Rob Stikkelman overhandigde de meterslange petitie aan wethouder Frank van Vliet (Foto: Niek Meijer)
Rob Stikkelman overhandigde de meterslange petitie aan wethouder Frank van Vliet (Foto: Niek Meijer)

‘Houd de binnenstad bereikbaar, toegankelijk en leefbaar!’

Algemeen

DELFT - De Gemeente Delft heeft bewoners en ondernemers in de binnenstad voor de zomer geïnformeerd de autoluwplus-zones uit te breiden. Dit heeft zorgen met zich meegebracht bij omwonenden, die zich richten op bereikbaarheid, toegankelijkheid en leefbaarheid. Daarom werd afgelopen donderdag een meterslange petitie aangeboden aan wethouder Frank van Vliet. De petitie is ondertekend door 390 verontruste personen, waarvan 42 ondernemers en 348 bewoners. 

Door Cheyenne Toetenel

Bewoners maken zich grote zorgen over de plannen van de Gemeente Delft om het autoluwplus-gebied uit te breiden naar het gehele zuidwestelijke deel van de binnenstad. Hoewel het streven om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren op zichzelf lovenswaardig is, zijn er zorgen geuit over de uitvoering en het gebrek aan inspraak van bewoners en bedrijven. De Gemeente richt zich momenteel op de zuidwesthoek van de binnenstad, maar een alomvattend plan ontbreekt nog. Er is behoefte aan een integrale visie voor de binnenstad waar bewoners en bedrijven echt worden gehoord. Bewoners hebben dan ook in groten getale de petitie getekend die door de belangenverenigingen ‘De Oude en de Nieuwe Delf’ en ‘Zuidpoort’ is gestart. Deze petitie is donderdag aangeboden aan wethouder Van Vliet, in een gereserveerd deel van de publieke hal van het Stadskantoor. Maar liefst 390 petities waren aan elkaar geplakt, waardoor een wand bekleed werd met een document van 2 meter hoog en 12 meter breed. 

Integrale visie
In de begeleidende tekst bij de petitie, wordt het gebrek aan een integrale visie voor de binnenstad van Delft aangemerkt als aandachtspunt. “De Gemeente heeft aangekondigd voor de zomer een zogenaamd participatieproces te willen houden over de inrichting van autoluwplus. Echter, dit richt zich alleen op de inrichting van vrijkomende parkeerplaatsen. Het verdwijnen van auto’s vormt het uitgangspunt en staat niet ter discussie. En nu blijkt dat de Gemeente al beslag wil leggen op vrijkomende parkeerplaatsen voor fietsenstallingen. Hoezo participatie?”

Autoparkeren
Een onderwerp waar door de belangenverenigingen in detail op wordt ingegaan, is het autoparkeren in de binnenstad. De Gemeente heeft plannen aangekondigd om de zuidwesthoek van de binnenstad autoluwplus te maken. Dit houdt in dat circa 500 parkeerplaatsen verdwijnen en dat het alleen nog mogelijk is om met een ontheffing het gebied in te rijden. Dit roept zorgen op bij bewoners. “Er zijn onvoldoende parkeeralternatieven”, aldus Rob Stikkelman, voorzitter van de belangenvereniging De Oude en de Nieuwe Delf. “Als vervanging biedt de Gemeente de bewoners aan te parkeren in de Prinsenhof of Zuidpoortgarage. Uit eigen tellingen weten we dat de beschikbare capaciteit van de parkeergarages onvoldoende is om in de parkeerbehoefte van bewoners én bezoekers te voorzien. Samen met de ondernemers in de binnenstad vrezen wij voor lange rijen voor de parkeergarages en rondrijgedrag in de nog niet autoluwe delen van de binnenstad, zeker op piekmomenten als de zaterdag.” Een ander punt van zorg, is de afstand. “De Prinsenhofgarage zal het overgrote deel van de parkeerplaatsen bieden”, vertelt Stikkelman. “De gemiddelde loopafstand hiernaar bedraagt 900 meter. Dit betekent dat de helft van de bewoners tweemaal meer dan 12 minuten moet lopen als ze gebruik willen maken van hun auto. Voor gezinnen met kleine kinderen en vele ouderen bedraagt dit circa 18 minuten. Voor bewoners die slecht ter been zijn is dat geen optie.”

