Afbeelding

Webstudio MM verkozen tot beste online onderneming tijdens De Kracht van Delft

Algemeen

Editie: Week 41, Jaargang 20 |

Focus en klantgerichtheid waren doorslaggevend bij de verkiezing van Webstudio MM tot online ondernemer van Delft (foto: Marijn Abbenhuijs)

Delft - De Kracht van Delft bestond maandag 7 oktober niet meer hoofdzakelijk uit economisch onderzoek naar de gemeente. Het evenement voor en door ondernemers zoomde dit jaar in op online ondernemen.

“We leven in een disruption periode”, geeft Harry Bijl van Inretail tijdens zijn lezing over online ondernemen aan. Zoals gebruikelijk bij de Kracht van Delft is door organisatoren Kamer van Koophandel en Rabobank Zuid-Holland Midden grootschalig onderzoek gedaan bij ondernemend Delft. Online ondernemen is het hoofdonderwerp van het onderzoek en specialist op gebied van online ondernemen, Harry Bijl, is aangewezen de resultaten te presenteren en zijn luisteraars aan de hand daarvan van advies te voorzien. “We vragen ons allemaal af hoe we de wereld kunnen veroveren”, vervolgt hij zijn monoloog. “Nieuwe businessmodellen houden ons daarom bezig. We willen innovatief zijn en moeten daarvoor online zijn.” En online is de Delftse ondernemer. Negen van de tien Delftse ondernemingen zet online kanalen in. 94 procent heeft een website, 88 procent gebruikt social media en 28 procent is in bezit van een webwinkel. Het gros van de ondernemers geeft aan dat de belangrijkste reden voor die activiteiten het uitleg bieden aan klanten is. Ze zien internet als de ideale manier om klanten op de hoogte te brengen van hun onderneming. Daarnaast wordt internet gebruikt om klanten te lokken. Internet werkt volgens ondernemend Delft drempelverlagend.

Die gegevens maken dat Delft volgens Harry Bijl online goed bezig is. Het belang daarvan duidt hij door middel van een aantal sterke voorbeelden. Zo schijnt er tegenwoordig ’s avonds rond tien uur veel via webshops te worden aangekocht. Tablet-verkoop is in het recente veleden explosief gegroeid. “Maar online ondernemen is niet makkelijk”, tempert Harry Bijl. “Een aantal aspecten is namelijk van groot belang. Focussen is belangrijk. Je moet als ondernemer je hoofd boven het maaiveld uit steken. Uitstralen dat je ergens echt de beste in bent. Het Nederlandse Suitsupply is daar een goed voorbeeld van. Zij hebben inmiddels tientallen winkels over de hele wereld en dat hebben ze bereikt met een bijzonder goed concept.” Het filmpje over Suitsupply dat volgt zegt vervolgens meer dan duizend woorden. Alle vestigingen in alle verschillende steden zijn namelijk anders en op hun manier aangepast aan de omgeving. Suitsupply kruipt in de huid van de bevolking van Sjanghai als daar de nieuwste vestiging wordt geopend. Ze houden daarmee rekening met de ‘one child policy’ in China door een huiselijke sfeer te creëren waarin ‘enig kind’ goed kan worden verwend. “Ook moet je als ondernemer zorgen dat je een heel sterk merk hebt”, adviseert Harry Bijl. “Je kunt jouw merk dat aanzien geven door middel van beeldcommunicatie. Iedereen heeft in deze tijd last van keuzestress. Die keuzestress veroorzaakt een behoefte aan beeldcommunicatie. Voor die beeldcommunicatie is online zijn heel belangrijk. Door korte verhaaltjes te vertellen kun je jouw merk versterken. Beeldcommunicatie heeft de toekomst.”

Aansluitend bij het thema wordt tijdens de Kracht van Delft de prijs voor de online ondernemer van Delft uitgereikt. Die verkiezing gaat tussen vier online ondernemers die waren genomineerd uit een zestiental deelnemende bedrijven. Bazaar of Magic, SUUZ, Vakantie Arena en Webstudio MM streden om de prijs. De vier kanshebbers zien hoe hun filmpjes tot de verbeelding spreken bij de aanwezigen en sluiten zich tegenover spreker Wolter Smit aan bij de standpunten van Harry Bijl. Jan van der Ham van Bazaar of Magic, een online handel in- en forum over het kaartspel Magic, geeft aan dat het bouwen van een gemeenschap door middel van het forum hun belangrijkste troef is. “We behandelen klanten niet als nummertjes en dat levert veel waardering op.” SUUZ teert volgens Frank Schoenmaker vooral op zijn unieke concept. Doordat klanten via hen helemaal zelf sierraden kunnen ontwerpen en laten maken, heeft SUUZ volgens Schoenmaker zelfs internationale interesse gewekt. “Daarom zouden we niet alleen online ondernemer van Delft, maar ook online ondernemer van de hele wereld moeten zijn.” De tip die Ton van Poelgeest van Vakantie Arena meegeeft, is misschien wel de meest bijzondere van de avond. “Begint eer u bezint”, adviseert de bedenker van het grootste online reisbureau van Nederland. ‘Focus’ en ‘vastbijten in je doelen’ zijn de toverwoorden voor Richard Straver van Webstudio MM. MoneyMedic werd mede door die vastberadenheid één van de meest betrouwbare webapplicaties om administratie voor bedrijven eenvoudiger en goedkoper te maken.

Die resultaten waren voor de jury genoeg om Webstudio MM de prijs te geven. De focus en de klantgerichtheid van Webstudio MM werd door de jury geroemd. “Het is mooi dat de jury onze inzet beloond heeft met deze uitverkiezing”, reageerde Richard Straver. “Maar het mooiste blijft natuurlijk de erkenning van onze klanten, want dat is uiteindelijk waar het om draait.” (MA)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12