Alle fietsen van de straat? Dat is niet haalbaar en niet wenselijk

Algemeen

DELFT – Niemand wordt vrolijk van al die verkeerd gestalde fietsen, helemaal niet als ze de doorgang blokkeren. Veel Delftenaren ergeren zich er groen en geel aan, maar het vinden van een permanente oplossing is makkelijker gezegd dan gedaan.

In de universiteits- en autoluwe stad Delft is de fiets een populair vervoermiddel en dat is in het straatbeeld terug te zien. Geen boom, hek, prullenbak of muurtje in de binnenstad of het stationsgebied wordt door de fietsers benut om hun rijwiel te stallen. In het Belgische Leuven was dat jarenlang niet anders. Het werd in de Belgische universiteitsstad daarom verboden om je fiets in de openbare ruimte te stallen. Dat mag alleen nog in de daarvoor bestemde fietsenstallingen. Een goed idee voor Delft? Volgens Gemeentewoordvoerster Nienke de Boer níet. “Het onmogelijk maken van fietsparkeren in de openbare ruimte en met name in de binnenstad zal bijdragen aan een bereikbaarheidsprobleem”, reageert ze. “Door fietsparkeren vrij te laten in de binnenstad en - waar het kan - fietsparkeervoorzieningen te plaatsen, wordt een bijdrage geleverd aan een fietsvriendelijke binnenstad en daarmee aan een bereikbare binnenstad. Mocht het stallen van fietsen in de openbare ruimte leiden tot gevaarlijke situaties, dan handhaaft de Gemeente Delft daarop.” Bovendien: “In Delft valt er nauwelijks op zo’n verbod te handhaven omdat de fiets, met name in de autoluwe binnenstad, het meest ideale, en in sommige gevallen het enige, vervoermiddel is. De voordelen van een fietsvrije binnenstad, zoals dat in Leuven het geval is, zijn dan ook niet reëel en niet haalbaar.” 

Volgens de woordvoerster heeft vijf jaar geleden een proef plaatsgevonden waarbij het in bepaalde delen van de Delftse binnenstad verboden was om fietsen buiten de rekken te plaatsen. “Daarmee was het dus nog steeds toegestaan te parkeren in de openbare ruimte, maar dan alleen in de daarvoor bestemde rekken. Zelfs dat bleek, na het houden van een draagvlakpeiling onder bezoekers van de binnenstad, niet wenselijk. Ze gaven zelfs aan dat er eerst voldoende rekken in de openbare ruimte geplaatst moesten worden voordat er gehandhaafd kon worden op fietsen buiten de rekken.”

Niet zo eenvoudig
In Leuven blijkt de strenge aanpak overigens niet het Ei van Columbus te zijn. Volgens Politiecommissaris en woordvoerder Marc Vranckx is het ook niet de bedoeling om elke fiets die tegen een gevel geparkeerd staat meteen te verwijderen. “Zo lang er geen hinder is, gebeurt dat niet.” Het is volgens Vranckx dan ook ‘niet zo eenvoudig’ om de fiets altijd binnen te zetten of er een reglementair plaatsje voor te vinden in een fietsenstalling. “Er zijn stallingen tekort, en ook daar wordt ondertussen stap voor stap werk van gemaakt.” 

In de praktijk richt de Politie in Leuven zich daarom vooral op de fietswrakken die door de vele studenten aan het einde van het academiejaar in de stad worden achtergelaten en op locaties waar de hinder écht te groot wordt. In buurten waar regelmatig massa's fietsen fout en hinderlijk worden gestald, worden die enkele keren per jaar verwijderd. Vranckx: “Die acties vinden niet toevallig plaats in de buurt van drukbezochte campussen, waar studenten uit gemakzucht massaal hun fietsen dumpen, ondanks de aanwezigheid van grote fietsenstallingen op amper honderd meter afstand. Die blijven bijna leeg staan. De actie bestaat uit een stukje sensibiliseren, motiveren, waarschuwen en informeren, maar na enkele dagen wordt repressief opgetreden. Dan worden alle fout gestalde fietsen door de fietsendienst opgehaald.” Zo’n actie heeft succes, weet Vranckx. “Maar dat succes duurt nooit lang. Na enkele dagen hervallen de studenten in hun oude gewoontes.” 
De verwijderde fietsen worden in Leuven overgebracht naar een fietsenstalling van de fietsendienst van de Politie, waar eigenaars hun rijwiel kunnen ophalen. Hier dient het volgende ‘probleem’ zich echter aan. “De fietsenstalling puilt uit door de vele fietsen die nooit door de rechtmatige eigenaars worden opgehaald, maar die door ons wèl zes maanden ter beschikking gehouden moeten worden”, laat Vranckx weten. 

De Fietsersbond Delft laat in een reactie op het Belgische idee weten dat er ook in Delft al foutgeparkeerde fietsen worden verwijderd. “Op de Oude Langendijk gebeurt dat bij fietsen die aan het hek langs het water gestald staan. En waar verkeerd gestalde fietsen gevaar opleveren worden die eveneens verwijderd”, weet voorzitter Wiebe Boonstra. 

De zeshonderd extra stallingplaatsen die onlangs bij het busstation erbij zijn gekomen, zijn volgens de Delftse Fietsersbond ‘een druppel op een gloeiende plaat’. “Wethouder Junius en ProRail zijn bezig met de voorbereidingen voor de nieuwe fietsenstalling bij het station, waarna voor de ongeveer 7000 fietsen die hier nu nog overal rondzwerven de mogelijkheden worden uitgebreid met duizenden permanente nieuwe stallingplaatsen.” Hoe het fietsenprobleem dan wel opgelost kan worden? “Zoals dat nu reeds gebeurt, door regelmatig een schoonmaakactie te houden wegens verplaatsing van de stalling”, antwoordt Boonstra. En: “De 2 tot 4 procent weesfietsen die nu na 28 dagen worden verwijderd volgens de Gemeenteverordening sneller verwijderen, zodat er ook weer sneller fietsparkeerplaatsen voor in de plaats komen.” 

Guido van der Wedden maakte zich namens de Belangvereniging Olofsbuurt-Westerkwartier onlangs druk om verkeerd gestalde fietsen rondom het station. Hij ziet wel wat in het Belgische plan. Althans: “We hebben in Delft bij het station al een Algemene Politieverordening voor een bepaald gebied, maar daar wordt niet op gehandhaafd.” Dat gebeurt in Rotterdam volgens hem stukken beter. “Daar staan in het stationsgebied witte lijnen rond fietsenstallingen.” Wie z’n fiets buiten de lijnen zet, is ‘m kwijt. “En er stonden geen fietsen buiten die lijnen, dus het kan wèl.” Volgens Van der Wedden kleven er enkele nadelen aan het Belgische plan. “In Delft is er, denk ik, te weinig ruimte om al die fietsen op te slaan en er zijn te weinig personen om op zo’n verbod te handhaven.” 

Het stemt hem in elk geval positief dat de Gemeente Delft vanaf komende maand intensiever gaat optreden tegen het foutparkeren. Hiervoor worden twee nieuwe handhavers aangesteld die de foutgeparkeerde fietsen gaan verwijderen. Ze gaan maandag 9 mei aan de slag, nadat de extra fietsklemmen zijn geplaatst en een weesfietsenactie is gehouden. Op deze manier wordt volgens de Gemeente ‘voldoende stallingsruimte gecreëerd’, zodat iedereen zijn fiets kan stallen waar dit is toegestaan. Nu maar hopen dat iedereen dat ook doet... (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12