Fietsparkeren
Het voorstel van de Gemeente om tijdelijke fietsparkeerplaatsen te creëren op vrijkomende parkeerplaatsen wordt met scepsis ontvangen door de bewoners. Er is bezorgdheid dat deze tijdelijke oplossing permanent zal worden, gezien het gebrek aan structurele maatregelen en financiering voor fietsenstallingen in de binnenstad. “De Gemeente heeft geconstateerd dat er nu al circa 2000 fietsparkeerplaatsen tekort zijn in de binnenstad, oplopend naar 8000 op de lange termijn. Op de lange termijn streeft de Gemeente naar de realisatie van grootschalige inpandige voorzieningen. Maar zolang die overdekte fietsparkeerplaatsen er niet zijn, zal de Gemeente de vrijgemaakte autoparkeerplaatsen gebruiken. Wij vrezen dat ‘tijdelijk’ verwordt tot een permanente situatie, die zich – gelet op de verwachte groei van het aantal fietsen – alleen maar verder zal uitspreiden. De meestal wat oudere bewoners moeten nu gemiddeld 900 meter naar de parkeergarages lopen voor hun auto, en krijgen een fietsenstalling voor hun deur ervoor terug. Geen kwaliteitsverbetering voor de bewoner en de omgeving!”

Kwaliteit binnenstad
Terwijl de Gemeente zich richt op groenere initiatieven, zijn er ook zorgen geuit over de plannen voor zitplekken en terrassen langs de grachten. Bewoners vragen zich af of deze plannen daadwerkelijk bijdragen aan de kwaliteit van de binnenstad, gezien de mogelijke overlast die kan ontstaan door groepsvorming, lawaai en zwerfafval, vooral ‘s avonds en ‘s nachts. De bezorgdheid wordt gevoed door eerdere incidenten op de Brabantse Turfmarkt, waarbij de Gemeente al heeft moeten ingrijpen vanwege overlast veroorzaakt door jongeren. En wat betreft het groen: “Meer groen kan prachtig zijn, maar alleen met goed onderhoud door de Gemeente.” 

Dringende oproep
Stikkelman: “Het lijkt er nu op dat het beleid gaat leiden tot een verminderde bereikbaarheid van de binnenstad en naar een minder aantrekkelijke leefomgeving. Dat kan niet de bedoeling zijn.” Daarom doen de ondertekenaars van de petitie de volgende dringende oproep aan het college van Burgemeester en Wethouders en de gemeenteraad: “Ontwikkel eerst een integrale visie voor de inrichting van de binnenstad, inclusief verkeerscirculatie en parkeerplan voor auto’s en fietsen. Zorg daarbij voor voldoende verbinding met, en draagvlak bij, bewoners en ondernemers van de binnenstad alvorens de autoluwplus-zones verder uit te breiden. Anno 2023 is dat een bestuursstijl die verwacht mag worden door de bewoners en ondernemers van Delft, maar die in dit dossier helaas tot nu toe niet gehanteerd is.”

Gesprekken voortzetten
Wethouder Van Vliet: “De komende jaren werken we met elkaar aan een binnenstad die ook in de toekomst bereikbaar, duurzaam en leefbaar is. Voor iedereen. De punten die in de petitie zijn aandragen herkennen we uit de gesprekken die we met elkaar hebben gevoerd. De raad heeft eerder al besloten tot een autoluwe binnenstad, maar op welke manier we daar invulling aan geven, daar zijn we nog druk mee bezig. Dat kan alleen door goed met elkaar in gesprek te blijven over de verdere ontwikkeling van die plannen. Daarom zetten we ook de komende tijd de gesprekken met de binnenstadbewoners en andere belanghebbenden voort.”