Tanja bij de waterstofboot in Monaco (Foto: Anna Koper)
Tanja bij de waterstofboot in Monaco (Foto: Anna Koper)

Hemd van het Lijf: Tanja Overbeek

Algemeen Hemd van het lijf

Delvenaar Tanja Overbeek verblijft momenteel in Monaco. Daar doet zij met haar studententeam mee aan de Monaco Energy Boat Challenge.

Waarom hier op de foto?
“Ik ben met mijn team, het TU Delft Hydro Motion Team, in Monaco om met onze zelfgemaakte waterstofboot de potentie van waterstof te demonstreren in de Monaco Energy Boat Challenge.”

Wat houdt die challenge in?
“Het is een race om boten op groene energie te promoten en te innoveren. Je hebt drie klasses: de Energy Class voor de wat kleinere studententeams, de Solar Class voor boten op zonne-energie en wij doen mee in de Open Sea Class. Aan deze klasse zitten weinig restricties, als het maar groene energie is, dus daar kunnen wij met onze waterstofboot aan meedoen.”

Wat is het doel?
“De challenge wordt georganiseerd om te laten zien dat de maritieme industrie duurzamer kan.”

Wat is jouw rol binnen het team?
“Mijn taak is om dat wat wij doen bij het publiek te brengen via onze socials, nieuwsbrief en website. Ik heb mij bij het Hydro Motion Team aangemeld, omdat ik graag een verschil zou willen maken voor een duurzamere toekomst. Ik wilde mij graag inzetten voor techniek die een grote rol in de toekomst zou kunnen gaan spelen, in dit geval dus waterstof.”

Hoe ontstaat zo’n waterstofboot?
“Elk jaar is er vanuit de TU Delft een nieuwe lichting studenten die een eigen ontwerp maakt en eigen boot verwezenlijkt. In augustus zijn mijn 24 teamleden en ik begonnen. We hebben vijf maanden aan het ontwerp gewerkt en toen van januari tot mei de boot gebouwd. Daarna begon het testen, tot aan nu in Monaco.”

Wat is het voordeel van waterstof?
“In deze race worden verschillende soorten energie gebruikt, maar er racen voornamelijk elektrische boten. Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van batterijen, is dat wij veel meer energie kunnen meenemen in een compactere ruimte. Om als elektrische boot dezelfde afstand te kunnen varen als onze waterstofboot, moet deze boot veel meer ruimte hebben om accu’s mee te nemen die dezelfde hoeveelheid energie dragen.”

Hoe verwachten jullie te presteren?
“Tijdens de competitie wordt de boot op de proef gesteld op zijn snelheid, manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen. Snelheid is voor ons de grootste uitdaging. Eerste verwachten we op dit onderdeel niet te worden, maar we weten toch een snelheid van twintig knopen te behalen. Op manoeuvreerbaarheid hebben we hard getraind en daar hopen we het goed op te doen. Qua uithoudingsvermogen verwachten wij er met waterstof uit te springen. Met de tank die wij hebben zou je zo’n 6 á 7 uur kunnen varen, met een elektrische boot kan dit vaak slechts 2 á 3 uur. Per onderdeel krijg je punten toebedeeld. Uiteindelijk worden de punten van de onderdelen bij elkaar opgeteld en komt er zaterdag 9 juli één winnaar uit. Er liggen zeker kansen voor ons.”

Als ik burgemeester van Delft was...
“...zou ik proberen om Delftse studenten meer betrokken te laten zijn bij de stad, en dan vooral de DreamTeams zoals dat van ons ruimte geven en aanmoedigen.”