Geniet van het Varend Corso, nu kan het nog

Algemeen

DELFT – Dat is elk jaar weer een spektakel, als de meer dan zestig bloem- en kleurrijk toegetakelde boten door de Delftse wateren tuffen en als langs de waterkanten de aaaah's en oooh's opklinken.

Het Varend Corso, een evenement dat er zijn mag. Dat een enorme mensenmassa terdege vermaakt. Drie dagen lang. Op zondag is het vooral Delft dat geniet van deze bonte optocht van schitterend aangeklede boten. Maar hoe lang valt er in Delft nog van dit jaarlijkse evenement te genieten? We hoeven het woord 'Spoorzone' maar te laten vallen en we weten gelijk hoe laat het hoogstwaarschijnlijk is. Menigeen maakt zich daar toch wel zorgen over. Neem maar Tijn Noordenbos, de initiatiefnemer van de Delftse boot die deel uitmaakt van de bonte karavaan-te-water. "Ik vind het belangrijk dat Delft vertegenwoordigd is. Er komen namelijk een heleboel mensen kijken. Ik ben benieuwd wat het volgend jaar gaat worden, met de spoortunnel". En arrangeur Pauline Brouwer, die ook dit jaar de Delftse boot zo fraai heeft aangekleed, zegt het zo: "Het zou heel zonde zijn als het Corso straks door de spoortunnel niet meer in Delft te zien zou zijn". 

Kees Mostert, voorzitter van het bestuur van het Varend Corso, ziet de bui ook al hangen. "Het is heel jammer dat het volgend jaar moeilijk zal gaan met Delft. Ik doe een oproep om ook in 2011 gewoon in Delft te kunnen varen. Ook met het oog op Schipluiden en Den Hoorn. Wellicht kunnen er speciaal voor het Varend Corso bij de aanleg van de spoortunnel wat oplossingen worden bedacht". Want, benadruk hij, het Varend Corso is niet zo maar een evenement. "In Delft trekt het toch altijd wel 60.000 tot 70.000 toeschouwers". 

Ook in Den Hoorn ziet men met angst en vreze de Delftse toekomst van het Varend Corso tegemoet. In een heus Persbericht, met als onheilspellende kop 'Toekomst Corso voor Kern Den Hoorn onzeker', stelt voorzitter Sjef Kleyweg van de Stichting Corsoboot Kern Den Hoorn onder meer: "Het zou overigens voorlopig wel eens de laatste keer kunnen zijn dat men de Hoornse boot bij het Corso kan aanschouwen. Dat heeft niets te maken met de motivatie van de vrijwilligers, maar alles met de bouw van de Spoorzone in Delft. Door dit project zal waarschijnlijk een aantal jaren geen gebruik gemaakt kunnen worden van een deel van de Delftse wateren en zullen dus Schipluiden en Den Hoorn geen deel uitmaken van de route op zondag. Zeg nou eerlijk: een Hoornse boot die niet door het eigen dorp kan varen, dat kan toch eigenlijk niet?" 

Kees Mostert moet er maar even niet aan denken. Hij geniet van deze drie dagen. "Het is heel goed dat er ook weer een Delftse boot mee zal varen. Het onderwerp van die boot is 'Kijk naar jezelf'. Zo'n boot hoort er gewoon helemaal in thuis. Het is hartstikke mooi en de Delftse boot roept altijd veel enthousiasme op". Maar die boot moet, de komende jaren, dan wèl kunnen varen…

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12