<p>De Prinsenhofgarage is voor veel bewoners van het binnenstadgebied een flink stuk lopen (Foto: Koos Bommel&eacute;)</p>

De Prinsenhofgarage is voor veel bewoners van het binnenstadgebied een flink stuk lopen (Foto: Koos Bommelé)

(Foto: KOOS BOMMELE)

'Echt niet dat dit mensen verleidt in de garage te parkeren'

DELFT - De gemeente Delft wil de leefbaarheid in de binnenstad verbeteren. Dat betekent dat de komende tijd het een en ander verandert voor zowel het straatparkeren als het parkeren in garages. De deze week aangekondigde wijzigingen zouden binnenstadbewoners moeten ‘verleiden’ om in parkeergarages te parkeren, maar volgens hen slaat de gemeente de plank finaal mis.

Door Cheyenne Toetenel

De gemoederen liepen eerder dit jaar al hoog op rondom de parkeertransitie, toch stemde de raad in met het voorstel. De gemeente wil minder auto’s op straat in de binnenstad. Dan komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groenvoorzieningen. “De stad wordt er mooier en leefbaarder van”, aldus wethouder Martina Huijsmans. Het plan is om een groter gebied van de binnenstad autoluwplus te maken, met name het zuidwestelijk deel. “Onze ambtenaren en ik zijn in gesprek met bewoners. Dat blijven we de komende periode doen. In de loop van 2021 is het plan ‘Ruimte in de binnenstad’ klaar en is de inbreng van bewoners en belanghebbenden verwerkt.” Het officiële besluit wordt dan ook pas volgend jaar genomen. Nu worden wel al stappen gezet om bewoners te verleiden alvast in parkeergarages te parkeren, maar die werken volgens binnenstadbewoners averechts.

Abonnement
“In 2021 hebben we duidelijkheid over de omvang en inrichting van het autoluwe gebied. Vergunningen voor straatparkeren van bewoners uit dit gebied worden vervolgens omgezet in parkeervergunningen in de parkeergarages Prinsenhof én Zuidpoort”, vertelt Huijsmans. “Wie daar niet op wil wachten bieden we nu al de mogelijkheid om over te stappen naar een abonnement voor de eerste auto in parkeergarage Prinsenhof. In die garage is namelijk op dit moment de meeste ruimte beschikbaar.” Dat nu alleen voor deze garage kan worden gekozen, leidt tot kritiek. “Ondanks dat de prijs flink omhoog gaat bij de overgang van straatparkeren naar parkeren in een parkeergarage, waren best wat mensen - die het zich kunnen veroorloven - bereid om in de Zuidpoortgarage te gaan staan voor een verbeterd straatbeeld en het milieu”, vertelt binnenstadbewoner Roel Visser. “Die bereidheid is weg, nu bekend is geworden dat wij enkel kunnen kiezen voor de Prinsenhofgarage. Het is compleet onlogisch, aangezien andere garages zoals de Zuidpoortgarage een stuk dichterbij zijn. Op deze manier doet het ook niks voor het milieu als mensen alsnog met het aanbod in zee gaan, want je gaat krijgen dat één persoon de auto uit de parkeergarage haalt en vervolgens de binnenstad binnenrijdt om de rest van het gezin op te halen of de boodschappen uit te laden.” Ook binnenstadbewoner Sonja Sint vindt het aanbod totaal onbegrijpelijk. “Vanaf de Gasthuislaan is de Prinsenhofgarage 1.6 kilometer, wat meer dan twintig minuten lopen is als je flink doorstapt. Dit is voor ouderen of anderen die slecht ter been zijn ondoenlijk, voor mensen met kleine kinderen of boodschappen ook. Ik weet werkelijk niet wat dit college verstaat onder verleiden, want parkeren in de Prinsenhofgarage is voor de meesten geen optie. Het is duidelijk dat hier niet goed over is nagedacht.”

Prioriteit
De bewoners vinden het een vreemde zaak dat dit besluit niet eerder naar bewoners is gecommuniceerd. “Voor de zoveelste keer zijn bewoners erbuiten gehouden”, aldus Visser. “Het lijkt wel een soort sport van de gemeente.” Nu de keuze met bewoners is gedeeld, voelt het voor hem als een soort ‘chantage’. “Te lezen valt dat er een limiet zit aan het aantal beschikbare abonnementen in de Prinsenhofgarage. Dan vraag je je toch af hoe dat straks gaat als straatparkeren geen optie meer is. Is er dan nog wel plek voor mijn auto, als de limiet is bereikt?” Huijsmans laat in een reactie weten ervoor te zorgen dat er volgend jaar nog keuze is tussen de garages Zuidpoort en Prinsenhof, ook voor een eerste auto. “Daarvoor zijn voldoende plaatsen beschikbaar.”

Cheyenne Toetenel
Meer berichten