Wat ik zeggen wil - 2 September 2012

Algemeen Wat ik zeggen wil

Editie: Week 36, Jaargang 20 |

Lezers schrijven en mailen naar Delft op Zondag
Brieven maximaal 300 woorden, Anonieme brieven en reacties op advertenties worden niet geplaatst

DELFT - Je zou verwachten dat de vele eerstejaars studenten die onze stad elk jaar weer bevolken toch enig gezond verstand zouden hebben. Maar massaal trekken de net onder moeders vleugels vandaan gekomen en uit de kluiten gewassen pubers jaarlijks als met oogkleppen op door de stad. Ze lappen alle verkeersregels aan hun laars en ik vraag me elke keer weer af hoe ze met dat gebrek aan gezond verstand aan de studie kunnen beginnen, als het voor velen al te moeilijk is om zich aan regels in het verkeer te houden. De arrogantie die van hen uitstraalt als ze lopend of op de fiets onderweg zijn levert niet alleen gevaarlijke situaties, maar vooral ook ergernis op bij de overige verkeersdeelnemers. Het zou een idee zijn om de OWee in het vervolg te laten beginnen met goede verkeerslessen. Die lessen zijn de arrogante uit de kluiten gewassen pubers waarschijnlijk ineens vergeten nu ze zich student mogen noemen? Als iedereen in het verkeer zich gewoon aan de regels zou houden dan is Delft een stuk veiliger en blijft Delft een leefbare stad, ook met de komst van de eerstejaars studenten.

Ronald Kroon, Delft

DELFT - Het is juist wat er gaat gebeuren en nu al in Delft aan de gang is onder de noemer van de Wmo-wet die gaat veranderen. Oke, ik ben het er mee eens dat er door de hoge zorgkosten goed naar het aantal uren moet worden gekeken. Dat is juist. Maar het moet nu niet zo zijn dat een ieder maar minimaal en standaard anderhalf of twee uur wordt toegekend. En nu ook nog gewoon per telefoon. Ook voor de medewerkers, die eerder al salaris hebben in geleverd, is dit niet uitvoerbaar. Ik doe daarom een oproep aan iedereen die lid is om een bezwaar in te dienen via het volgende adres: DAF ter attentie van Intake, postbus 23000, 1100 DM, Amsterdam.

C.M. Rijs, Delft

DELFT - Op 15 augustus was er weer een parkeerpanel. Van alle belangenverenigingen van de schil was helaas alleen de Belangenvereniging Olofsbuurt-Westerkwartier vertegenwoordigd of uitgenodigd? Misschien is het erg zwart-wit gedacht, maar ik denk dat - als het aan wethouder Milène Junius en haar beleidsambtenaren ligt - we over een paar jaar in een situatie zitten dat bewonersparkeren is ingevoerd van de A13 tot aan de Provincialeweg. Ik kwam tot deze conclusie nadat ik allerlei sheets en kaarten voorbij zag komen. Duizenden Delftenaren worden afhankelijk van een parkeervergunning om de auto in hun straat te mogen parkeren. Daarnaast moeten zij hiervoor diep in de buidel tasten. Het hele gebied wordt ingericht als mixparkeergebied, wat inhoudt dat uw gasten - maar ook alle bezoekers aan de binnenstad en winkels in uw woonomgeving - via parkeerautomaten 2 euro 50 moeten gaan betalen voor een uurtje parkeren. Mixparkeren houdt in dat zowel de bezoeker als de bewoner op deze parkeerplaats mag staan. Ook is het de bedoeling om straks een digitale bezoekerskaart in te voeren. Zo’n kaart kost vermoedelijk 30 euro, maar heeft een beperkt aantal uren. Natuurlijk kunt u later altijd uren bijkopen voor ongeveer 50 euro per blok. Het is de bedoeling dat u straks uw bezoek aanmeldt via een digitale telefoon of een computer.

Vergeet niet uw bezoek weer af te melden, want de meter loopt gewoon door. Alle aanwezigen waren twee weken geleden fel tegen de uitbreiding van het aantal mixparkeerplaatsen. Het is ook een erg tegenstrijdige actie. Aan de ene kant voert de Gemeente Delft bewonersparkeren in om overlast van bezoekers te voorkomen, maar aan de andere kant creëert de Gemeente parkeervoorzieningen (in schil C circa 700 stuks) voor de bezoekers van de binnenstad. Straatparkeren levert erg veel geld op voor de Gemeente. In 2012 wordt al een bedrag geraamd van 1,2 miljoen euro. Dit bedrag gaat natuurlijk enorm oplopen met de toevoeging van nog meer gereguleerde gebieden. Ook naar de gevolgen van de invoering van de digitale bezoekerskaart is al een aantal jaren geleden gekeken. Het resultaat, na een enquête in het Westerkwartier en Olofsbuurt, was dat niemand voor de invoering was. Er kleven heel veel nadelen aan, zoals een hoge kostprijs, weinig parkeeruren en het aanmelden via een digitale telefoon of computer. Het was een chaotische vergadering. Heel veel vragen bleven onbeantwoord en er werd ook geen verslag gemaakt. Je mag dus hopen dat onze bezwaren tegen de uitbreiding van het mixparkeren en de digitale bezoekerskaart worden meegenomen in het nieuwe parkeerbeleidsplan. De ontwikkeling van het plan koste 70.000 euro. Dat zijn wel heel wat parkeervergunningen. Ik roep alle Delftenaren die tussen de A13 en de Provincialeweg wonen om naar de drie inspraakavonden te gaan die deze maand nog worden georganiseerd. Denk eraan; als bewonersparkeren is ingevoerd, komt u er nooit meer van af.

Harry van Adrichem, Delft

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12