Afbeelding

Omwonende heeft huis vol scheuren na sloop spoorviaduct

Algemeen

Editie: Week 25, Jaargang 23 |

Nadat het spoorviaduct met het nodige geweld werd neergehaald, zit de woning van Boosman vol scheuren. In totaal hebben Delftenaren tot nu toe 209 keer schade gemeld als gevolg van werkzaamheden in de Spoorzone. (foto: Marco van der Roest)

DELFT – Het neerhalen van een 1200 meter lang spoorviaduct is geen sinecure. Het ging afgelopen weken met het nodige sloopgeweld gepaard. Door al dat gehak en gebeuk heeft Martijn Boosman, zegt hij, nu een huis vol scheuren. Spoorzone Delft denkt er anders over.

Boosman, die op een steenworp afstand van het viaduct woont, is blij dat dit inmiddels is verdwenen. Er is, los van de tijdelijke geluids- en stofoverlast, echter wel een keerzijde, weet de Delftse ondernemer en ingenieur. “Grootste probleem zijn de sloopmachines. Met hun pneumatische boorhamers beuken die met grof geweld het viaduct en de fundering aan stukken. Gevolg daarvan is dat de slappe bodem rondom het viaduct trilt, waardoor huizen in de omgeving heen- en weer schudden. Hele kleine aardbevingen, maar dan de hele dag door.”

Vol scheuren
Toen de boorhamer op zo’n vijftig meter van z’n woning bezig was, ontstond de schade. “Vazen en beelden stonden te trillen. Bij grote klappen van de boorhamer kraakte het hele huis en binnen twee dagen zat onze woning vol scheuren. Vrijwel alle kozijnen zijn als het ware losgetrild uit de muur waardoor rondom die kozijnen allemaal scheurtjes zitten. Ook bij de overgangen tussen muren en plafonds zitten op veel plekken scheuren in het stucwerk. Het gaat hier niet over centimeter brede scheuren waardoor muren instorten, maar door al deze scheuren is het mooie van ons huis er wel af. De reparatie zal duizenden euro’s kosten.” Andere direct omwonenden lijken minder schade te ondervinden. Mogelijke verklaring is dat Boosmans huis het enige nieuwbouwhuis is in de nabijheid van het spoorviaduct. “Terwijl oude ongefundeerde huizen meedeinen met de slappe bodem krijgt ons stijve nieuwbouwhuis, dat met 30 meter lange stalen palen op een diepe zandlaag staat, de bodemtrillingen in volle hevigheid te verwerken.”
De gedupeerde omwonende zocht contact met een omgevingsmanager van Spoorzone Delft. Hij wilde weten of er geen sloopmethode kon worden toegepast die minder trillingen zou veroorzaken. “De reactie was dat de sloopmethode en de trillingshinder vooraf zorgvuldig en uitvoerig zijn onderzocht en dat zij op basis van de monitoringsgegevens aan panden aan de Spoorsingel geen aanleiding zien de sloopwerkzaamheden te staken.” Volgens Boosman hanteert aannemer CrommeLijn het uitgangspunt dat de sloop van het viaduct koste wat kost moet doorgaan, eventuele schade aan woningen wordt gezien als ‘collateral damage’ en na afloop wordt gekeken of er eventueel schade wordt vergoed. Zijn verzoek voor een trillingsmeter werd afgewezen, inmiddels heeft hij er zelf een gekocht en in gebruik. Martijn Boosman heeft de schade aan z’n woning gemeld, maar deze zal niet worden vergoed. Een schadeconsultant kwam de woning bekijken, maar omdat hij net buiten het gebied van de nulmetingen woont kan niet worden vastgesteld of de scheuren door het Spoorzone-project komen of niet. “Ik had in 2013 een perfect afgewerkte woning, maar door de sloop van het viaduct zal ik nu diep in eigen buidel moeten tasten om het huis weer in de oude staat te krijgen.”

Reactie
Spoorzone Delft laat weten niet in te gaan op individuele gevallen. “Mogelijke schademeldingen komen binnen via het zogenaamde Schadeloket Spoorzone Delft en worden allemaal zorgvuldig behandeld”, kan ze wel zeggen. “Dat begint altijd met het in kaart brengen van de melding of situatie. Deze werkvolgorde voorkomt dat een mogelijk schadebeeld wordt afgewezen omdat er geen opname is gedaan. Het is in de Spoorzone nog niet voorgekomen dat een schadebeeld wordt afgewezen omdat er geen opname is gedaan.” Ze kan niet zeggen hoeveel schademeldingen er zijn binnengekomen als gevolg van de sloop van het viaduct. “Dit betekent dat wij inhoudelijk alle meldingen moeten controleren. Dit is op dit moment niet haalbaar om in kaart te brengen en ook hier gaan we niet op individuele gevallen in.” Wel weet ze dat er inmiddels, sinds de bouwwerkzaamheden in de Spoorzone in 2009 begonnen in totaal nu 209 keer schade is gemeld en dat in 136 gevallen de schade is afgewezen.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12