Afbeelding

De beste online ondernemers van Delft maken dankbaar gebruik van de voordelen van internet

Algemeen

Editie: Week 39, Jaargang 20 |

De Kracht van Delft brengt elk jaar weer vele Delftse ondernemers bij elkaar.

DELFT – De Kracht van Delft, is een evenement voor en door ondernemers en vindt dit jaar op maandag 7 oktober plaats in Theater de Veste,. Dit keer staat online ondernemen centraal.


Daar wordt onder meer vorm aan gegeven met de verkiezing van ‘Beste online ondernemer van Delft 2013’. Hiervoor zijn vier Delftse bedrijven genomineerd: Bazaar of Magic, Vakantie Arena, Suuz en Webstudio MM. Delft op Zondag sprak met Jan van der Ham van Bazaar of Magic, Ton van Poelgeest van Vakantie Arena, Frank Schoenmaker van Suuz en Richard Straver van Webstudio MM over de kracht en voordelen van online ondernemen.


- Hoe ontdekte u het belang van online ondernemen?
Jan van der Ham: “Mijn zakenpartner Ralf Heersma en ik zijn op de middelbare school - zo rond het jaar 2000 - verslingerd geraakt aan het Magic-spel. Daar hebben we nu een webshop voor. Het was de tijd van de opkomst van websites als eBay en Marktplaats. We hebben ons al snel hierin gestort. We hadden het maar wat druk met het ruilen, kopen en verkopen van kaarten via internet. Destijds bestonden er al winkels en websites zoals de onze. Dat was de aanleiding voor ons idee om zelf een webshop te beginnen. We hadden het vermoeden dat daar het echte geld zat, en dat dat de manier was om het zaken doen aan te pakken als je op grotere schaal wilt werken. Dat is zeker zo gebleken. De eerste versie van onze site kwam begin 2005 online en sinds medio 2010 houden we ons hier fulltime mee bezig.”
Frank Schoenmaker: “Sinds 2000 komen er jaarlijks meer e-commerce bedrijven op de online markt. De consument verwacht steeds vaker dat producten niet alleen offline, maar ook online zijn te bestellen. Sterker nog: de consument ziet het verschil niet meer. De meeste van de vier mannen achter Suuz zijn sinds 2005 met verschillende internet- en creatieve projecten bezig.”
Ton van Poelgeest: “Eind jaren ‘90 van de vorige eeuw zagen we de mogelijkheden al van online ondernemen. We verkochten toen reisboeken. Van daaruit is het eerste en nog steeds het grootste online reisbureau van Nederland ontstaan: Elmar Reizen. Eerlijk gezegd hadden we niet gelijk door wat de mogelijkheden waren. Het begon meer als een marketinginstrument dan als een echte onderneming. Door de jaren heen, door voortschrijdende inzicht, zagen we de mogelijkheden. Voor www.vakantiearena.nl viel het kwartje gelukkig sneller. In 2010 werden we eigenaar van Uitgeverij Elmar, een uitgever van veel reisgidsen. We wisten dat het gebruik van reisgidsen onder druk stond, dus gingen we actief op zoek naar een alternatieve methode om de consument toch te bereiken en tegelijk de unieke hoeveelheid kennis die opgeslagen is in alle reisgidsen weer te kunnen exploiteren. Vakantiearena.nl werd dus de grootste - en gratis - online reisgids van Nederland. Voor zover ik weet zelfs de grootste van de hele wereld, want waar vind je nog meer ruim 15.000 pagina’s online reisinformatie?”
Richard Straver: “Het was niet zozeer dat ik het belang van online ondernemen opeens zag. Online zijn zit in mijn bloed; ik heb daarom eigenlijk nooit iets anders gedaan dan online ondernemen. Ik begon er op 16-jarige leeftijd voorzichtig mee door, zoals menige online ondernemende starter, websites te ontwerpen en te bouwen. Dit deed ik meer als hobby, maar die hobby groeide uit doordat ik tijdens mijn studie een echte onderneming begon. Hier ben ik direct mee doorgegaan en dit heeft geresulteerd in een mooi bedrijf met een aantal aansprekende diensten.”


