Dubbel Delft... zondag 7 maart

Algemeen

Tiemen van der Reijken was het type fotograaf dat als hij op pad werd gestuurd voor ‘een overzichtje’ altijd om zich heen keek of hij niet een mooi hoog standpunt zag. Zoals hier aan de Phoenixstraat richting Bolwerk.

De foto die hij in de jaren zestig maakte geeft een haast surrealistisch beeld als je het vergelijkt met 2010. We zien hier de trein rijden op een zogenaamd hulpspoor, dat was aangelegd om de werkzaamheden aan het spoorviaduct ongestoord te kunnen uitvoeren. Het oude spoor ligt een stuk verder, richting Spoorsingel. Het aardige aan de foto is dat we ons een klein beetje een voorstelling kunnen maken van hoe het is als het spoorviaduct in de vergruizer is verdwenen. 

Een vlakke overgang van de Phoenixstraat en de achterliggende binnenstad naar de Spoorsingel. Een deel van de historie herhaalt zich: vooraan zien we de rails waarop tramlijn 1 jarenlang heeft gereden, meer naar achteren de nieuwe rails die de afgelopen weken zijn aangelegd. Er gebeurt veel op dit stukje Delft. Bijna wekelijks zijn er weer wijzigingen in de verkeersstromen. Het is ondertussen wel handig als je ogen aan alle kanten van je hoofd heb zitten, want om alle borden, pijlen, schrikhekken, opbrekingen, linten, zandhopen, werklui en rijdend materieel te ontwijken moet je toch wel Olympische slalom-ervaring hebben. Of een goeie fiets in je schuur. Het ongemak is allemaal voor de herinrichting van het spoorzone-gebied. 

Het levert de stad een nieuw stadskantoor en een nieuwe stationshal op, omgeven door gebouwen waarin gewerkt en gewoond kan worden. Het nieuwe stadskantoor levert de huisvesting voor alle gemeentelijke diensten, die nu nog verspreid zitten over verschillende locaties in en rond de stad. Het belangrijkste onderdeel van het spoorzone-project wordt - gelukkig - onzichtbaar: een vierbaans treintunnel die de overlast van de vele langsrazende treinen tot nul reduceert. 

Daarvoor ligt dan wel dit deel van de stad voor een flink aantal jaren open. Wat heet: de allerlaatste bouwvakker verlaat, als het allemaal volgens schema gaat, in 2020 het gebied. De afbouw van het spoor en het station zou in 2013 afgerond moeten zijn waarna de treinen ondergronds gaan rijden. Dan start de bouw van huizen, de aanleg van de tweede tunnelbuis en de afbraak van het viaduct. Het duurt even, maar dan heb je ook wat…

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12