Het kentekenparkeren is geanalyseerd. Het aantal parkeeruren voor bezoekers blijkt vaak ruim voldoende, wel is geconstateerd dat telefonisch aan- en afmelden nog vaak niet goed werkt.
Het kentekenparkeren is geanalyseerd. Het aantal parkeeruren voor bezoekers blijkt vaak ruim voldoende, wel is geconstateerd dat telefonisch aan- en afmelden nog vaak niet goed werkt.

Analyse kentekenparkeren levert nuttige informatie op

Algemeen

DELFT – De Gemeente Delft heeft in maart 2015 het digitaal parkeren ingevoerd, waaronder ook de digitale bezoekersregeling parkeren. Vergunninghouders mogen hun bezoekers 408 uur laten parkeren en dit aantal voldoet ruim.

Recent is een analyse uitgevoerd naar het gebruik van de besteding van uren over het eerste half jaar. Tegelijk is gekeken naar mogelijke verbeterpunten van de digitale bezoekersregeling.

De belangrijkste conclusie wat betreft het uurgebruik, na een half jaar, is dat het aantal van 408 uur per jaar ruim voldoende zal zijn. Er wordt verwacht dat 97 procent van de gebruikers de 408 uur niet opmaken. Ruim 80 procent heeft voldoende aan de helft van het aantal uren, dus 204 uur. Wel wordt er voor schrijnende gevallen, bijvoorbeeld voor Delftenaren die mantelzorg krijgen, in samenwerking met het sociale domein gezocht naar een oplossing.

Verder blijken met name ouderen moeite te hebben met het digitale systeem van aan- en afmelden. Ook functioneert het telefonisch aan- en afmelden nog vaak niet goed. De mogelijkheid van sneller doorschakelen naar het callcenter wordt verder onderzocht. In overleg met de WMO-raad, ouderenverenigingen en de mantelzorgorganisatie Participe wordt gekeken naar verbeteringen in de instructies op de website en of er behoefte is aan een informatiebijeenkomst.

Tussentijdse evaluatie
In de eerste helft van 2016 wordt het gehele parkeerbeleid geëvalueerd, waaronder de digitale bezoekersregeling. Op dat moment is er na een periode van een jaar meer inzicht in het daadwerkelijke uurgebruik van de bezoekersregeling. De Gemeente Delft bekijkt dan of er mogelijkheden zijn om meer of minder uren af te nemen.
Daarnaast wordt gekeken naar de telefonische bereikbaarheid en app. Ook is voor die tijd een aantal technische verbeteringen in de bezoekersregeling doorgevoerd.