‘DE KLANT HEEFT MEER ZICHT EN IS DAN OOK TERECHT ONBARMHARTIG’
- Wat zijn de grootste voordelen van online ondernemen?
Jan van der Ham: “Het bereik: De online verkoop is voor ons altijd de voornaamste bezigheid geweest en is ons bestaansrecht. Als je zo gespecialiseerd bent als wij zijn, is de online-handel echt een uitkomst; anders vind je nooit genoeg klanten om de zaak draaiende te houden. Onze klanten die in de fysieke winkel komen, komen voornamelijk uit de regio. Onze online-klanten daarentegen komen uit heel Nederland en we hebben ook veel bestellingen uit het Nederlandstalige deel van België. Kan je nagaan wat een stroom reacties we zouden krijgen als we een Engels- of Duitstalige website opzetten. Als online ondernemer kan je wereldwijd klanten bereiken. Verder ben je ‘24/7’ geopend. Mensen kunnen shoppen wanneer het hen uitkomt. Dankzij een gebruiksvriendelijke website met helder gepresenteerde informatie en overzichtelijke productpagina's krijgen we weinig vragen. Mensen kunnen op hun gemak ons assortiment bekijken en zelfstandig hun bestelling samenstellen. In een fysieke winkel kan je maar één persoon tegelijk helpen; in een webwinkel kan je in principe oneindig veel klanten tegelijk helpen. Ook efficiency is een voordeel. Dankzij onze webshop en gestandaardiseerde verwerkingsprocessen kunnen we enorm efficiënt werken, zonder daarbij aan klantvriendelijkheid te hoeven inleveren. Wanneer mensen vragen of opmerkingen hebben, kunnen ze daar altijd mee bij ons terecht per telefoon, e-mail, op het forum, of gewoon in de winkel. Efficiency is niet alleen voor ons belangrijk, maar ook voor onze klanten. Het drukt onze kosten en dat ziet de klant natuurlijk terug op de prijskaartjes. Het zorgt er ook voor dat we zeer snel kunnen leveren. Een webwinkel is idealiter ook ultiem gemak voor de klant.”
Frank Schoenmaker: “Over het algemeen is er een aantal belangrijke voordelen. Je kunt allereerst een oneindig groot assortiment aanbieden. Een webwinkel is 24/7 open en kan 24/7 klanten ontvangen. Je hebt geen fysieke showroomlocatie nodig en dat is goedkoper. Verder kun je via online adverteren exact jouw doelgroep bereiken, bijvoorbeeld mensen die zoeken op ‘sieraad kopen’. Specifiek voor Suuz.com hebben we een webwinkel ontwikkeld waarop bezoekers hun eigen sieraad kunnen ontwerpen. Ze zien dan gelijk hoe het eruit ziet in 3D. Voor zo’n specifieke webwinkel is internet onmisbaar.”
Ton van Poelgeest: “Het heeft veel voordelen. Het grootste voordeel is, vind ik, de wijze waarop je de klant kunt bereiken. Vraag en aanbod komen direct bij elkaar. De ondernemer doet direct zaken met z’n klant, of hij nou producten wil leveren, informatie, of diensten. De klant kan behoorlijk goed prijzen en voorwaarden vergelijken. Een ander belangrijk voordeel is de lage toetredingsdrempel. Iedereen kan voor een bijzonder bescheiden budget een website in het leven roepen en houden. Ik wil er trouwens nog wel even bij opmerken dat je je het nog altijd niet kunt permitteren om als ondernemer je werk slecht te doen. De consument heeft meer zicht en is dan ook terecht onbarmhartig. Ben je niet te vinden, of is je prijs of dienst niet goed, dan komen de klanten ook niet meer.”
Richard Straver: “Je hebt vrijwel geen kapitaal nodig om te beginnen met online ondernemen en je kunt veel mobieler werken.”


