Gemeente ziet geen aanleiding om handhaving op beschikbaarheid publieke laadpunten aan te passen
Gemeente ziet geen aanleiding om handhaving op beschikbaarheid publieke laadpunten aan te passen

Gemeente past handhaving ‘laadpaalklevers’ niet aan

Algemeen

DELFT - In Delft zijn publieke laadpunten voor elektrische auto’s ingericht. Deze zijn nadrukkelijk bedoeld voor laden, niet parkeren. Meermaals is gebleken dat deze laadplekken soms worden gebruikt om (langdurig) te parkeren. Dit geeft veel frustratie bij bewoners en gebruikers, merkte ook PvdA Delft op. De fractie besloot daartoe vragen over de vigerende regelgeving inzake het gebruik en bezet houden van publieke laadplaatsen te stellen aan het college van Delft.

In een reactie laat de gemeente weten dat bij publieke laadplaatsen wordt gehandhaafd als een auto staat geparkeerd bij een parkeerplaats bedoeld voor elektrisch laden zonder dat er wordt opgeladen. “Dit is een overtreding van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Bij meldingen van bewoners over het onnodig bezet houden van een parkeerplaats bij een laadpaal kan handhaving actie ondernemen. Dit geldt in principe zowel voor auto’s die niet verbonden zijn met de laadpaal als ook voor auto’s die langdurig aan een laadpaal zijn gekoppeld terwijl de auto al vol is geladen. Hoewel in het tweede geval een handhaver niet goed kan controleren hoelang een auto al aan de laadpaal is gekoppeld zonder te laden. Er is geen aanvullende regelgeving opgenomen voor het ontmoedigen van het zogeheten ‘laadpaalkleven’. Het onnodig bezet houden van publieke laadpunten in Delft komt volgens onze monitoring slechts in beperkte mate voor en heeft tot op heden geen (grote) overlast veroorzaakt voor het opladen van andere elektrische auto’s.” De PvdA vraagt zich af of het college voornemens is de handhaving effectiever te maken. Het college laat weten vooralsnog geen aanleiding te zien om de handhaving op de beschikbaarheid van publieke laadpunten aan te passen, maar zegt te blijven monitoren of langdurig parkeren en laadpaalkleven bij de laadpunten toeneemt. “In het algemeen begrijpen elektrische rijders dat onnodig lang bij een laadpunt staan niet wenselijk is, omdat ze zelf goed weten hoe het is om op zoek te moeten gaan naar een plek bij een publieke laadpaal. Dit verantwoordelijkheidsgevoel draagt eraan bij dat de publieke laadpunten effectief worden gebruikt door veel verschillende unieke gebruikers. Indien in de toekomst toch blijkt dat andere maatregelen nodig zijn om het langdurig parkeren bij publieke laadpunten of laadpaalkleven verder te ontmoedigen, moet hiervoor onderzocht worden welke maatregelen rechtvaardig en uitvoerbaar zijn. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met landelijke regelgeving en jurisprudentie op het gebied van parkeren bij publieke laadpunten.”