Michel en Walter in de verfwinkel, die er nog exact zo uitziet als vroeger (Foto: Koos Bommelé)
Michel en Walter in de verfwinkel, die er nog exact zo uitziet als vroeger (Foto: Koos Bommelé) (Foto: KOOS BOMMELE)

Het Gezicht Achter: De Goedkoope Verfwinkel

DELFT - De Goedkoope Verfwinkel W. Verbeek jr. is in 1881 opgericht door Willem Verbeek en dus inmiddels al 139 jaar oud. Het interieur is al die tijd hetzelfde gebleven, maar de zaak is uiteraard meermaals van eigenaar gewisseld. Nu staan de broers Michel (56) en Walter (54) Kouwenhoven aan het roer.

Door Cheyenne Toetenel

De verfwinkel op de Beestenmarkt is een begrip in Delft en ver daarbuiten. Aan het interieur en de naam van de winkel is sinds 1881 - het jaar waarin Willem Verbeek sr. de zaak oprichtte - niets veranderd. Wel heeft de zaak diverse vaste gezichten gehad. Zo ook Willem jr. die zich, toen zijn vader overleed in 1917, had ontwikkeld tot een succesvolle ondernemer. Zijn neefje Aart Johannes de Vries kwam in 1924 bij Willem jr. in de zaak. Door zijn inzet werd Aart gaandeweg een vaste waarde in de verfwinkel, waar hij zich tot getalenteerd vakman ontwikkelde. Willem jr. ging in zijn neefje steeds meer een potentiële opvolger zien. In 1937 werd die status contractueel vastgelegd, maar pas na het overlijden van oom Willem in 1953 zette Aart als enige erfgenaam de verfwinkel voort als officiële eigenaar. Begin jaren zeventig naderde Aart de pensioengerechtigde leeftijd en moest hij op zoek naar een opvolger. Die zou hij ditmaal niet binnen de familie vinden, want zijn kinderen waren nog te jong. Via via kwam Aart in contact met de Delftse schilder Huub Kouwenhoven. Op dat moment runde hij samen met zijn broer Nico Kouwenhoven een schildersbedrijf, maar Huub had een droom: de overname van de verfwinkel W. Verbeek. In 1974 werd die droom werkelijkheid. In 1989 kwam ook Walter in de zaak. Vader en zoon werkten acht jaar samen, met Huubs vrouw Betty die de administratie regelde. Met een naderend pensioen kwam wederom de opvolgingsvraag aan de orde. Niet alleen Walter gaf aan verder te willen in het familiebedrijf, maar ook Michel. Huub bouwde zijn activiteiten geleidelijk af en liet de bedrijfsvoering steeds meer over aan zijn zoons. "Wel met één keiharde afspraak: de winkel blijft zoals-ie is."

De broers Kouwenhoven
Walter hielp in zijn tienerjaren tussen de middag en na school vaak in de zaak. "Een beetje verven en klanten helpen, dat vond ik leuk." Toch had hij niet meteen door dat dít was wat hij de rest van zijn leven wilde doen. "Pas toen ik naar de meao ging, dacht ik: 'Wat doe ik hier eigenlijk? Ik wil gewoon de zaak van mijn vader overnemen." Hij wisselde van school, ging een jaar verplicht in dienst en verscheen in 1989 als vast gezicht in de winkel. De komst van broer Michel liet iets langer op zich wachten. "Ik ben beroepsmilitair geweest, commando, heb een vliegopleiding gedaan, ben daarna in de offshore gegaan en heb in de verzekeringen gewerkt. In 1999 gaf mijn vader aan te willen stoppen en ben ook ik de zaak in gegaan." In de winkel treffen de heren nog regelmatig klanten van hun vader, of zelfs zijn voorganger Aart de Vries. "Zij voelen zich verbonden met de zaak én met ons. We hebben zelfs bezoek gehad van een dame die ging sterven en graag afscheid van haar geliefde zaak wilde nemen. Van oude klanten krijgen wij regelmatig prachtige verhalen te horen over vroeger."

Charme
De historische uitstraling van de verfzaak trekt veel bekijks, maar ook de ouderwetse service doet het goed in dit toch wel digitale tijdperk. "Het gaat om meer dan alleen dat potje verf. Bij ons krijg je van a tot z uitgelegd hoe je de verf moet aanbrengen en waar je op moet letten. Goede producten en goed advies onderscheiden ons van de digitale markt én veel grote bouwmarkten. Bij ons vertrekken mensen met een glimlach op hun gezicht. Dat geeft ook ons voldoening." Tegenwoordig is het huismerk van de verfwinkel het Nederlandse product Wijzonol. "Ook dát is een familiebedrijf, wat veel voordelen biedt. De kwaliteit is hoog en de service is snel door de kleinschaligheid van het bedrijf. We zijn blij met deze samenwerking." Maar ook voor de grotere merken zoals Sikkens en Sigma kun je op de Beestenmarkt terecht. De heren krijgen tegenwoordig zo'n 75 procent particuliere klanten over de vloer en 25 procent Delftse schilders.

Opvolgers
De mannen hebben zelf natuurlijk nog aardig wat jaren voor de boeg, maar toch komt er ooit een einde aan hun werk. Of de winkel dan wordt voortgezet door een nieuwe generatie Kouwenhoven? "Waarschijnlijk niet", aldus Walter. "Mijn drie kinderen hebben geen interesse in de winkel en hebben een studie gedaan in een totaal andere richting. De kinderen van Michel zijn nog wat jonger, maar waarschijnlijk hebben ook zij een andere ambitie. Het is belangrijk dat zij kiezen voor wat zij zélf willen."

www.degoedkoopeverfwinkel.nl

Cheyenne Toetenel
Meer berichten