‘ELKE ONDERNEMER MOET ZICH OP Z’N HOOFD KRABBEN ALS HIJ OF ZIJ NIET ONLINE AANWEZIG IS’
- Kunt u het andere ondernemers aanraden?
Jan van der Ham: “Om de redenen die ik net noemde kan het inderdaad iedereen aanbevelen. Uiteraard ziet online ondernemen er in elke branche anders uit, maar de voordelen van een ongelimiteerd bereik en een enorme winst in efficiency voor zowel de klant als de ondernemer lijken mij universeel.”
Frank Schoenmaker: “Jazeker. De komst van internet heeft een hele nieuwe range bedrijfsmodellen mogelijk gemaakt die op verschillende manieren te plotten zijn op huidige producten. Er zijn bijna met elk product mooie combinaties te maken en te bedenken.”
Ton van Poelgeest: “Elke ondernemer moet zich op zijn hoofd krabben als hij of zij niet online aanwezig is. Een bedrijf zonder website heeft iets uit te leggen. Het is niet de vraag óf, maar hoe je online wilt ondernemen. Nog erg vaak zie je websites oppoppen waarvan iedere bezoeker op z’n klompen kan aanvoelen dat het niet erg kansrijk is. In dat opzicht is er natuurlijk niets veranderd. Je moet als ondernemer nog steeds goed nadenken over je unieke kwaliteiten en eigenschappen. Dat geldt zowel voor een groot warenhuis als voor een zelfstandige pedicure.”
Richard Straver: “Het hangt compleet af van de ondernemer, de business en de businesscase. Niet iedere ondernemer moet online gaan ondernemen. Ik kan ondernemers wèl aanraden om met een online professional in gesprek te gaan om te ontdekken waar eventueel kansen liggen op het gebied van online ondernemen.”


‘HET LIJKT ONS EEN LEUKE MANIER OM DE DELFTSE ZAKENWERELD WAT BETER TE LEREN KENNEN’
- Waarom heeft u zich ingeschreven voor de verkiezing de beste online ondernemer van Delft 2013?
Jan van der Ham: “De aanleiding was een artikel in de krant. In eerste instantie was ik niet erg enthousiast, want tja, als ondernemer heb je wel andere zaken aan je hoofd dan awards en dergelijke. Maar na aandringen van m’n moeder en broer zijn we er toch voor gegaan. Het lijkt ons een leuke manier om de Delftse zakenwereld wat beter te leren kennen en Delft kennis te laten maken met ons bedrijf. Op deze positieve manier in de aandacht staan is natuurlijk altijd mooi!”
Frank Schoenmaker: “We hoorden via een nieuwsbrief van deze wedstrijd toen we net vier maanden bezig waren. Naast het feit dat het leuk is om te horen waar andere Delftse ondernemers mee bezig zijn, hebben we een innovatief concept waarmee we denken een kans te hebben op de titel!”
Ton van Poelgeest: “We zijn trots op ons initiatief. Vanuit een branche die gekscherend de ‘dode bomen business’ wordt genoemd, hebben we een businessmodel gegenereerd waarmee we de toekomst in kunnen. Dat is niet niks. Bovendien is Delft een fantastische stad om te wonen en te werken. Die combinatie is toch meer dan voldoende reden om in te schrijven!?”
Richard Straver: “Iemand uit mijn netwerk attendeerde me op deze verkiezing. Ik ben zelf net een jaar terug van een avontuur in San Francisco, waar één van onze diensten voeten aan de grond heeft gekregen. Tevens hebben we in de afgelopen paar jaar een aantal innovatieprijzen ontvangen met betrekking tot onze online diensten. Daarom dacht ik dat ik ook nu wel kans zou maken.”
Zie voor meer informatie over de Kracht van Delft de website www.dekrachtvandelft.nl. (JN)

 

Komt u 7 oktober ook naar de Kracht van Delft?

De Kracht van Delft is dit jaar op maandag 7 oktober in Theater de Veste en wordt georganiseerd door Rabobank Zuid-Holland Midden en de Kamer van Koophandel Den Haag, in samenwerking met de Delftse afdelingen van MKB en VNO-NCW. Dit jaar staat de Kracht van Delft in het teken van online geld verdienen. Bent u ook nieuwsgierig hoe online georiënteerd de ondernemers van Delft zijn, of wilt u weer eens bijpraten met andere ondernemers, of misschien komt u wel één van de finalisten aanmoedigen tijdens zijn of haar strijd om de titel ‘Beste online ondernemer van Delft 2013’, u bent maandag 7 oktober van harte welkom bij de Kracht van Delft 2013 in Theater De Veste. Komt u ook? Meld u dan aan op www.dekrachtvandelft.nl.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12