Brunel Solar Team en Nuna 12 op het testcircuit in Zandvoort. Deze week is het team naar Australië vertrokken voor de Bridgestone World Solar Challenge. (Foto: Hans-Peter van Velthoven)
Brunel Solar Team en Nuna 12 op het testcircuit in Zandvoort. Deze week is het team naar Australië vertrokken voor de Bridgestone World Solar Challenge. (Foto: Hans-Peter van Velthoven)

Geplaagde Delftse studenten gaan weer voor de wereldtitel

Algemeen

DELFT - Voor de Delftse studenten van het Brunel Solar Team is het een spannende periode. Deze week is het team namelijk vertrokken naar Australië voor het wereldkampioenschap zonneracen: de Bridgestone World Solar Challenge. Omdat bij de laatste editie in 2019 hun zonneauto ‘Nuna X’ een paar uur voor de finish in brand vloog, staan de studenten dit jaar voor een grote mentale uitdaging.

Het Brunel Solar Team is een groep enthousiaste studenten van de TU Delft die in een jaar tijd een raceauto op zonne-energie ontwerpen en bouwen. Op 4 juli onthulden zij hun nieuwe zonneauto ‘Nuna 12’, waarmee het team dus binnenkort deelneemt aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Kapot
Het Delftse team zal ongetwijfeld nog steeds kapot zijn van de vorige deelname in 2019. Toen lag het team namelijk een paar uur voor de finish aan kop, tot de coureur van de auto plots een brandlucht rook en de auto langs de weg zette. Enkele minuten later was alleen het nummerbord van de auto nog terug te vinden, het nummerbord dat later die dag door het team lopend over de finishlijn werd gedragen. 

Innovaties
Dit jaar wil het Delftse team de bittere nasmaak uit 2019 wegspoelen en willen ze net als in 2013 de wereldtitel grijpen. In dat jaar wonnen de studenten van voormalig teamcoach Wubbo Ockels goud met hun zonnewagen ‘Nuna 7’. De afgelopen anderhalf jaar is het team hard bezig geweest met een aantal innovaties in en op hun zonneauto. Zo is de accu 50% meer energiedicht dan afgelopen jaar, waardoor hij met hetzelfde gewicht flink meer energie kan opslaan. Daarnaast bestaat het vernieuwde zonnepaneel uit meerdere dunne laagjes die energie opwekken en is de auto lichter dan ooit. Ook dit jaar heeft het team een risico genomen door als één van de weinigen te racen in een zonneauto in de vorm van een asymmetrische catamaran. Deze vorm heeft als nadeel dat het lastig is om de auto goed af te stemmen op het parcours. Toch heeft de vorm ook voordelen: de auto ervaart minder luchtweerstand en door drie wielen te gebruiken ondervindt de auto ook minder weerstand van de weg. 

Extreem weer
Dat het parcours door de woestijn van Australië loopt, is natuurlijk geen verrassing. In Australië schijnt de zon als nergens anders en daarom brengt de zon ook een aantal uitdagende weersomstandigheden met zich mee. Vanwege het El Niño-effect kunnen er in warme landen extreem hoge temperaturen en droogtes ontstaan. Deze hoge temperaturen en droogtes verhogen het risico op bosbranden en onverwachte obstakels. Naast de temperaturen, krijgt het team tijdens de race ook te maken met hevige zijwinden. Het team bereidt zich natuurlijk goed voor met trainingen en noodprotocollen.

Konvooi
Om de woestijn als geheel door te komen rijdt het team met een konvooi aan supportwagens. Deze wagens hebben allemaal verschillende rollen die bijdragen aan het verbeteren van de racestrategie. Een van de belangrijkste wagens in het konvooi is de ‘Meteo’. Deze wagen rijdt twee uur voor Nuna 12 en creëert en analyseert weermodellen. Deze analyses helpen tijdens het racen bij het optimaliseren van de zondekking van Nuna 12. Zo’n 30 minuten voor Nuna 12 verkent de ‘Prescout’ de weg en identificeert mogelijke obstakels. Dit kunnen bijvoorbeeld gaten in de weg of kruisingen zijn. Vlak voor Nuna 12 rijdt de ‘Scout’ die fungeert als de ogen en oren van de Nuna 12. Dan is er nog de ‘Mission Control’ die alle input van het team samenbrengt en rijdt het mediateam mee om alles vast te leggen. Als laatste staat de ‘Support’ klaar als rijdende werkplaats van het team. Wanneer het nodig is staan zij klaar voor de nodige reparaties. 

Spannend
Met extreme weersomstandigheden, een uitdagend en onbekend terrein en een moordende concurrentie belooft de race spannender dan ooit te worden. De race vindt plaats van 22 t/m 29 oktober en begint in de Australische stad Darwin. Uiteindelijk eindigen de deelnemende teams in Adelaide.