches proberen zich tot koning van het B-segment te kronen. Alledrie kunnen ze bogen op een goede stamboom. Door fans van de merken wordt reikhalzend uitgekeken naar de topversies van hun favoriete B-segmenter.

Met een basis die al zo goed rijdt als de huidige Fiesta moet de Ford Fiesta ST tot de top van de hete hatchbacks in dit segment gaan behoren. Het is alweer vier jaar geleden dat we afscheid namen van de vorige Fiesta ST. In tegenstelling tot die auto zal Ford voor de nieuwe niet meer gaan voor een atmosferische 2.0-liter viercilinder. Zoals eigenlijk overal het geval is, gaat de nieuwe ST aan de beademing en komt het vermogen voortaan uit een 1.6-liter Ecoboost-blok. Met 180 pk en 240 Nm houdt die het relatief bescheiden, maar Ford zegt zelf dat een 0-100 in minder dan 7 seconden mogelijk moet zijn. Voor extra snelheidssensatie moeten een in drie standen uitschakelbaar ESP en een elektronisch sperdifferentieel gaan zorgen. Begin 2013 verschijnt de nieuwe ST op de weg.

Peugeot komt met de 208 GTI. Op de autobeurs in Genève toonde Peugeot de 208 Concept en die auto gaat volgend jaar in productie. Aandrijving komt van een 1.6-liter THP-motor en die zou er volgens sommigen met 156 én met 200 pk komen.

Die eerste voor de ‘gewone’ GTI, terwijl die laatste variant GTI Racing zou gaan heten. Belangrijker is echter dat Peugeot fors inzet op gewichtsbesparing. Men probeert de productieversie van de 208 GTI onder de 1.000 kilogram te krijgen. Op de autosalon van Parijs hoopt Peugeot het definitieve productiemodel te kunnen tonen.

De nieuwe Renault Clio RS belooft compleet anders te worden dan de huidige. Bij de volgende Clio RS wordt de motor vervangen door een geblazen 1.6-je. Dat is een afgeleide van de 1.6 DIG-T motor uit de Nissan Juke en het vermogen zal wederom rond de 200 pk liggen. Anders dan de andere twee nieuwe hot hatches krijgt de Clio RS naar verwachting ook geen handgeschakelde zesbak. In plaats daarvan komt een automaat met dubbele koppeling, die via flippers aan het stuur bediend wordt.

Laatste wijziging is de carrosserie: was de RS er voorheen alleen als driedeurs, de nieuwe komt alleen met vijf portieren beschikbaar. In de loop van 2013 wordt het model officieel getoond.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12