Foto: Koos Bommelé
Foto: Koos Bommelé

Hemd van het Lijf: Eileen Boeijkens en Max Peterse

Algemeen Hemd van het lijf

Eileen Boeijkens en Max Peterse vormen samen het duo achter animatiestudio Lemon Bandit. Samen maakten ze de ultrakorte film ‘Crumble’.

Waarom hier op de foto?
In deze ruimte staan de setdelen van Crumble. Op de foto zie je een stuk set en de pop die we voor de film hebben gebruikt. Bovendien is dit onze studio, ons plekje. Een plek waar we heel trots op zijn. Dit gebouw is een werkplaats, maar de timmermannen die beneden werken hebben de bovenverdieping omgebouwd tot verschillende kantoren, met de bedoeling om er een creatieve verzamelplek van te maken. Er werken hier ook nog een fotograaf, een ademhalingscoach en een beeldend kunstenaar.

Jullie zijn animatoren, hoe is dat begonnen?
Ik (Eileen) heb Illustratie gestudeerd op de kunstacademie in Breda. Animatie stond voor mij toen nog een beetje op de achtergrond. Een vriend van mij liep stage bij een animatiestudio in Breda, waar Max ook werkte… Ik (Max) heb Communicatie en Media Design gestudeerd. Ik vond animatie toen ook al leuk, maar zag het meer als een hobby. Toen kwam ik erachter dat een vriend van mij stage liep bij een animatiestudio, dezelfde studio als waar de vriend van Eileen stageliep. Ik heb daar vier jaar gewerkt en heb daar ook Eileen ontmoet. Toen we allebei voor onszelf wilden beginnen, zijn we samen gaan werken. Zo is Lemon Bandit ontstaan.

Wat animeren jullie zoal?
In het begin deden we eigenlijk alleen commercieel werk, maar gaandeweg zijn we steeds meer eigen films gaan maken. Daar ligt ons hart, want daar kunnen we echt onze passie in kwijt. We willen ook graag ons eigen verhaal tot uiting brengen in onze films. Daarvoor ben je wel vaak afhankelijk van subsidies. Twee jaar geleden werden we door een producer gevraagd of we wilden stop-motion animatie wilden doen voor een serie voor de VPRO, ‘Pottenkijkers’, wat we ook hebben gedaan. We hebben toen aan diezelfde producer gevraagd of we bij haar studio een ultrakorte film mochten maken, en een voorstel opgemaakt voor het Filmfonds. Met een aantal andere animatoren zijn we geselecteerd om een ultrakorte film te maken, die dan gekoppeld zou worden aan vertoningen in bioscopen en filmhuizen. Met een team van 10 mensen zijn we aan de slag gegaan om Crumble te maken. Dat samenwerken was een uitdaging, maar ook heel verrijkend. We hadden hele fijne mensen om ons heen. Het eindresultaat was in alle Nederlandse filmhuizen te zien, ook in Lumen!

Waar gaat ‘Crumble’ over?
Crumble gaat over een steen die vastzit op een wereld die aan het afbrokkelen is. Hij leeft daar samen met een aantal natuurwezens. Op een gegeven moment beginnen die wezens van de wereld af te springen, omdat ze zien dat de wereld niet meer te redden is. De steen durft niet te springen en houdt liever vast aan wat hij kent. De film gaat dus eigenlijk over het vinden van de kracht om de sprong in het diepe te wagen en iets nieuws te ontdekken. Het verbeeldt de angst om dingen los te laten, maar laat ook zien wat het op kan leveren om die angst te overwinnen, en dat je meer in je hebt zitten dan je misschien denkt.

Hoe ziet de toekomst van Lemon Bandit eruit?
Het was een intens jaar. We willen heel graag nog meer eigen films maken, maar daar heb je een lange adem voor nodig, omdat je subsidies moet aanvragen. We zijn wel bezig met het uitrollen van workshops. Max geeft workshops op scholen, en Eileen wil hier in de studio workshops aanbieden aan particulieren. Stop-motion is een hele laagdrempelige vorm van animeren, met een paar foto’s kun je dat al doen. Dat willen we graag uitdragen.

Als wij burgemeester van Delft waren…
…zouden we investeren in het behouden van culturele broedplaatsen. Creatievelingen en kunstenaars zitten vaak een beetje verstopt in de stad, en we vinden het belangrijk om hun zichtbaarheid te stimuleren en ze ruimte te bieden om samen te komen en te werken. Dat is ook wat er in dit gebouw gebeurt.