Afbeelding

Omwonenden vinden nieuw fietspad te smal en dus gevaarlijk, volgens Spoorzone is de breedte ‘minimaal maar voldoende’

Algemeen

Editie: Week 28, Jaargang 20 |

Het is dinsdagmiddag vrij druk op het nieuwe fietspad tussen de Zuidwal en de Irenetunnel. Naar verwachting blijft de situatie hier tot het najaar van 2013. De verwachting is dat medio 2013 de fietsers in de Prinses Irenetunnel door de oorspronkelijke voet- en fietsbuis kunnen. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Fietsers en voetgangers delen – tussen de Prinses Irenetunnel en de Zuidwal - de komende maanden een stuk fietspad van drie meter breed. Dat kan niet goed gaan, vrezen omwonenden. Zij zagen afgelopen maandag het eerste ongeluk en het is volgens hen nu wachten op het volgende slachtoffer.

De omwonenden klommen afgelopen week in de pen om de volgens hen gevaarlijke nieuwe situatie bij alle Delftse politieke partijen onder de aandacht te brengen. Ze storen zich vooral aan het wel erg smalle fiets- en voetpad. Deze was voorheen, merken ze op, ruim vijf meter breed. In de nieuwe situatie moeten fietsers en voetgangers die van en naar de Irenetunnel willen een strook van 3 meter breed delen. Aan beide kanten is bovendien een ‘schrikzone’ van 25 centimeter, waardoor eigenlijk twee-en-een-halve meter beschikbaar is voor fietsers en voetgangers in twee richtingen. “Daar komt dan nog bij dat het fiets- en voetpad in een bocht is gelegd en met dichte hekken is afgezet. Zodanig dat fietsers en voetgangers elkaar niet of nauwelijks kunnen zien als zij elkaar in die bocht tegemoet komen rijden, of lopen”, schrijven ze aan alle fracties. “Tel daarbij een wegafzetting met restanten van de oude belijning die verwarring oproept, krappe bochten voor fietsers en het ontbreken van een duidelijke voetgangersoversteekplaats en de chaos is compleet”, aldus de bewoners. Afgelopen maandag is volgens omwonenden al een scooterrijdster ten val gekomen.

Als we dinsdagmiddag een kijkje gaan nemen is het druk op dit nieuwe stuk fiets- en voetpad. Het is soms krap, maar het gaat allemaal net goed. Twee fietsers nemen het zekere voor het onzekere en lopen met de fiets in de hand over de weg. Een man in een scootmobiel bekijkt de nieuwe situatie vanaf de hoek van de Westlandseweg en de Engelsestraat. Hij staat hier nu een half uurtje en heeft, zegt hij, geen ongelukken gezien. De man vindt het ook niet schrikbarend gevaarlijk. “Als iedereen goed uitkijkt en op z’n snelheid let is er niets aan de hand”, zegt hij. Bovendien, merkt hij op, staat met voldoende borden aangegeven dat het hier gevaarlijk is.

Daar denkt Elbard Jentink, die de brief namens de bewoners schreef, iets anders over. Ook Jentink denkt dat het goed gaat als iedereen goed oplet. “Maar daar wringt nou net de schoen. Het zicht op tegenliggers is in de bocht zelfs voor iemand die goed oplet beperkt. Laat staan als fietsers voetgangers gaan inhalen met tegemoetkomend verkeer. Dat fietsers hier met de fiets in hun hand wandelen is al een teken dat er iets niet klopt.” Het is hier dus niet veilig, vinden Jentink en andere bewoners. “De plek waar het fietspad nu ligt moeten wezenlijk worden verbreed.” Dat is, denkt hij, wel mogelijk. “Het is een kwestie van willen.”

Volgens Francis Nauman, de omgevingsmanager van Spoorzone Delft, is de breedte van het nieuwe stuk weg ‘minimaal, maar voldoende om fietsers en voetgangers af te wikkelen’. Hij verwacht dat het hier nog wel iets rustiger zal worden. “De intensiteiten van het fietsverkeer zijn nu lager door de schoolvakanties, met name bij de TU. Verder wordt op 31 augustus, als het nieuwe schoolseizoen begint, de Abtswoudsetunnel weer opengesteld. Dit zal naar verwachting ook een verlaging van de intensiteiten op dit traject betekenen.”

Het is volgens de omgevingsmanager niet mogelijk om het fiets- en voetpad te verbreden. “Tijdens de werkzaamheden is hier een zeer beperkte fysieke ruimte beschikbaar waarbinnen het verkeer doorgang dient te vinden. Deze beschikbare ruimte is zo optimaal mogelijk verdeeld tussen het autoverkeer, het fiets- en voetgangersverkeer en de benodigde veiligheidsvoorzieningen, zoals hekken. Ten behoeve van de doorstroming zijn uitvoegstroken voor afslaand autoverkeer gerealiseerd. Aanpassing van de breedtes gaat ten koste van de beschikbare ruimte van andere verkeersstromen. Indien er minder breedte op de rijbaan zou komen, zou dit voor problemen kunnen zorgen voor de doorstroming van bussen en hulpdiensten”, aldus Nauman.

Volgens Jentink zou het al een hoop ellende schelen als fietsers en voetgangers niet meer hetzelfde stuk weg moeten delen. “Een strook van één meter breed voor voetgangers, direct langs het hek van de Zuidwal, moet mogelijk zijn”, denkt hij. (JN)

DELFT – Hetty Elmendorp heeft zich de afgelopen week al groen en geel geërgerd aan de nieuwe verkeerssituatie. De bewoonster van De Groene Haven vindt het nieuwe fietspad en de oversteekplaats bij de Ketelstraat en Westvest levensgevaarlijk. Afgelopen woensdag ging ze samen met haar man lopend naar het centrum van Delft. “We wonen in de wijk Delftzicht en moeten dus over het fietspad lopen”, vertelt ze. “Dat is heel moeilijk, want er zit nog een bocht in. Je ziet niet wat er aankomt.” De twee kwamen veilig in de stad aan. “Maar op de terugweg moesten we weer oversteken bij de Ketelstraat. Je staat bij de oversteekplaats er is nergens iets voor voetgangers aangegeven. De fietsers staan breeduit om over te steken. We krijgen groen licht en lopen naar de overkant. De fietsers richting centrum komen dan recht op je af. Zijn niet van plan om opzij te gaan, want daar rijden de fietsers richting Irenetunnel. En ja hoor, de eerste fietser reed licht tegen me aan. De tweede fietser kon nog net langs me en de derde gaf me een duw omdat ik in de weg liep. Mijn man kreeg nog een hardere duw, zodat hij viel.” Een getuige ging met z’n fiets achter de dader aan. Samen kwamen ze later terug en de jongen die eerder nog duwde, bood nu wel tien keer z’n excuses aan. “Hij was vlak daarvoor ook al aangereden en was daardoor erg geïrriteerd. Wij liepen volgens hem - en dat denken alle fietsers - op het fietspad, dus hij werd daarom nog bozer. Hij gaf direct toe dat dit totaal verkeerd was gegaan. Het was tenslotte een nette jongeman. Maar het is toch te gek voor woorden dat wij nu onderling ruzie krijgen omdat de Gemeente Delft het blijkbaar niet belangrijk vindt dat haar burgers veilig kunnen oversteken?” Hetty Elmendorp hoopt dat voetgangers hier straks een eigen voetpad krijgen.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12