Afbeelding

Drie bureaus werken aan nieuwe plannen voor inrichting van de Spoorzone

Algemeen

Editie: Week 39, Jaargang 20 |

In de TU-wijk staan nu twintig van stalen palen met een lengte van 6 meter. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Vergeet alle maquettes die in het verleden van de Spoorzone zijn gemaakt. Nu de Gemeente Delft dit gebied zelf gaat ontwikkelen, zijn veel bouwplannen uit het verleden van de baan.

Dat zegt wethouder gebiedsontwikkeling Spoorzone Lucas Vokurka. Hij vertelde deze week aan deze krant dat de Gemeente al drie bureaus aan het werk heeft gezet om een nieuw plan en een bijbehorende maquette voor de inrichting te maken. Het ‘winnende’ ontwerp dient daarna als basis voor de verdere uitvoering. Verder hoopt de Gemeente op goede en haalbare initiatieven vanuit de stad.

De Gemeente Delft had in eerste instantie een contract met Ballast Nedam en NS Poort, die samen opereerden onder de naam OCSD, over de ontwikkeling van het Spoorzonegebied. Dat contract met OCSD werd vorig jaar ontbonden. “De ontwikkeling van het complete gebied ligt nu bij ons”, geeft Vokurka aan. “We zijn nu vrij om de keuzes te maken die we willen maken.”

Uiteraard verandert de Spoortunnel zelf niet en ook het nieuwe Stadskantoor wordt straks ‘gewoon’ gebouwd. Op de grond die vrijkomt door de komst van de tunnel zouden door OCSD huizen en kantoren worden gebouwd. “We hebben dus eigenlijk weer een lege kaart. We zijn nu aan het nadenken over hoe we dat in gaan vullen. Daar ligt een enorme uitdaging.”

Vokurka merkt, zegt hij, dat veel Delftenaren nog met de plaatjes van de Spoorzone in hun hoofd lopen zoals die jaren geleden werden gepresenteerd. “Dat zijn niet meer de goede plaatjes”, merkt hij op. “Veel appartementen gaan we niet meer bouwen. Er komen minder kantoren in het gebied en we gaan een ander type woningen bouwen.” Verder zal niet in korte tijd een complete wijk uit de grond worden gestampt. De Gemeente Delft kiest er liever voor om ‘kleinschalig te ontwikkelen’ en dus steeds een nieuw stuk te bouwen. “Want de tijd dat woningen al werden verkocht voordat ze waren ontwikkeld, is nu wel voorbij.”

De invulling van het gebied moet, vindt Vokurka, zorgvuldig gebeuren. “Want we moeten het wel zo doen dat we er generaties later nog steeds trots op zijn.” Hij wil ook de stad bij de plannen betrekken. “We willen met de stad een hele actieve discussie voeren en de inwoners bij de plannen betrekken.” Vokurka is niet bang dat zijn oproep aan dovemans oren is gericht. “Want iedereen praat graag mee over het Spoorzonegebied. De betrokkenheid van de stad is uniek. Dat moeten we niet laten liggen.”

De drie bureaus zijn nu al druk bezig met hun plannen en maquettes. Het winnende ontwerp dient als uitgangspunt voor de inrichting. “Maar er moet voldoende flexibiliteit in zitten”, vindt de wethouder. Dat betekent dat het winnende ontwerp dus de basis voor de inrichting wordt, waar nog allerlei ideeën aan kunnen worden toegevoegd. Vokurka: “We zouden als Gemeente gek zijn als we niets met goede ideeën uit de stad doen.” Die ideeën moeten wel realistisch zijn, benadrukt Vokurka. “We staan als Gemeente namelijk niet met een grote zak geld klaar om elk idee te faciliteren. Een plan moet ook een bepaalde kwaliteit hebben, want het is wél het centrum van de stad.”

De wethouder noemt de inrichting van het gebied, als de tunnel klaar is, ‘de slagroom op de taart’ van de Gemeente Delft. “Het wordt zó’n cruciaal stukje in de binnenstad.” Hij krijgt dan ook geen hoofdpijn van gedachtes over de toekomstige Spoorzone. Integendeel. “Omdat ik weet dat er voldoende kracht is in de stad, de raad en het College van B en W. Niemand wil níet betrokken worden bij dit gebied. Ik slaap tegenwoordig juist beter, dromend over hoe de Spoorzone er in de toekomst uit ziet.”

Lucas Vokurka heeft, net als iedereen, geen flauw idee wanneer het Spoorzoneproject hélemaal is afgerond en alle bouwvakkers weer uit Delft zijn vertrokken. “Want dit hangt af van wat er op de woningmarkt gebeurt. Het gaat in elk geval langer duren dan we oorspronkelijk dachten. Ik hoop dat het nieuwe kabinet de woningmarkt gaat hervormen, want er moet weer doorstroming komen.” Eén ding weer hij zeker: “De Spoorzone gaat geen desolate woestijn worden.” Lege gebieden worden ingevuld met tijdelijke plannen. “Zodat het gebied aantrekkelijk en gevuld blijft.”

Voorlopig wordt er in Delft dus lustig op los gebouwd. Dat leidt soms tot overlast. Die overlast is uiteindelijk echter de moeite waard, geeft Vokurka aan. “Want we krijgen er iets voor terug wat uniek is op het gebied van stadsontwikkeling, iets wat Delft zo’n enorme impuls gaat geven zodat de overlast te billijken is.” Bovendien: “Als de bouw van de tunnel is afgerond wordt de overlast ook minder, al begrijpen veel mensen die overlast ook wel.” (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12