Nauman (Spoorzone Delft) en Van Beek (Gamma) koesteren een luisterend oor tijdens verbouwingen

Algemeen

De oplettende televisiekijker was het waarschijnlijk al opgevallen, maar de verdwijning van typetjes ‘Sjaak’ en ‘Freek-Willem’ uit de Gamma-reclames en het veranderen van de slagzin van ‘dat zeg ik’ naar ‘mooi hè’ zijn slechts de eerste kenmerken van de Gamma metamorfose.

Het belangrijkste punt van ‘Gamma next’ is namelijk de verbouwing van alle Gamma’s in Nederland. Gamma Delft aan de Leeuwenstein kreeg bij die verbouwingen echter te maken met de werkzaamheden aan de Spoorzone Delft. Gamma-manager John van Beek en omgevingsmanager van Spoorzone Delft Francis Nauman praten over de onderlinge samenwerking tijdens de verbouwingen en over de toekomst. 

“Alle veranderingen zijn gericht op het klaarstaan voor de consument”, omschrijft Van Beek. “De klant moet voortaan worden geïnspireerd als het de Gamma binnenkomt. Daarom is elke stelling gesloopt, verplaatst en opnieuw ingericht. Werkelijk alles is veranderd.” Tijdens de verbouwingen aan de Gamma gingen de werkzaamheden aan de Spoorzone Delft ook gewoon door. Zo moesten de wanden van de tunnel in de grond worden geslagen, waren er bouwactiviteiten binnen de bouwkuip en werden er damwanden geslagen. Daarbij werd er ook wat terrein van de Gamma afgesnoept, ontstond er zo nu en dan geluidsoverlast en werd Gamma lastiger te bereiken voor klanten. 

“Francis en ik hebben inmiddels al twee jaar met elkaar te maken”, vertelt Van Beek. “Wij waren als bedrijf betrokken bij de bouwplannen van de Spoorzone Delft en Francis is vanaf dat moment mijn aanspreekpunt geweest. Later zijn wij ook gaan verbouwen. We hebben toen in het voortraject de potentiële ongemakken besproken en daar afspraken over gemaakt.” 

“We hebben bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de bouwfases”, vult Nauman aan. “Zo wisten we dat de fietstunnels in de buurt moest worden afgesloten en dat de Engelsestraat tijdelijk afgesloten zou worden. Dat hebben we van tevoren in kaart gebracht. Ik heb daarbij rekening gehouden met de bezoekers aan de Gamma en het belang van de bereikbaarheid van de winkel. John heeft er rekening mee gehouden dat mijn project zo goed mogelijk moest worden uitgevoerd en gepromoot.” “Natuurlijk is er wel overlast geweest”, geeft Van Beek aan. “De bereikbaarheid van Gamma werd minder en heel soms was er geluidsoverlast. Maar we hebben altijd in ons achterhoofd gehouden dat we er iets moois voor terug krijgen.” 

Een goede samenwerking tussen Van Beek en Nauman was vereist om alle plannen zo goed mogelijk uit te voeren en die was er volgens de twee. “Er is een goede band ontstaan tussen Francis en mij”, concludeert Van Beek enthousiast. “Ondanks dat we allebei ons eigen belang hadden, hebben we altijd begrip voor elkaars belangen op kunnen brengen. Ik ben heel erg blij met het luisterende oor van Francis, dat is in mijn ogen het belangrijkste ingrediënt voor een goede samenwerking en die was in dit geval absoluut aanwezig.” “Ik denk dat het voor John ook heel prettig is geweest dat ik bereikbaar ben voor hem”, voegt Nauman toe. “Ik ben altijd ter plaatse en het is fijn voor John dat hij in mijn persoon één aanspreekpunt heeft waarmee hij alles kan bespreken.” “En voor Francis was het dan weer prettig dat ik in staat ben geweest om goed te filteren”, zegt Van Beek. “Het moet natuurlijk wel behapbaar blijven allemaal. Ik heb goed beseft dat ik niet voor ieder incident aan de bel moest trekken. Je moet vooral realistisch blijven en bewust zijn van het project van de ander.” 

Binnenkort worden tijdelijk weer twee richtingen opengesteld voor de Gamma en medio volgend jaar wordt dat tweerichtingsverkeer weer definitief doorgetrokken. Dan is een belangrijke route naar de Gamma weer volledig hersteld. In september zal ook de Abtswoudsetunnel voor fietsers weer open gaan. In 2015 kan de trein onder de grond. Dan moet er nog aan de oostelijke tunnelbuis worden gewerkt maar dat zal geen overlast aan de Gamma bezorgen. In 2017 is de tunnelbouw vervolgens klaar en kan er gewerkt worden aan de openbare inrichting. Er komt dan een park op de plaats waar nu gebouwd wordt. “We krijgen de komende jaren nog wel regelmatig met elkaar te maken”, blikt Nauman vooruit. “John en ik zullen nog regelmatig met elkaar rekening moeten houden tijdens de werkzaamheden aan de Spoorzone. Ik heb er vertrouwen in dat de samenwerking net zo goed blijft verlopen als tot nu toe is gebleken en zie de toekomst dan ook met veel vertrouwen tegemoet.” “In 2020 zitten wij samen op een bankje in dat park”, concludeert Van Beek tot slot. “Dan genieten we in onze pauze van de resultaten die we hebben geboekt op de Ramblas van Delft.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12