Afbeelding

Bewoners seniorenwoningen Chopinlaan in de clinch met Woonbron

Algemeen

Editie: Week 20, Jaargang 22 |

Gelijke aanleunwoningen, gelijke prijzen, vindt Carla Mutters.

DELFT - De bewoners van de voormalige aanleunwoningen aan de Chopinlaan liggen overhoop met huisbaas Woonbron. Op 30 november 2012 verloren, vanwege een teruglopende belangstelling, hun aanleunwoningen het predicaat aanleunwoning en werden ze omgedoopt tot seniorenwoning.

“Twee huizen naast het huis van mijn moeder stond een woning bijna twee jaar leeg,” zegt Carla Mutters, die in januari de strijd aanging met woongigant Woonbron. “In eerste instantie heeft Woonbron studenten in de leegstaande woningen gezet, maar ik hoef je niet te vertellen dat dat geen doorslaand succes was. De aanleunwoningen werden ongedoopt tot seniorenwoningen of 55 plus-woningen. De nieuwe bewoners kregen een huur voorgeschoteld van 548 euro, terwijl mijn moeder 632 euro moet betalen. Daar klopt dus niks van. Ik heb bij Peter van Hemmen van Woonbron aan de bel getrokken en hem gevraagd de huren gelijk te trekken door 84 euro minder in rekening te brengen bij alle bewoners die al jaren in het complex wonen. Van Hemmen wist me te vertellen dat Woonbron de verplichting niet heeft om de huren gelijk te trekken en bovendien waren wij de enige die klaagden, terwijl alle andere mensen op de hoogte waren van de situatie. Ik heb vervolgens bij alle bewoners een brief in de bus gedaan en hen de situatie uitgelegd. Bleek dus dat bijna niemand op de hoogte was van die situatie. Bijna alle bewoners hebben een brief naar Woonbron gestuurd en nu hebben we drie weken geleden een nietszeggende brief terug gekregen dat de zaak in onderzoek is. Ik kan me wel voorstellen dat dit grote consequenties heeft voor Woonbron, maar gelijke monniken gelijke kappen. Bovendien gaat hele verhaal over mensen van ver in de tachtig.”
Wat Carla Mutters bevreemdt is het feit dat haar moeder wel de goedkope huur aangeboden krijgt als ze binnen het complex aan de Chopinlaan zou verhuizen naar een andere woning. “Ik kan me niet voorstellen dat het Woonbron erom te doen is een volksverhuizing te weeg te brengen, want oude bomen moet je niet verplanten. Dat geeft problemen.”


Bij Woonbron is men verbaasd over de ontstane commotie. Woordvoerder Gerlofs: “We hebben de zaak in onderzoek. Dat gaat zes weken duren en we hebben de bewoners toegezegd dat ze voor 1 juni een antwoord van ons krijgen. Het verschil in de huurprijzen is gelegen in het feit dat in sommige huren servicecomponenten zijn ingebouwd voor, bijvoorbeeld persoonsalarmering.“
Carla Mutters wijst dit argument van de hand. “Ze kunnen bij Woonbron zo zien dat mijn moeder een kale huur van 540 euro en 30 cent betaalt. Daar komt een voorschot van 60 euro op de stookkosten bij en 52 euro servicekosten die bestemd zijn voor de schoonmaak van het complex. De persoonsalarmering, een bedrag van 29 euro 95, betalen we aan een instantie in Amsterdam die voor het alarmeringssysteem beheert. Neem me niet kwalijk, maar ik kan er zo langzaamaan geen touw meer aan vastknopen. Woonbron probeert zich er steeds met mooie praatjes uit te praten.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12