Afbeelding

Europese delegatie op bezoek bij Delftse ondernemers

Algemeen

Editie: Week 18, Jaargang 22 |

DELFT – Verkiezingskandidaten voor het Europees Parlement bezochten Delft afgelopen week om winkeliers te aanhoren. Van ingewikkelde Europese regeltjes willen ondernemers maar wat graag af.

Regels, het liefst had Yvo Sonneveld, eigenaar van Delftse modezaak No. 13, ze helemaal niet. Want mag hij van Europa nou wel of niet chocoladerepen in zijn kledingzaak gaan verkopen? Of een wijnproeverij organiseren? Hij wil graag met zulke experimenten beginnen, maar weet niet of het mag – en eigenlijk wil hij daarover ook helemaal niet lastig worden gevallen. "Geef mij gewoon de ruimte om nieuwe concepten te ontwikkelen, om samenwerkingsprojecten tussen lokale winkels te organiseren. Ik wil niet eerst een juridisch boek doorlezen."


Afgelopen week had Sonneveld de kans om zijn pleidooi te houden tegen Europese politici uit Brussel. Op uitnodiging van Detailhandel Nederland, de brancheorganisatie van winkeliers, bracht een delegatie van Nederlandse Europarlementariërs woensdag een bezoek aan zijn modezaak aan de Oude Langendijk. Op de bovenverdieping werden de kandidaten voor het Europees Parlement getrakteerd op een lokaal bereide lunch, gepresenteerd op serviesgoed van het wereldberoemde Delfts porselein. Maar stevig gedebatteerd werd er ook.


Jan Meerman, voorzitter van de brancheorganisatie, stak voor de lunch niet onder stoelen of banken dat hij maar weinig op heeft met alle Europese voorschriften. "De overheid is voor de winkeliers vaak de vijand, dat is nog steeds zo", sprak hij onomwonden tijdens zijn inleidend praatje. "Veel regelgeving uit Europa is niet aangepast aan de moderne tijd, of loopt achter nieuwe innovaties aan. Zoals de ontwikkelingen op het gebied van producten afkomstig van 3D-printers."
CDA-parlementariër Wim van der Camp wuifde enkele protesten van Meerman in reactie weg - en ook de zorgen van Sonneveld. Van der Camp ziet geen Europese belemmeringen voor Sonnevelds plannen. "Europese regels maken in principe geen onderscheid tussen het verkopen van voedsel en kleding. Drank en horeca, daar gaan wij in Brussel ook niet over."
Europa wordt nou eenmaal veel dingen in de maag gesplitst, volgens Van der Camp. "Maar de meeste regels voor Nederlandse ondernemers komen uiteindelijk van de gemeente en Den Haag. En dat is prima zo – want wat de gemeente kan regelen, daar moet Brussel zich verre van houden."
Ook was er een felle discussie over het toenemende aantal labels dat tegenwoordig in kledingstukken wordt aangebracht. Een gevolg van Brusselse regels, oordeelde Sonneveld. "Onhandig, en klanten knippen ze er na aankoop toch uit."
Maarten Smit (36), kandidaat voor de VVD, ziet het als een typisch voorbeeld wat Brussel fout doet: "Zo gaat het dus altijd – je begint met een simpel voorschrift, maar dan worden er meer dan honderd amendementen bovenop gestapeld. Ik ben zeker voor degelijke labels om burgers goed te informeren, maar vier labels in hetzelfde shirt, dat levert winkeliers echt geen betere positie op."
PvdA-kandidaat Flora Goudappel (45) noemde juist de Verenigde Staten als een voorbeeld hoe het niet moet. "In ieder kledingstuk wat je daar koopt, hangt een etiket met een enorme lap tekst. Wat je wilt, is een label met informatie waar het kledingstuk vandaan komt en hoe het te wassen. Dat is voldoende."


Sonneveld kreeg het zichtbaar warm van het bezoek, maar blikte tevreden terug nadat de delegatie weer was vertrokken. Hij hoopt dat de politici zich de ondernemingsgeest van Delft en de VOC uit de zeventiende eeuw zullen herinneren. "Zo is Delft groot geworden."

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12