Jeroen Beelen weg bij Marketing Delft, want na zeven mooie jaren vindt hij het mooi geweest

Algemeen

DELFT – Het kwam als een regelrechte verrassing, dat Jeroen Beelen stopt als directeur van de Stichting Delft Marketing. Of beter: dat hij al is gestopt. Per 1 februari j.l.

Hij is nu dan ook werkloos. "Dat voelt vreemd. Maar ook weer prima. Ik heb allerlei ideeën in m'n hoofd. Die wil ik uitwerken. Ik wil onderzoeken of daar iets tussen zit dat haalbaar is. Ik neem daar de tijd voor, want ik wil geen overhaaste beslissingen nemen". Beelen is nu weliswaar vrij man, hij zit dus zeker niet stil. En hij weet wat hij wil. "Ik wil zeker verder met destinitymarketing. Dat hoeft niet per se voor een stad te zijn, het kan ook voor een hotel zijn of voor een attractiepark, noem maar op. Ik wil absoluut verder met het onderzoeken van de koppeling van techniek en toerisme. Dat kan je ook bij het Toeristen Informatie Punt zien. Daar staan een aantal opstellingen waar we die koppeling hebben. Ja, daar ga ik beslist in verder". 

Over het waarom van z'n afscheid doet hij allerminst dramatisch. "Ik heb deze functie ruim zeven jaar bekleed. Dat is best een aardige tijd. Het is gewoon tijd om wat anders te gaan doen". 

-Toch was het voor bijna iedereen een complete verrassing.
"Ik heb er uiteraard wel goed en lang over nagedacht. Ik vind het gewoon tijd om m'n horizon te verbreden. Ik ben hier, zeven jaar geleden, begonnen als pionier. Het TIP is uitgegroeid tot een organisatie met zes fte's, zoals dat heet, en een x-aantal oproepkrachten. Delft Marketing is uitgegroeid tot een stabiele, betrouwbare organisatie, tot een goede partner voor de Gemeente en de ondernemers. En tot een organisatie die naast de vier ton subsidie van de Gemeente ook nog 's bijna vier ton uit de markt heeft weten te halen. Ik had voor m'n gevoel de dingen gedaan die ik wilde doen. Ik vind het wel tijd om te proberen mijn andere ambities te verwezenlijken. Nee, het heeft niks te maken met, wat je wel hoort, dat ik geen zin, geen energie meer zou hebben. Ik heb Delft altijd een fantastisch product gevonden. En dat vind ik nog steeds. Het klinkt misschien een beetje slijmerig, maar het was echt een eer om met dit product te werken". 

Beelen (45) wordt geboren in Breda, brengt een flink deel van z'n jeugd door in Ulvenhout, verhuist met z'n ouders naar België, woont daar acht jaar en gaat er naar de middelbare school. Hij studeert in Rotterdam. Bedrijfskunde. Al is dat eigenlijk niet direct de bedoeling. Hij brengt eerst een jaar zoet op de Hogere Hotelschool. In Brussel. "Vond ik fantastisch. Het ging ook goed. Ik wilde general manager worden. Om de één of andere vreemde reden zei m'n leraar Organisatiekunde dat general managers meestal geen Hogere Hotelschool hadden gedaan. Toen ben ik wat anders gaan doen. Bedrijfskunde. Achteraf denk ik: Wát een onzinopmerking van die man. Daar klopt helemaal niks van. Maar ja, zo is 't gelopen". 

Al tijdens z'n middelbare schooljaren is hij 'erg gecharmeerd van de hospitalityhoek'. Hij werkt in Amsterdam, bij de ING Groep. Piept er twee jaar tussenuit om met z'n toenmalige vrouw een wereldreis te maken. "Huis verkocht, auto verkocht, Volkswagenbusje gekocht. En reizen. Maar van die twee jaar heb ik er wel anderhalf jaar gewerkt. Als standplaatshost in Frankrijk, voor een touroperator aan de Costa Brava, als reizenbegeleider in Zuid-Afrika en Birma". Hij werkt daarna voor Delta Travel, een zogeheten inkomende touroperator. En ook nog voor Landal GreenParks. Inmiddels is het 2003. Het jaar waarin Delft 'voorbij komt'. Dat net de plaatselijke VVV heeft ingeruild voor het Toeritisch Informatie Punt, kortweg TIP. Beelen gaat voor de Stichting Delft Marketing werken. Of beter: die wordt hij geacht van de grond af op te bouwen. "Ik ben boven het TIP gaan zitten. Ik had nog geen medewerker achter de schermen. Ik heb er eerst voor gezorgd dat het er een beetje fris uitzag. Ik heb een bureautafel naar m'n kamer gesleept. In het Meisjeshuis stond nog een kapotte bureaustoel. En ik had een telefoon en een laptop. Zo ben ik begonnen. Het was hartstikke spannend. Ik moest echt op nul beginnen, er was geen sjabloon van zo'n organisatie. Maar ik had natuurlijk wel ideeën hoe de organisatie er uit moest komen te zien. Er was dan wel een subsidie van vier ton van de Gemeente, maar in het begin was er toch een beperkt zicht op wat je daar wel en niet mee kon doen. Het was echt pionieren, ja".

