Jonge vluchtelingen en migranten doen mee aan een speciale zomerschool
Jonge vluchtelingen en migranten doen mee aan een speciale zomerschool

Taalzomerschool in Rietveld Theater

Algemeen

DELFT - De zomervakantie is bedoeld om te ontspannen, toch? Nou, daar denken 35 leerlingen van de Internationale Schakelklas (ISK) van het Grotius College anders over. Zij werken samen met vier docenten van ImproBattle de eerste twee weken van de zomervakantie hard aan het verbeteren van hun Nederlands.

De jonge vluchtelingen en migranten van twaalf tot achttien jaar doen mee aan een speciale zomerschool waar ze iedere dag hun Nederlands verbeteren door een combinatie van taal- en theaterlessen. Zo vergroten ze hun kennis van het Nederlands en de vaardigheden om zich in een nieuwe taal te redden in moeilijke situaties. De theaterdocenten werken met de leerlingen aan het zelfvertrouwen en de vaardigheden om je al improviserend uit te drukken in het Nederlands. Theater is spannend, maar als je je op een podium weet te redden, valt het in andere situaties wel mee. Bovendien leert improvisatietheater de leerlingen dat het niet erg is om fouten te maken.

Creatief
De leerlingen werken in de creatieve taallessen spelenderwijs rond het thema kunst. Ze bouwen bijvoorbeeld hun eigen museum en schrijven zelf de bordjes bij hun kunstwerken. Ook gaan ze een dag naar buiten om daar naar openbare kunstwerken te kijken en te bespreken wat ze ervan vinden. Komende week staat een workshop van rapper Umit-C op het programma en werken de leerlingen aan het principe van rijmen. Daarna staat de week in het teken van de besloten eindpresentatie voor hun ouders, verzorgers, vrienden, docenten, financiers en andere belangstellenden. Dat is spannend voor de leerlingen, maar de ontlading nadat ze voor een publiek hun monoloog, rap of andere presentatie hebben laten zien, is waanzinnig. Dat zijn de momenten die de leerlingen hun leven lang met zich meedragen.