Tegenvaller dreigt voor bouw van woningen en kantoren rond Spoortunnel

Algemeen

Sommige projecten in de Spoorzone, zoals het verplaatsen van de oude Bagijnetoren, lopen gesmeerd. De vooruitzichten voor de bouw van 1500 nieuwe woningen en 23.000 vierkante meter kantoorruimte in de Spoorzone zijn echter minder positief. (foto: Suzanne

DELFT - Delft dreigt met het Spoortunnel-project tegen een nieuwe strop aan te lopen. De verwachte winst van 78 miljoen euro op de bouw van huizen en kantoren in de Spoorzone blijkt niet langer zeker. Het geld is echter op papier al uitgegeven aan andere zaken rond het spoor. Betrokken projectontwikkelaars verkondigden al eerder dat er onvoldoende kopers zullen zijn voor de 1500 nieuwe woningen en 23.000 vierkante meter kantoorruimte, die jaren geleden optimistisch werden gepland. De projectontwikkelaars zien de opzet niet meer zitten, vanwege de inmiddels langdurige crisis op de bouwmarkt.

De huizen en kantoren zouden moeten komen tussen het nieuwe station en de huidige Prinses Irenetunnel, en verder in het gebied aan de andere kant van de Irenetunnel, tussen de Engelsestraat en Papsouwselaan. Jaren geleden sloot de Gemeente voor de uitvoering hiervan een contract met de Ontwikkelingscombinatie Spoorzone Delft (OCSD), een samenwerking van bouwbedrijf Ballast Nedam en projectontwikkelaar NS Poort. In dat contract werd de stad die toekomstige bouwwinst van 78 miljoen euro in het vooruitzicht gesteld. Ballast Nedam en NS Poort geloven echter niet meer in de kans van slagen. Ook blijkt uit onderzoeken dat er eigenlijk nu al te veel kantoren zijn in de Haagse regio, met forse leegstand tot gevolg. De OCSD wilde daarom al in 2009 af van het bewuste contract.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12