Het autoluwplusgebied zal worden uitgebreid om de kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad te verbeteren
Het autoluwplusgebied zal worden uitgebreid om de kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad te verbeteren

‘Parkeermaatregelen passen niet bij gastvrije binnenstad’

Algemeen

DELFT - De binnenstad van Delft is in transitie. Onder de noemer ‘Ruimte in de binnenstad’ zijn én worden diverse samenhangende maatregelen in gang gezet die de auto steeds verder uit het straatbeeld wissen. Dit omdat de gemeente bezig is om de kwaliteit van de openbare ruimte in de binnenstad te verbeteren. Ook het parkeerbeleid wordt aangepakt. De voorgenomen maatregelen baren de Delftse ondernemers zorgen. 

Door Cheyenne Toetenel

Arjan Steendam, voorzitter van het Bestuurlijk Overleg Binnenstad (BOB), heeft namens het BOB een brief gestuurd naar de Delftse raadsleden, waarin hij de bestaande zorgen en standpunten met betrekking tot het project ‘Ruimte in de binnenstad’ uiteenzet. De focus ligt hierin op de optimalisatie van het parkeerbeleid en de voortgang van de ontwikkelingen binnen de binnenstad. In zijn brief spreekt Steendam over de participatie en de inhoudelijke uitwerking van het project.

Compensatie
Het BOB benadrukt dat zij al geruime tijd in overleg zijn met de gemeente Delft over de invulling van het project, waarbij zij de uitgangspunten van het Mobiliteitsprogramma Delft 2040 (MPD) en de nota ‘Binnenstad: Vitaal en Gastvrij’ als leidraad nemen. “De doelstelling om meer kwaliteit aan de binnenstad toe te voegen, omarmen wij volledig”, aldus Steendam. “Dit past immers bij een vitale en gastvrije binnenstad. Ditzelfde geldt voor een goede bereikbaarheid voor bewoners en bezoekers. Het is in onze ogen daarom belangrijk dat wordt vastgehouden aan het uitgangspunt om bij iedere uitbreiding van het autoluwplusgebied te voorzien in een parkeeroplossing, mobiliteitshub of voorziening voor passend deelvervoer - zoals aangegeven in het MPD. Te meer door de verwachte groei van de stad. Wij zien verdere uitbreiding van het autoluwplusgebied daarmee ook nadrukkelijk als stadsbrede opgave.” Het BOB uit daarbij zorgen over de participatie in het proces. Steendam: “Nu wij zien dat in de besluitvorming weinig rekenschap wordt gegeven aan de eerder genoemde uitgangspunten zien wij ons hiertoe genoodzaakt.”

Zorgen 
Het project ‘Ruimte in de Binnenstad’ omvat volgens het BOB te ingrijpende maatregelen. Een opvallend voornemen is om de Phoenixgarage exclusief beschikbaar te stellen voor bewoners, niet langer open voor bezoekers. Daarnaast wordt aangekondigd om op zaterdagmiddagen het tarief in de Zuidpoortgarage te verhogen. “Beide maatregelen passen in onze ogen niet bij een gastvrije binnenstad en zullen de binnenstad minder aantrekkelijk maken voor bezoekers van buitenaf”, stelt Steendam. De BOB wijst er tevens op dat in de huidige situatie de parkeercapaciteit in de binnenstad, met name op piekmomenten zoals zaterdagmiddagen, ontoereikend is. “Maar ook op ‘rustige’ dagen zien we dat het parkeeraanbod in de binnenstad onvoldoende aantrekkelijk is voor bewoners, bezoekers en werknemers. Als gevolg daarvan bestaat in Vrijenban, Wippolder, Schieoevers, Delftse Hout en Delft Noord al op diverse momenten in de week een zeer grote parkeerdruk. Een druk die als gevolg van het voorgenomen beleid waarschijnlijk nog zal toenemen.”

Eigen onderzoek
Het BOB vindt de mogelijkheden tot participatie op de nu voorgestelde maatregelen te beperkt. “Ondernemers en bewoners hebben pas eind oktober een brief van de gemeente Delft ontvangen met daarin een link naar een pagina met extra informatie”, schrijft Steendam. “Het verzoek daarin is om uiterlijk 1 december op stukken te reageren. Een maand reactietermijn op dergelijk ingrijpende maatregelen is in onze ogen te beperkt.” Om een gedegen visie op parkeren te formuleren, laat het BOB op dit moment een uitgebreide analyse uitvoeren naar de parkeersituatie in Delft, inclusief omliggende gebieden. “Doel is om op basis van deze analyse een visie op parkeren te formuleren die op breed draagvlak bij ondernemend Delft kan rekenen en tegelijkertijd past binnen de kaders zoals die in onder andere het MPD en de Omgevingsvisie Delft 2040 zijn gesteld.” Ze verzoeken de raad om meer tijd te nemen voor besluitvorming en concrete verbetersuggesties toe te staan. “Een maand is volstrekt onvoldoende om tot een dergelijke visie te komen”, benadrukt Steendam. 

Visie
Het BOB geeft aan dat ze de gemeente Delft zullen verzoeken om meer informatie met betrekking tot parkeercapaciteit, bezetting, verkeersstromen en andere relevante gegevens. Hun doel is om eind januari een volledige visie op parkeren in Delft aan te bieden aan de raad, met tussenconclusies die al begin januari gedeeld zullen worden op de beeldvormende avond van de gemeenteraad.