'DE KERNWAARDEN STAAN ALS EEN HUIS'
Een goed begin blijkt inderdaad het halve werk. "Het is me wel gelukt in heel korte tijd tot de kern van het verhaal te komen. Ik heb twee plannen geschreven: een marketingplan en een financieringsplan. Wat het marketingplan betreft: Delft moest zich gaan focussen op drie kernwaarden: Delfts Blauw, Vermeer en Oranje. We moesten benadrukken wat Delft onderscheidend maakt. En dat zijn dus niet zo zeer de prachtige huizen in de binnenstad en de grachten, want die hebben andere steden ook. Wat het financieringsplan betreft: vier ton is een hoop geld, maar het is ook eindig. Wat we wel en wat we niet met dat geld zouden kunnen doen, dat moesten we duidelijk communiceren. Zo van: dit mag je van ons verwachten, maar het houdt een keer op en dan zullen jullie wel moeten gaan meedoen". 

Het heeft aardig gewerkt, vindt Beelen nu. "De kernwaarden staan als een huis. Ze worden gevuld door de partners in de stad. De financiering heeft deels wel en deels niet gewerkt. De opzet was dat éénderde deel voor rekening van Delft Marketing zou komen , éénderde deel vanuit de individuele ondernemers en éénderde deel vanuit de branche-organisaties. Dat laatste is moeilijker gebleken, dat is minder goed van de grond gekomen dan ik had gehoopt. Dat heeft er, denk ik, mede mee te maken dat wij niet voldoende hebben laten zien welke kant we uitgingen. Dat vind ik jammer, maar ik kon niet meer doen dan het verhaal brengen. De partners moeten ervan overtuigd zijn, de noodzaak zien, willen ze er instappen. Dat had misschien beter gekund, dat weet ik niet". We mogen, vindt Beelen wel, niet vergeten: "Buiten ons om gebeurt er ook heel veel in Delft. De horeca, bijvoorbeeld, investeert jaarlijks flink in allerlei activiteiten". 

-Is er, als we het over de ondernemers hebben, meer uit te halen?
"Absoluut. De branche-organisaties zijn veelal belangenorganisaties, ze zijn geen marketingorganisaties. De daarin verenigde ondernemers zijn vaak ook elkaars concurrenten. Ze moeten dus wel sterk in hun schoenen staan en een sterk karakter hebben. Dan is samenwerken misschien iets dat ze wat minder ligt. Maar er is absoluut meer uit te halen door samen te werken. Ik noem de hotelsector als voorbeeld. Daar wordt goed samengewerkt. Daar spelen we als Delft Marketing ook een rol in". 

-Is Delft nou echt zo'n goed toeristisch product als altijd wordt geroepen?
"Ik vind Delft één van de mooiste toeristische producten van Nederland. We hebben door de jaren heen heel veel buitenlandse touroperators over de vloer gehad. Die lopen hier soms met open mond rond". Hij gooit er een treffende anekdote tegenaan. Die gaat over Chinezen die in Delft komen kijken wat de stad Chinese toeristen zoal te bieden heeft. "We deden een stadswandeling met Chinezen. We lopen hier, op de Markt. Komt er zo'n Chinese juffrouw naast me lopen. Zegt ze: In Rotterdam we take no pictures, in Delft we take a lot of pictures. Dat kleine stadje Delft is zo ongelooflijk bijzonder. Ik denk dat we dat zelf soms bijna niet meer zien. Dat is me wel opgevallen, dat ik wel 's het idee heb dat Delftenaren minder trots zijn op Delft dan mensen van buiten Delft. Delft is een prachtig product". 

-Is er méér uit het product Delft te halen?
"Ja, absoluut. Door de kernwaarden te versterken. Door gezamenlijk met de markt doelgroepen te bewerken en daardoor in economische zin meer uit Delft te halen. Daarbij is het belangrijk niet zo zeer voor de kwantiteit te kiezen als wel voor de kwaliteit. Ik bedoel dan: liever wat minder klanten, maar wèl mensen die wat te besteden hebben. Het gaat dus niet zo zeer om die busladingen toeristen die maar een half uur, drie kwartier in de stad zijn, maar om toeristen die hier een nachtje blijven slapen. Het begin is er, het moet alleen nog verder worden uitgebouwd".

