Cijfers over winkelleegstand in Delft zijn schrikbarender dan het lijkt

Algemeen

De binnenstad werd vorige week versierd en in kerstsfeer gebracht. Ondernemers hopen de consument zo weer naar de stad te lokken.

DELFT – De consument in de Randstad koopt steeds meer op internet en minder in winkels en dat leidt tot winkelleegstand in de winkelgebieden. Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek van de Kamer van Kamerkoophandel, die afgelopen week uitkwam. Delft is na Alkmaar, dat 16.800 vierkante meter aan winkeloppervlakte heeft leegstaan, met 15.900 vierkante meter ‘een goede tweede’. Dit betekent dat achttien procent van al het Delftse winkeloppervlak ongebruikt blijft. Wel is het zo dat Delft en Westland de grootste vloerproductiviteit heeft van heel Zuid-Holland, wat inhoudt dat in dit gebied de hoogste detailhandel omzet per vierkante meter is.

Herman Weijers, voorzitter van de Ondernemersvereniging Binnenstad Delft, is niet heel geschokt over de cijfers uit het rapport van de Kamer van Koophandel. “Dat komt doordat het onderzoek maar eens in de zeven jaar wordt gehouden en het beeld nogal vertekend is. Het leegstandscijfer wordt namelijk voor een groot deel bepaald door het pand van Van Dam Bedden, waar een projectontwikkelaar nu hard in aan het werk is.” In de binnenstad merkt Weijers wel dat er iets meer panden leegstaan dan vorig jaar, maar hij maakt zich daar geen zorgen om. “Er wordt namelijk hard aan gewerkt om hier weer ondernemers te huisvesten.” Over het resultaat van de inspanningen die Weijers en zijn vereniging doen om de binnenstad aantrekkelijk te maken, is hij duidelijk. “We doen ons best, maar het effect is natuurlijk niet te meten. We hopen wel dat we voldoende publiek naar de stad weten te lokken.” Dat de consument veel via internet koopt, is volgens Weijers een ‘algemeen gegeven’ waar winkeliers zich tegen moeten wapenen. Dat lukt de één volgens Weijers beter dan de andere. Verder raadt de voorzitter van de Ondernemersvereniging het publiek aan om de detailhandel te verkiezen boven internetwinkels. “Want hier weet je meteen wat je krijgt, is het geen probleem om te ruilen en je hoeft er geen ochtend voor thuis te blijven.” 

Volgens Michiel Kraaijeveld, voorzitter van MKB Delft, is het hoge percentage aan lege winkeloppervlakte gedeeltelijk te verklaren. “Voor de ondernemers zo rond de Buitenwatersloot is de bereikbaarheid namelijk een probleem. Dat is voor hen natuurlijk erg vervelend. Verder zijn er ook zeker ondernemers die het zwaar hebben als gevolg van de economische crisis.” Wel denkt Kraaijeveld dat vooral de binnenstad van Delft op het gebied van de detailhandel een goede positie heeft. “Dat is onder meer te danken aan de Ondernemersvereniging Binnenstad Delft, die ervoor zorgt dat in de binnenstad een prettige sfeer heerst. Hierbij worden zij onder meer financieel ondersteund door het Ondernemersfonds Delft. Naast allemaal acties om de stad op te leuken, is het belangrijk dat zij ook voor een attractief en gevarieerd winkelaanbod zorgen. Ik las van de week een artikel in de krant waaruit bleek dat mensen uit Den Haag steeds meer in Delft gaan winkelen. Verder heeft de binnenstad natuurlijk ook aantrekkingskracht op inwoners van de omliggende gemeenten. Dat is natuurlijk prachtig.” Over het shoppen op internet weet Kraaijeveld dat het vaak sneller en goedkoper is dan in de stad. “Maar je wordt nergens zo goed geholpen als bij de detailhandelaar.” 

Boekhandel Huyser sprong enige tijd geleden goed in op het verschijnsel dat consumenten liever via internet winkelen. Huyser had allang een website, maar begon haar eigen webwinkel. “Vooral de combinatie van een fysieke winkel en een webshop is ideaal”, vertelt eigenaar Jeroen van der Poel. “Ik zeg altijd dat je er een extra pand in de straat bij krijgt. Tegenwoordig kan iedereen zomaar boeken gaan verkopen en dus moet je iets bedenken. We zijn ermee begonnen toen hier een tunnel gebouwd werd, waardoor we niet voor iedereen even goed te bereiken zijn.” Volgens Van der Poel heeft een webshop meerdere voordelen. “Mensen kunnen bij ons ook boeken reserveren, zodat ze zeker weten dat het gewenste boek klaarligt als ze langslopen. Daarnaast is het met het ruilen handig dat je een lokale webshop bent, want dan lopen de mensen gewoon even langs. Ik kan het andere ondernemers aanraden om een webshop te beginnen.” (AdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12