Afbeelding

Wat staat er in het marketingplan van jouw bedrijf?

Partnerbijdrage

Als je een eigen bedrijf hebt dan is het niet altijd op voorhand zeker dat je voldoende klanten hebt. Als je moet adverteren of andere marketing tools in gaat zetten om naamsbekendheid op te bouwen, dan is het belangrijk dat je hierin de juiste keuzes maakt. Sommige marketeers willen het meteen groot aanpakken. Dat is niet altijd de beste keuze. Je moet de hoeveelheid werk immers wel aan kunnen. Zeker als startende ondernemer is het belangrijk om de groei van je bedrijf te faseren. Dan loop je niet het risico dat het misgaat omdat je je afspraken niet kunt nakomen.

Naamsbekendheid opbouwen

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je zorgt dat de naam van je bedrijf bekend wordt bij je klanten. Als je lokaal werkt dan kun je dat doen door leuke giveaways uit te delen. Je kunt aanstekers bedrukken met je bedrijfsnaam of logo. Balpennen en sleutelhangers zijn ook erg gewild. En bij de feestelijke opening van je kantoor of winkel deel je ballonnen uit aan de kinderen die met hun ouders mee komen om een kijkje te nemen.

Sluit aan bij je doelgroep

Het is erg belangrijk om te weten wat je doelgroep is. Het heeft immers geen zin om landelijk te adverteren als je je uitsluitend richt op je eigen regio. Ook hangt het af van het product of de dienst die je aanbiedt. Als je een webshop hebt dan is het logisch dat je je producten aan een zo groot mogelijk publiek wil presenteren en aanprijzen. Maar als je een kapperszaak opent dan is het logisch dat je je in de eerste plaats richt op de lokale bevolking. Ook is het van belang te weten in welke leeftijdscategorie jouw doelgroep zit. Als dat mensen van 60+ zijn dan past daar een andere marketingstrategie bij dan wanneer je je richt op jongeren tot 25 jaar. Je kunt je budget maar één keer uitgeven, het is dus belangrijk om te weten hoe je dat zo efficiënt mogelijk kunt doen.

Je marketing plan aanpassen

Veel ondernemers stellen een marketingplan op of laten dit doen door een specialist. Als het plan er eenmaal is dan wordt daar vaak niet of nauwelijks meer naar gekeken. Er wordt niet onderzocht of een BIC aansteker bedrukken met het bedrijfslogo en deze uitdelen nog wel het beste effect heeft. Dat is zonde van het geld. Het is daarom belangrijk om minimaal eens per jaar de marketingacties onder de loep te nemen. Niet alleen gepersonaliseerde giveaways, maar ook online advertenties, adverteren in papieren media of andere acties die worden uitgevoerd om het bedrijf te promoten. Tijden veranderen en dat betekent dat je ook je marketing soms moet aanpassen. Zo zijn steeds meer mensen online te vinden, ook ouderen. En wellicht kun je na verloop van tijd bekijken of je je bedrijf kunt laten groeien, bijvoorbeeld door ook zaken te doen met klanten in het buitenland.