Bij Hotel de Emauspoort zijn ze maar wat trots op het kleine slapende Michelin-mannetje in de ‘bijbel voor de horeca’

Algemeen

De personeelsleden van het Delftse hotel De Emauspoort zijn blij met hun vermelding in de rode Michellin gids. Op de foto, van links naar rechts: Désirée Went, Felix van Waart, Mirela Vlad-Micu, Mila van Oort-Centino en Jeroen Struyk met de gids.

DELFT – Jeroen Struyk van Hotel de Emauspoort kon deze week zijn geluk niet op. In de beroemde en beruchte rode Michelin gids is zijn hotel aangeduid als een Bib Hotel.

De Michelin gids staat vooral bekend om de sterren zij die aan restaurants toekennen. Voor hotels ligt dat net iets anders. “Sinds een paar jaar worden ook hotels in de gids opgenomen”, legt Jeroen Struyk uit. Ook de Emauspoort stond al enkele jaren in de gids vermeld. Sinds deze week staat er een slapend Michelin-mannetje voor de naam van het hotel. “We zijn nu officieel een Bib-hotel”, zegt Struyk met enige trots. “Daar zijn we natuurlijk hartstikke blij mee. In de horeca is die Michellin gids een soort bijbel. Het is de belangrijkste graadmeter voor je restaurant of hotel.” 

Het Delftse hotel aan het Vrouwenregt 6, vlak achter de Nieuwe Kerk, heeft de Bib-vermelding verkregen door de goede prijs-kwaliteit verhouding. “Er zijn in Nederland maar 28 hotels die zich een Bib Hotel mogen noemen. “En in de regio Zuid-Holland zijn we de enige”, voegt Struyk daar aan toe. Die vermelding betekent volgens Struyk overigens niet dat de toeristen vanaf nu staan te dringen om in de Emauspoort te mogen overnachten. “Ik denk niet dat het veel extra gasten oplevert”, zegt hij nuchter. “Maar wat ik wel opmerk is dat veel toeristen gebruik maken van de gids. Je ziet ze soms echt met dat rode boek onder de arm binnenkomen.”

Een heel spannend iets
De recensenten van de Michelin gids komen altijd anoniem en onaangekondigd. Struyk en de andere personeelsleden hadden wel zo hun vermoedens wie dit jaar de ‘mystery guest’ was, maar zeker weten doen ze niet. Het was de recensent in elk geval goed bevallen in de Emauspoort, zoveel lijkt duidelijk. Struyk: “Het is daarom een verdienste van al onze dertien medewerkers die het onze gasten zo aangenaam mogelijk maken.” 

Zij ‘moeten’ overigens wel goed hun best blijven doen. “Want”, zegt Struyk, “het is niet zeker dat je ‘m volgend jaar weer krijgt.” Wanneer de recensent volgend jaar komt blijft dan ook nu weer de grote vraag. “Het is een heel spannend iets”, vervolgt Struyk. Het mooiste aan de onderscheiding vindt hij de waardering die uit de vermelding blijkt. “Het is echt een belangrijk boekje in de horeca”, benadrukt hij nogmaals. “Al die inspanning die je het hele jaar voor al je gasten doet, wordt gewaardeerd. Dat doet ons allemaal goed. Alle medewerkers lopen nu met een brede glimlach rond.” 

De doelstelling voor het komende jaar is om volgend jaar weer zo’n fraaie vermelding in de gids te krijgen. Struyk: “Ik ben daar altijd wel mee bezig. Maar het gaat altijd pas echt leven als de nieuwsberichten over Michelin-sterren beginnen te komen.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12