Terwijl de werkzaamheden in de Spoorzone dagelijks gestaag verder gaan, wordt nog altijd onderzocht wat hier fout ging. Komende tijd buigt Delft zich vooral over de 'waarom-vraag'. (foto: Koos Bommelé)
Terwijl de werkzaamheden in de Spoorzone dagelijks gestaag verder gaan, wordt nog altijd onderzocht wat hier fout ging. Komende tijd buigt Delft zich vooral over de 'waarom-vraag'. (foto: Koos Bommelé)

Veel onduidelijk over 'openbare' interviews

DELFT – Delft maakt zich op voor een reeks openbare interviews met de hoofdrolspelers uit de soap rond het Delftse bankroet. Aan de vooravond van dit slotstuk van een groot onderzoek naar de drie mislukte grote projecten is veel echter nog onduidelijk.

Door: Jesper Neeleman

Een korte voorgeschiedenis: Na de zomer van 2014 werd duidelijk dat Delft en financieel zeer beroerd voor stond. De stad kwam onder financieel toezicht van de provincie. De financiële malaise werd veroorzaakt door drie grote verliesgevende projecten: de Spoorzone, Harnaschpolder en de Sebastiaansbrug. Daarover verschenen drie rapporten. Op honderden pagina's stond beschreven wat er allemaal mis ging. De 'waarom-vraag' werd te weinig beantwoord, vond de Delftse politiek. Dus moesten betrokken bestuurders en ambtenaren geïnterviewd worden. Openbaar. En dat gaat vanaf maandag 3 oktober gaan gebeuren.

Openbaar
Martina Huijsmans (D66), voorzitter van de onderzoekscommissie Grote Projecten, kon afgelopen week echter nog niet zeggen hóe openbaar die interviews precies zijn. Is het online te volgen? Moeten we ervoor naar het Stadhuis? "We zijn nog aan het kijken hoe dit het beste kan", reageert Huijsmans. "Het moet in elk geval toegankelijk zijn, want het was een nadrukkelijke wens van de raad dat het openbare interviews zijn. Maar wellicht zijn er ook zaken waar betrokkenen alleen over willen doorpraten als het niet openbaar is. Of dat ze wel willen meewerken, maar niet openbaar. Het moet, vinden we, in elk geval zo openbaar mogelijk."

Het betreft hier duidelijk geen raadsenquête, waarbij bestuurders onder ede worden verhoord. De interviews, die één tot anderhalf uur zullen duren, zijn vrijwillig. Wil een bestuurder niet meewerken, dan is dat zijn of haar goed recht. Huijsmans verwacht niet dat ze gauw zullen weigeren. "Ik neem aan dat een bestuurder die iets uit wil leggen ook de gelegenheid aangrijpt om dat uit te leggen." Het worden geen strenge verhoren. "Meer een gesprek van: Hoe, ging dat toen? Waarom deed je wat je toen deed? En wat dacht u toen? We willen kijken of er rode draden en patronen in terug te vinden zijn. Het wordt een nadere duiding op het feitenrelaas in eerdere rapporten." Opdat we hiervan leren...

'Een soort talkshow'
Jan Peter de Wit van Onafhankelijk Delft heeft hier geen behoefte aan. Zijn partij is dan ook uit de onderzoekscommissie gestapt. "Ik erger me mateloos aan de gang van zaken", zegt De Wit. "We gaan nu een soort talkshow krijgen waar betrokkenen vrijwillig naartoe kunnen. Een fake-gebeuren. Het is de boel voor de gek houden. Je geeft oud-bestuurders vooral een podium om hun verhaal te doen." Als het aan De Wit lag, kwam er een raadsenquête. "Zodat bestuurders serieus en onder ede aan de tand worden gevoeld, en dat dit voor hen gevolgen heeft. Geen talkshow-achtige setting van 'waarom heb je dat gedaan?' Zonde van het geld."

Lijst
Ook de lijst met te interviewen betrokkenen is nog onbekend. Huijsmans kan wel zeggen dat er op de eerste lijst zo'n vijftig personen stonden. "Maar we zijn samen met Onderzoeks- en Adviesbureau Necker van Naem, die ons begeleidt en ondersteunt, tot een selectie van twaalf tot vijftien namen gekomen." Zij zullen worden getrakteerd op vragen die de verschillende fracties, op Onafhankelijk Delft na, afgelopen tijd indienden.

De antwoorden hierop en de al eerder verschenen rapporten moeten uiteindelijk leiden tot een Regeling Risicovolle Projecten. "De gesprekken die we gaan voeren gaan zeker input leveren", verwacht Huijsmans. De conclusies worden volgens haar in november naast elkaar gelegd en worden voorgelegd aan experts. "Als we het compleet hebben komt er een stuk en daarover gaan we in de gemeenteraad in debat, ik verwacht in januari 2017. Vanaf dan moeten we de Regeling Risicovolle Projecten gaan gebruiken en toepassen." Zodat de ezel zich niet voor de vierde keer aan dezelfde steen stoot? "Het is onze wens dat we de steen in elk geval op tijd zien aankomen", antwoordt Huijsmans.

Meer berichten
 
CustomHtml_1