'ALS HET KAN, MOET JE HET DOEN'
-Je hebt een baan opgezegd zonder dat je een nieuwe baan hebt. Word je daar niet zenuwachtig van?
"Ik ben nu vrij in m'n hoofd om met al die ideeën die ik heb verder te gaan. Ik zou het ook niet fair vinden als ik voor de helft met Delft Marketing bezig ben en voor de helft al met die nieuwe ideeën. Maar vraag je me: Is het spannend?, dan zeg ik ja. Absoluut. Aan de andere kant: ik heb het al een keer eerder zo gedaan. Toen ging ik bij de ING Groep weg om te gaan reizen. Ik ben daarna volgens mij toch prima op m'n pootjes terecht gekomen. Ik heb in zekere zin ook een voorbeeld aan m'n vader. Hij heeft in België heel lang voor een verzekeringsmaatschappij gewerkt. Hij wilde een bedrijf voor zichzelf beginnen. Dat heeft hij ook gedaan, hij was toen 51. Twee maanden later kreeg hij een hartinfarct en toen was hij weg. Daarom zeg ik: streef je ambities na, wacht daar niet te lang mee. Voor zo ver ik weet leven we maar één keer, ik weet niet of we nog terugkomen. Doe dan wat je hart je ingeeft. Of dat nu wel of niet goed uitpakt, dat merk je dán wel". 

"Voor mij zit de zekerheid niet in een baan, niet in de verzekeringen die je hebt afgesloten. Voor mij gaat het erom dat je doet wat je graag wilt doen. Ik heb ooit bij een werkgever verteld dat ik er wegging. Kwamen er zeven collega's, die bij mij op de gang hun kamers hadden, bij me binnenlopen en vertellen dat ze ook wegwilden. En misschien al wel zeven jaar. Maar ja, hoe gaat dat? Je komt met allerlei drogredenen om niet weg te gaan. Als het kan, moet je het doen. Ook al brengt het onzekerheden met zich mee". 

-Je bent niet materialistisch ingesteld?
"Ik ben een beetje een gadgetfreak. Maar ik kan heel goed zonder. Ik heb ook twee jaar op een rugzak geleefd. Zeven onderbroeken, drie T-shirts, twee paar sokken, een tandenborstel, dat was 't. Als het vies is, was je het en trek je het weer aan. Ik kan met heel simpel toe". 

-Ik heb wel 's gedacht dat je misschien een tikkeltje te soft ben, te aardig, om een tent te runnen. Kan je je daar wat bij voorstellen?
"Dat lijkt misschien zo, maar ik kan heel duidelijk zijn. Maar het is wel zo: één van de dingen waar ik op moet letten, is dat ik goed op mijn grenzen communiceer. 
Daarmee bedoel ik dat ik goed aangeef wat ik wil en wat niet. Dat is absoluut een leerpunt voor mij. Aan de andere kant: ik was dienstverlenend bezig. Ik zat daar niet voor mezelf. Ik zat daar opdat de ondernemers tevreden zouden zijn. En dat komt bij de Gemeente terecht, die dan ook tevreden is. Ik zat in een rol waarin ik partijen bij elkaar moest brengen. Soms moest ik als een soort kameleon opereren". 

-Heb je, in die zeven Delftse jaren, wel 's gedacht: Waar ben ik aan begonnen?
Daar neemt hij even bedenktijd voor. Dan: "Volgens mij niet. Vooral niet omdat er bij de partners zo veel enthousiasme was. Zo van: We gáán ervoor". 

-Waar ben je het meest trots op?
"Dat er nu zo'n stabiele, betrouwbare organisatie staat. Met mensen die weten hoe je vormgeeft aan toeristische marketing. Maar ik ben er ook trots op dat we met de drie kernwaarden een heel terechte keus hebben gemaakt waar Delft mee vooruit kan". 

-Wat is, jammer maar helaas, nièt van de grond gekomen?
"De functie die ik had is een redelijk eenzame functie. Een groot aantal dingen kan je niet met collega's delen. En er is dat ongelooflijk grote aantal klanten die je tevreden moet houden. Ik had de betrokkenheid van de ondernemers meer willen koppelen aan Delft Marketing. Ik heb geprobeerd een Raad van Advies op te richten, een afvaardiging van de ondernemers in de stad. Dat is me niet gelukt. Dat vind ik jammer. Ik denk dat het voor Delft Marketing belangrijk is om meer input te krijgen. En ik had het voor mezelf prettig gevonden de ondernemers nog wat dichter om me heen te hebben. Dat hebben we, anderhalf jaar geleden, in de hotelsector wèl zo geregeld. En dat werkt prima. Dat had ik graag stadsbreed zo willen hebben". 

-Wat gaat Delft missen met het vertrek van Jeroen Beelen?
"Een ongelooflijk enthousiaste vent die zijn hart heeft verpand aan Delft. Maar die vanuit de coulissen blijft meedenken en meekijken. En die misschien nog wel 's op een andere manier gaat bijdragen aan het toerisme in Delft. Ik heb genoten van het mogen promoten van de stad en van de contacten die daarbij hoorden". (PB)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12