Afbeelding

Ambulance-drone vergroot overlevingskans bij hartstilstand

Algemeen

Editie: Week 44, Jaargang 22 |

DELFT - Een onbemand, autonoom navigerend mini-vliegtuigje dat een defibrillator razendsnel aflevert op de plek waar het nodig is. Dit idee voor een ambulance-drone van Alex Momont van de TU Delft kan de overlevingskans na een hartstilstand aanzienlijk vergroten.


Volgens Momont, die met dit project afstudeert aan de TU en samen met innovatieplatform Living Tomorrow een prototype maakte, vergroot de drone de overlevingskans van 8 procent naar 80 procent. Na een 112-oproep over een hartstilstand kan dit onbemande vliegtuigje een defibrillator razendsnel afleveren op de plek waar het nodig is. De drone geeft onderweg via een  video- en geluidverbinding directe feedback en instructies aan de mensen ter plekke. De drone kent de locatie van de patiënt via het mobiele telefoonsignaal van de beller en vindt z’n weg daar naartoe via GPS. Het vliegtuigje haalt snelheden van rond de 100 kilometer per uur, weegt 4 kilo en kan nog eens 4 kilo last dragen.
Sneller ter plekke


“Het is essentieel dat de juiste medische zorg al in de eerste minuten na een incident wordt geleverd”, geeft Alec Momont aan. “Door sneller ter plekke te zijn kunnen dodelijke slachtoffers worden voorkomen en kan het herstel worden vergemakkelijkt. Dit is zeker van toepassing op hartfalen, verdrinkingen, trauma’s en ademhalingsproblemen. Levensreddende technologieën, zoals een defibrillator, kunnen bovendien zó klein worden ontworpen dat deze door een drone kunnen worden vervoerd.”


Momont ontwierp daarom een nieuw type drone: een compacte vliegende ‘medische gereedschapskist’. Het eerste prototype richt zich op het vervoer van een defibrillator. “In de EU krijgen jaarlijks ongeveer 800.000 mensen een hartstilstand en slechts 8 procent overleeft dit”, licht Momont toe. Reden: de relatief lange responstijd van de hulpdiensten, die zo’n 10 minuten bedraagt. Hersendood en overlijden treedt al binnen 4 tot 6 minuten op. “Met de ambulance-drone kan defibrillatie-apparatuur binnen één minuut naar een patiënt worden gebracht in een gebied van 12 vierkante kilometer. Zo stijgt de overlevingskans na een hartstilstand van 8 procent naar 80 procent.”


Belangrijk is verder dat er een communicatiekanaal en webcam is ingebouwd in de drone. De 112-operators kunnen dus meekijken en instructies geven aan de persoon die de apparatuur bedient. Deze kan ook vragen stellen aan de 112-centrale. De instructies van de centrale nemen een deel van de paniek weg.”


Vijf jaar
Momont stelt voor om bestaande medische noodinfrastructuur uit te breiden met een netwerk van snelle en compacte drones met medische hulpapparatuur en communicatiemogelijkheden. “De kosten hoeven geen bezwaar te zijn. Ik heb berekend dat die op ongeveer 15.000 euro per drone liggen. Afgezet tegen het aantal levens dat hiermee potentieel gered kan worden, is dat zeer redelijk”, vindt hij. Wel zijn er nog enige hobbels op de weg. “De drone kan autonoom vliegen, maar dit is vooralsnog wettelijk niet toegestaan. Een wetswijziging op dit gebied wordt in Nederland verwacht in 2015. Verder is er nog niet getest met ‘echte’ patiënten en het automatisch ontwijken van obstakels moet nog worden verbeterd.” Momont denkt desondanks dat zijn idee binnen vijf jaar gerealiseerd kan zijn. Er is al interesse van partijen uit de medische wereld.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12