Foto: Koos Bommelé
Foto: Koos Bommelé

Hemd van het Lijf: Jeroen Elfferich

Algemeen

Jeroen is niet alleen de bekendste drumleraar van Delft, maar ook componist van pianomuziek. Hij heeft een nieuw album uitgebracht.

Waarom hier op de foto?
“We zijn hier in De Zuster. Nu is dit een gedeelde werkplek, maar vroeger zat hier de Stedelijke Muziekschool Delft. Daar ben ik begonnen als jochie.”

Hoe ontdekte je jouw passie voor muziek?
“Mijn vader speelde elektronisch orgel. Dat geluid vond ik interessant en dus begon ik er als jongetje ook op te spelen. Toen kwam het moment dat ik van mijn ouders naar de muziekschool mocht. Ik koos voor slagwerk en heb daar op pauken leren slaan. Op mijn 13e werd ik gevraagd om in het jeugdorkest van Pierre van Hauwe te komen. Via hem ontdekte ik mijn talent voor drums.”

Wat heeft dat jou gebracht?
“Voor ik het wist drumde ik in allerlei Delftse bandjes, vanaf mijn 15e. Later ging ik naar het Conservatorium, waar ik verder ging met drummen. Vlak na deze studie formeerde ik mijn eigen jazzband ‘Elfferich Four’ waar ik cd’s mee heb opgenomen en daarnaast gaf ik drumles op verschillende muziekscholen. Dat doe ik nu nog steeds bij Rootz in Delfstede.”

Gaat dat geven van drumlessen jou na 30 jaar niet vervelen?
“Nee, in tegenstelling tot veel anderen van het Conservatorium heb ik nooit de wens gehad om in een commercieel showorkest op een groot podium te komen. Lesgeven, daar heb ik meer feeling mee. Ik heb een goede klik met kinderen en denk dat je met lesgeven meer je eigen ding kan doen.”

Toch bleven ook andere instrumenten je aandacht trekken?
“Ja, naast mijn werk als drummer maakte ik uitstapjes als gitarist en zanger. Daarnaast stortte ik mij in 2010 op ‘loopen’, waarmee ik zelfs in de halve finale van Holland’s Got Talent ben gekomen. Daarnaast bleef vooral de interesse in toetsinstrumenten bestaan. Ik ontdekte dat die patroontjes van het loopen bijzonder goed klinken als ze worden gespeeld op twee piano’s. Ik ging mijn zelf ingespeelde cd’s uitbrengen. Mijn nieuwste cd ‘Works for 2 pianos’, opgenomen met pianist Ivan Pavlov, is vanaf nu verkrijgbaar via Etcetera records en diverse social platforms.”

Wat kenmerkt jouw muziek?
“Eenvoud. Het achterwege laten van overbodige noten en teruggaan naar de essentie. In de terugkerende ritmes zie je de invloeden van het drummen terug. Door de jaren heen heb ik een eigen stijl ontwikkeld waarin invloeden te horen zijn uit verschillende muziekstijlen die ook interessant zijn voor jongeren.”

Dit album heeft ook een Delfts tintje?
“’The Homecoming’ is een compositie gespeeld door Marianna Marras, carillonneur van de Nieuwe Kerk. De compositie ‘Delfia Musica’ is een ode aan Delft en ‘Clara’ gaat over de Delftse rijke weldoenster Clara van Sparwoude uit de 16e eeuw. Zij stierf kinderloos en richtte een fonds op waaruit alle afstammelingen van haar ouders een huwelijksgift mochten ontvangen. Ikzelf stam af van haar zus.”

Wat hoop jij in de toekomst te doen?
“Voor nu wil ik graag optreden met Ivan Pavlov om zo samen onze nummers aan de man te brengen. Het eerste optreden staat gepland op 18 juni, de dag van de componist, bij Paagman in Den Haag. Maar wat ik vooral hoop is dat mijn muziek opgepakt gaat worden en gespeeld gaat worden door anderen in binnen- en buitenland. Ik heb alles uitgeschreven, zodat iedereen het kan spelen. Ivan en ik doen het alleen voor!”

In coronatijd is jouw muziek al internationaal gespeeld, toch? 
“Dat klopt. Vorig jaar, tijdens de coronacrisis, besloot ik om mijn composities samen te spelen met pianisten van over de hele wereld. Dat project heette ‘The composer wants to play with you’. Vanuit mijn huiskamer speelde ik samen met pianisten uit onder meer Japan, Irak, Brazilië, Israël, Turkije, Rusland en Zuid-Afrika.”

Wat zou je doen als burgemeester van Delft?
“Ik zou de piano terugzetten in de centrale hal van station Delft. Dat geeft meer reuring.”